Codi |
|
A12 |
Conèixer altres llengües i literatures |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Planificació i organització |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
L'alumne ha d'adquirir una visió i uns coneixements bàsics de la llengua i la cultura -com a entitats indissociables- dels pobles germànics amb anterioritat a l'inici de la transmissió escrita |
A12
|
B1 B3 B4 B5 B9
|
C2
|
Tema |
Subtema |
La pàtria i la cultura dels indoeuropeus segons:
|
-Gimbutas
-Gamkrelidze/Ivànov
-Diakonov
-Renfrew. |
Les tres reconstruccions de l’indoeuropeu: |
la tradicional,
la laringal i
l’ejectiva |
El germànic prehistòric: |
el protogermànic,
el germànic de la e i de la a,
el germànic comú.
|
La civilització dels pobles germànics: |
Cultura i societat dels pobles germànics
Religió i creences dels pobles germànics
Dret consuetudinari.
Alfabet rúnic |
Relacions culturals amb d'altres pobles: |
Relacions culturals amb l’est (pobles bàltics i finno-úgrics),
amb l’oest (“tercer” poble, celtes)
i el sud (itàlics, il·lírics)
|
Prehistòria i protohistòria de l’alemany:
|
la influència lingüística del llatí i del romànic;
l’expansionisme fràncic i Carlemany;
el cristianisme;
l’aparició i expansió del terme <I>thiutisc</I>. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
a] Activitats de tipus:
-Administratiu (llistat d'alumnes)
b] Activitats de tipus propilèutic:
-Presentació dels objectius i del programa de l'assignatura,
-Presentació de la bibliografia
-Presentació del sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts dels temes de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes resoldran els problemes i/o debatran els casos pràctics que el professor els posarà a la classe |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor reserva el temps que -al seu bon entendre- calgui per atendre i resoldre els dubtes que pugui tenir un alumne tant referents al contingut de les classes magis trals, com a la resolució de les classes pràctiques (realització a classe de les activitats descrites a l'apartat anterior). |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució a classe dels problemes i exercicis pràctics d'evolució lingüística germànica |
50 % |
Proves objectives de tipus test |
Prova final tipus test |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Germanen - Germania - germanische Altertumskunde. Herausgegeben von Heinrich Beck, Heiko Steuer und Dieter Timpe unter Mitwirkung zahlreicher Fachgelehrter und redaktioneller Leitung von Rosemarie Müller. Mit einem Vorwort von Heinrich Beck. Studienausgabe. Zweite, völlig neu bearbeitete und stark erweiterte Auflage. Berlin/New York: de Gruyter, 1998 (Reallexikon der germanischen Altertumskunde).
Keller, Rudolf Ernst, The German Language and his Historical Development. London/Boston: Faber & Faber, 1978 (The Great Languages).
Lockwood, William Burley, An informal history of the German language. With chapters on Dutch and Afrikaans, Frisian and Yiddish. London: André Deutsch Ltd., 19762 (The Language Library).
Pohl, Walter, Die Germanen. München: R. Oldenbourg Verlag, 2000 (Enzyklopädie deutscher Geschichte. Band 57)
Russ, Charles J.V., Historical German Phonology and Morphology. Oxford at the Clarendon Press, 1978 (Oxford History of the German Language. Volume Nr. 2.)
Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache. Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Erarb. unter d. Leitung v. Helmut Langner. Stuttgart: S. Hirzel Verlag, 2000 (7).
von Uslar, Rafael, Die Germanen vom 1. bis 4. Jahrhundert nach Christi. Stuttgart: Klett-Cotta, 1980 (Handbuch der europäischen Wirtschafts- und Sozialgeschichte).
Waterman, John T., A history of the German Language with special reference to the cultural and social forces that shaped the standard literary language. Seattle/London: University of Washington Press, 1972(4).
Wells, Christopher J., German - A Linguistic History to 1945. Oxford at the Clarendon Press, 1987 |
Complementària |
|
Germanen - Germania - germanische Altertumskunde. Herausgegeben von Heinrich Beck, Heiko Steuer und Dieter Timpe unter Mitwirkung zahlreicher Fachgelehrter und redaktioneller Leitung von Rosemarie Müller. Mit einem Vorwort von Heinrich Beck. Studienausgabe. Zweite, völlig neu bearbeitete und stark erweiterte Auflage. Berlin/New York: de Gruyter, 1998 (Reallexikon der germanischen Altertumskunde).
Keller, Rudolf Ernst, The German Language and his Historical Development. London/Boston: Faber & Faber, 1978 (The Great Languages).
Lockwood, William Burley, An informal history of the German language. With chapters on Dutch and Afrikaans, Frisian and Yiddish. London: André Deutsch Ltd., 19762 (The Language Library).
Pohl, Walter, Die Germanen. München: R. Oldenbourg Verlag, 2000 (Enzyklopädie deutscher Geschichte. Band 57)
Russ, Charles J.V., Historical German Phonology and Morphology. Oxford at the Clarendon Press, 1978 (Oxford History of the German Language. Volume Nr. 2.)
Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache. Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Erarb. unter d. Leitung v. Helmut Langner. Stuttgart: S. Hirzel Verlag, 2000 (7).
von Uslar, Rafael, Die Germanen vom 1. bis 4. Jahrhundert nach Christi. Stuttgart: Klett-Cotta, 1980 (Handbuch der europäischen Wirtschafts- und Sozialgeschichte).
Waterman, John T., A history of the German Language with special reference to the cultural and social forces that shaped the standard literary language. Seattle/London: University of Washington Press, 1972(4).
Wells, Christopher J., German - A Linguistic History to 1945. Oxford at the Clarendon Press, 1987 |
|
Altres comentaris |
Per les especials característiques d'aquesta assignatura, hom espera que l'alumne tingui algunes nocions, per més rudimentàries que siguin, de l'alemany |
|