DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA DE LA LLENGUA ALEMANYA II Codi 12142241
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Altres
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
RIUTORT RIUTORT, MACIÀ
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://www.fut.es/~mrr
Descripció general i informació rellevant Visió panoràmica de la història de la llengua alemanya des dels inicis de la transmissió escrita fins als nostres dies

Competències
Codi  
A12 Conèixer altres llengües i literatures
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Planificació i organització
B12 Presa de desicions
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'alumne ha de conèixer els trets evolutius que marquen la llengua alemanya, des dels seus inicis fins als nostres dies A12
B1
B2
B3
B4
B9
B12
B13
C2

Continguts
Tema Subtema
L’alemany antic com a diasistema. Sorgiment dels idiomes alemanys El fràncic com a idioma hegemònic
L’alemany mitjà com a diasistema. Els idiomes alemanys de l'Alta Edat Mitjana.
L'alamànnic com a idioma alemany principal
El sorgiment dels dialectes consecutius
El naixement de l'alemany: l’alemany modern primerenc (1350-1720).
Els idiomes alemanys de la Baixa Edat Mitjana i el Renaixement
Llengües alemanyes d'impremta
El paper de l'alt-alemany central oriental en el sorgiment de la llengua alemanya moderna
La lluita per una llengua alemanya escrita unificada en el segle XVII
L'alemany modern: del 1720 al 1945.
L’afermament de la unificació morfològica i sintàctica en el segle XVIII.


La fixació definitiva de l'estàndard lèxic.


La consecució de la unificació ortoèpica i ortogràfica (finals del segle XIX).
L’alemany de després del 1945 La desfeta del 1945 com a detonant d'una nova llengua estàndard
-Trets fonètico-fonològics
-Trets morfològics
-Trets morfosintàctics i estilístics
Els coestàndards el coestàndard austríac
el coestàndard alemany
el coestàndard suís

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 27 42
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries a] de tipus administratiu:
-afiliació dels alumnes

b] de tipus propilèutic:
-Presentació dels objectius i del programa de l'assignatura
-presentació de la metodologia docent que se seguirà
-presentació de la bibliografia recomanada
-forma de l’avaluació.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts dels temes de què consta l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes hauran de resoldre els exercicis i problemes pràctics que el professor els anirà posant a classe. Si, al parer del professor, calgués, la resolució d'aquests exercicis aniria acompanyada d'un debat posterior a través del qual s'acabessin de copsar els trets evolutius tractats en els exercicis

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
El professor dedica aquest temps a atendre i resoldre els dubtes i problemes, relacionats amb el desenvolupament de l'assignatura, i doncs, tant referents al contingut de les classes magistrals, com a l'exposició i resolució dels problemes i activitats pràctiques esmentats a l'apartat anterior.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució dels problemes, punts de debat etc. que el professor hagi plantejat a classe 50%
Proves objectives de tipus test Examen tipus test 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

[Els números entre parèntesis indiquen les edicions.]

Braune, Wilhelm, Althochdeutsche Grammatik. 14. Auflage bearbeitet von Hans Eggers. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1987 (Sammlung kurzer Grammatiken germanischer Dialekte. A. Hauptreihe. Band Nr. 5.)

Braune, Wilhelm, i Karl Helm, i Ernst Albrecht Ebbinghaus, Althochdeutsches Lesebuch. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1979(16).

Haug, Walter, i Benedikt Konrad, Vollmann, Frühe deutsche Dichtung und lateinische Literatur in Deutschland 800-1150. Frankfurt am Main: Deutscher Klassiker Verlag, 1991 (Bibliothek des Mittelalters. Band Nr. 1 = Bibliothek deutscher Klassiker. Band Nr. 62.)

Raposo Fernández, Berta, Textos alemanes primitivos - La Edad Media temprana alemana en sus testimonios literarios. València: Universitat de València/Facultat de Filologia, 1999 (Cuadernos de Filología. - Anejo No. XXXIII).

Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache - Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. Erarb. unter d. Leitung v. Helmut Langner. Neuaufl. Stuttgart: S. Hirzel Verlag, 2000(7).

Schützeichel, Rudolf, Althochdeutsches Wörterbuch. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1989(4).

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Si l'alumne no pogués assistir, pels motius que fossin, a classe, s'hauria de posar en contacte amb el professor al més tost possible, a fi i efecte d'elaborar un sistema no presencial d'ensenyament