Codi |
|
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Desenvolupar les tasques corresponents a l'acció de recerca, mitjançant la projecció i desenvolupament d'una recerca de caràcter microsocial |
A5 A9 A14 A15
|
B2 B4 B9 B11 B12 B13
|
C2 C3 C5
|
Comprendre el valor de la recerca aplicada, articulant una proposta d'intervenció fonamentada en els resultats de la recerca |
A5 A15 A16
|
B3 B4 B12 B13
|
C5
|
Experimentar l´ús de tècniques de recerca que permeten l'aproximació de l'estudiant al coneixement de les realitats socials de les persones i/o institucions (entrevistes, enquestes, grups de discussió..) |
|
B1 B2 B5 B7 B9 B11 B12
|
C2 C3 C5
|
L'alumne ha de ser capaç de dissenyar un pla de treball viable i dur a a terme la seva execució |
|
B2 B4 B7 B9 B12
|
C5
|
Accedir a través de diferents fonts d'informació a les dades pertinents per als objectius de la recerca i procedir al tractament, anàlisi i interpretació de les mateixes |
|
B3 B9 B11 B13
|
C2 C5
|
Procediments |
El procediment per a la definició de l'objecte d'estudi del treball de recerca i per a l'assignació del professor tutor del Pràcticum d'Investigació Aplicada consisteix en:
- Presentació per part de l'estudiant de la proposta temàtica i de la realitat o fenomen que proposa estudiar.
- Comunicació a cada estudiant de la tutora assignada per al seguiment i desenvolupament del treball de recerca. Els criteris d'assignació són: la temàtica objecte d'estudi, la metodologia de recerca proposada i la disponibilitat horària de l'estudiant per assistir a les sessions grupals pel matí o per la tarda.
- Comunicació per part de l'equip de tutores del Pràcticum de l'acceptació o no de la proposta. En cas que no es consideri viable la proposta presentada, la tutora acompanyarà l'estudiant a reconduir i reformular el seu objecte d'estudi.
- En cas de recerques que impliquin contacte amb entitats o institucions, a petició de l'estudiant, la coordinadora establirà els contactes formals que cada cas requereixi.
La calendari previst per a aquestes activitats es lliurarà a la sessió col·lectiva de presentació del Pràcticum d'Investigació Aplicada.
|
Metodologies :: Proves |
|
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
2 |
0 |
2 |
|
Selecció de posició de pràctiques |
5 |
15 |
20 |
Estada / execució de pràctiques |
10 |
50 |
60 |
Treballs |
10 |
50 |
60 |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
28 |
50 |
78 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió col·lectiva amb els estudiants per a la presentació dels objectius de l'assignatura i de la metodologia proposada per al seu desenvolupament, així com de la temporalització de les activitats a realitzar durant tot el curs acadèmic. |
Selecció de posició de pràctiques |
Es defineix el procediment i criteris a seguir en l'acceptació de la proposta de recerca de l'estudiant i en l'assignació del professor tutor que a través de sessions grupals i de tutoria personalitzada farà en seguiment del procés de recerca de cada estudiant al llarg de tot el curs acadèmic. |
Estada / execució de pràctiques |
L'execució de les pràctiques consisteix en el disseny i desplegament d'una investigació social d'un fenomen, realitat social i/o institució de l'àmbit de les ciències socials i on tingui cabuda l'acció professional del treballador social. A partir de l'informe dels resultats de la recerca l'estudiant planteja un projecte d'intervenció que incideixi en la millora i/o canvi de la realitat observada. |
Treballs |
Al llarg de tot el curs acadèmic l'estudiant ha de lliurar tres treballs:
- El projecte de recerca
- L'informe final de la recerca
- El projecte d'intervenció
En l'apartat de mecanismes de coordinació i seguiment es proposen les guies per a l'elaboració d'aquests treballs. |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
La relació de cada estudiant amb el seu professor tutor, es basa en l'atenció personalitzada de tot el procés d'aprenentatge de l'alumne durant el disseny i desenvolupament de la recerca. Es tracta d'una relació d'orientació i d'acompanyament tant pel que fa a les orientacions teòriques sobre l'àmbit temàtic de la recerca com a les metodologies i tècniques d'investigació i d'anàlisi. Per tal de respectar el ritme de treball de cada estudiant les tutories individualitzades seran pactades entre el tutor i l'alumne.
Paral·lelament a l'atenció individualitzada, cada tutor realitza amb el seu grup d'estudiants vuit sessions de seminaris organitzades entorn el mètode científic de recerca en ciències socials. |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
En la realització d'aquestes pràctiques no es preveu necessariament l'existència d'un tutor extern i per tant no es contempla en l'organització de l'assignatura.
Malgrat aixó, alguns del treballs de recerca proposats pels alumnes requereixen d'un guiatge de professionals de les institucions, de manera que el tipus de relació d'aquests amb els estudiants i amb els tutors interns es defineix de forma particular per a cada cas. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
Treballs |
Selecció de posició de pràctiques |
|
Descripció |
MECANISMES DE SEGUIMENT:
1.- SESSIONS DE TUTORIA GRUPAL:
Un cop vista la proposta de tema presentada per l'estudiant, s'assigna a cada alumne un tutor i un grup de tutoria. Les sessions grupals seran de dues hores (amb el corresponent tutor), amb l’objectiu d’ajudar i conduir metodològicament a l’alumne a projectar i executar una investigació; des de l’estudi de les tècniques de documentació i recollida de dades fins al coneixement de les tècniques d’anàlisi i redacció dels resultats de la investigació. El contingut de les sessions serà:
1era. Sessió: Justificació de la investigació i revisió de la literatura (perfil bibliogràfic de la investigació).
2ona. Sessió: Delimitació de les unitats d'anàlisi i observació. Determinació dels objectius i les hipòtesis. Determinació de les variables i els indicadors de la investigació.
3era. Sessió: Desenvolupament de la justificació de l'estratègia metodològica. Disseny dels instruments de recollida de dades.
4art. Sessió: El qüestionari
5ena. Sessió: L’entrevista i la seva aplicació. L’entrevista en profunditat.
6ena. Sessió: Preparació del treball de camp
7ena. Sessió: L’anàlisi de dades: anàlisi quantitativa.
8ena. Sessió: L’anàlisi de dades: anàlisi qualitativa.
9ena. Sessió: Redacció dels resultats.
2.- TUTORIA INDIVIDUALITZADA:
El seguiment i orientació de tot el procés de recerca dels estudiants es realitza de forma individualitzada amb el tutor corresponent i a petició de l'alumne, a fi de poder respondre a les necessitats concretes de cada alumne i respectar el seu ritme de treball.
GUI PER A LA PROPOSTA DE TEMA
Nom i cognoms
Telèfons de contacte
Adreça de correu electrònic
Convocatòria d’avaluació:
1. QUÈ es vol estudiar?, QUI és el subjecte de recerca (perfil, edat, ..)?: desenvolupament de les idees bàsiques del tema objecte d’estudi.
2. PERQUÈ?: què és el que motiva la recerca sobre aquest objecte d’estudi
3. LLOC on es desenvolupa la recerca: ciutat, barri, institució, etc.
4. COM?: quin és el procés metodològic que preveus seguir (entrevistes, qüestionaris, anàlisi documental, etc.)
5. FONTS BIBLIOGRÀFIQUES: Cita les referències bibliogràfiques de 6 textos i/o documents relacionats amb el tema de recerca (un màxim de 3 poden ser extretes de pàgines web)
6. Indica, si és el cas, aquelles organitzacions amb les que pots tenir contacte (pel treball, per les pràctiques d’intervenció, per col·laboracions puntuals, etc.), estiguin o no relacionades directament amb el tema de recerca escollit.
Assenyala si existeix algun motiu que justifiqui la necessitat d’assistir a les sessions grupals en horari de matí o de tarda.
GUIES D'ELABORACIÓ DELS TREBALLS:
A) PROJECTE DE RECERCA
1. OBJECTE D'ESTUDI
1.1. Definició de l'objecte d'estudi de la investigació. Cal tenir en comte que l'objecte d'estudi inclou:
- El plantejament del tema o problema que motiva la investigació amb indicació de les seves característiques.
- La justificació real de la necessitat social i objectiva de la investigació, deixant constància dels beneficis socials i humans que se n'espera obtenir.
- La delimitació dels subjectes a estudiar (població d'estudi) així com la seva selecció.
1.2. Revisió dels antecedents teòrics en què es fonamenta la recerca.
En aquest apartat cal fer una revisió d'aquells treballs teòrics o empírics directament relacionats amb el tema i l'orientació que es dóna a la investigació. Es tracta de reflectir tots aquells fonaments teòrics que sustentaran el plantejament del treball de recerca empírica. Cal evitar les referències redundants; es faran evidents les dades conceptuals o empíriques més significatives d'aquests estudis, així com de les conclusions a què arriben; més tard, hauran de ser utilitzades per desenvolupar correctament l'anàlisi de les dades.
2. METODOLOGIA
2.1. Definició dels objectius i de les hipòtesis de la investigació. QUÈ ES VOL ESTUDIAR?
- Formulació d'objectiu/s general/s i específics de la recerca.
- S'indicaran les hipòtesi, cas que se'n plantegin.
- Definició operativa de les variables: es tracta de concretar i simplificar el nivell d'abstracció dels objectius i, per tant, de fer-los operatius a través de les variables fins al punt que ens permetin assolir la recerca.
2.2. Definició de les tècniques i dels instruments d’investigació. COM ES PREVEU ACONSEGUIR-HO?
Cal introduir les tècniques d'investigació justificant tota l'estratègia metodològica (per què fem servir unes tècniques i no unes altres). Després cal explicitar quines tècniques concretes de recollida de dades es faran servir, amb indicació dels instruments (model de qüestionari, guió d'entrevista, fitxa de buidatge documental...).
Cal confeccionar els instruments de recollida de dades.
B) INFORME FINAL
0. ÍNDEX
1. INTRODUCCIÓ
1.1. Raons que justifiquen l'estudi (plantejament de l'interès personal en el tema o el mòbil personal de la investigació, juntament amb la seva gènesi).
Definició de l'objecte d'estudi, delimitació de les unitats d'anàlisi i d'observació, contextualització sòcio-demogràfica (Institució, comunitat...).
1.2. Valoració de l'estat actual del tema elegit com a objecte d'estudi amb referència concreta als antecedents històrics, fonts i estudis precedents teòrics o empírics amb les dades més significatives.
2. PLANTEJAMENT METODOLÒGIC
2.1. Objectius i/o hipòtesis.
2.2. Definició operativa de les variables.
2.3. Justificació metodològica. Descripció del sistema de selecció de les unitats d'observació. Plantejament de l'adequació entre els objectius i la metodologia utilitzada (descriptiva, longitudinal, comparativa). Tècniques d'investigació i fonts documentals utilitzades. Procediments d'elaboració d'instruments de recollida i classificació de les dades (guions d'entrevista, qüestionaris, fitxes de buidatge...), i resultats de les proves prèvies. Tipus i modalitat de l'anàlisi de les dades obtingudes: anàlisi quantitativa, anàlisi qualitativa.
3. EXPOSICIÓ I ANÀLISI DELS RESULTATS
En aquest punt cal desenvolupar amb un ordre coherent el cos de la investigació de forma clara, detallada i global. És la part més important en tant que dóna a conèixer els resultats empírics de la recerca. Cal establir críticament la validesa i la fiabilitat dels resultats comparant-los amb els resultats obtinguts amb altres fonts. S'ha de discutir el sentit científic de les dades, la seva significació en relació a la teoria precedent, les seves limitacions i les qüestions rellevants descobertes en l'estudi i, també aquelles que estan sense resoldre encara.
4. CONCLUSIONS
Es tracta de presentar els resultats a partir dels objectius inicials, relacionant les diverses parts de l'argumentació, resumint les idees desenvolupades.
5. PROPOSTES D'ACTUACIÓ
En base als resultats de la recerca cal articular propostes d'intervenció de millora que incideixin en la realitat fenomen estudiat. Aquestes propostes han d'estar ben elaborades i amb contingut suficient com per que es vegi la necessitat de l'actuació professional.
6. ANNEXOS
Còpia dels instruments de recerca utilitzats. Notes i cites excessivament llargues. Documents font de la investigació que són objecte d'anàlisi i d'estudi: (models d'expedients, normatives legals, etc.). Terminologies, taules cronològiques, gràfics, mapes i altres documents que siguin rellevants per a la recerca.
7. BIBLIOGRAFIA
Referenciar correctament les cites bibliogràfiques dels texts i materials que han estat citats al llarg del treball.
C) PROPOSTA D'INTERVENCIÓ:
1. Naturalesa i fonamentació (PERQUÈ):
Descripció del que es pretén dur a terme amb aquesta proposta, quina és la seva finalitat.
Caràcter de la intervenció: preventiu, de tractament, rehabilitació, informació, assessorament, etc. Síntesi de les conclusions de l'estudi que justifiquen la proposta d'intervenció, basada en els resultats obtinguts en la nostra investigació. Què què és el que origina la realització de la nostra proposta.
2. Objectius (QUÈ PRETENEM):
Hem de definir els objectius generals, que corresponen al propòsit de la intervenció, els secundaris que són les posteriors especificacions o passos que s'han de donar per aconseguir l'objectiu general.
3. Determinació de les actuacions (COM HO ACONSEGUIREM):
Definir en què consisteixen el conjunt d'actuacions que proposem i com preveiem el seu desplegament i implementació. Especificació dels recursos bàsics (humans, financers, institucionals, etc.) per al desplegament de les actuacions.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Estada / execució de pràctiques |
A través del seguiment individualitzat per part del tutor s'avalua els aprenentatges durant tot el procés de la recerca. Es tindrà el compte: l'assistència a les sessions grupals, el compliment en el lliurament del projecte de recerca, la capacitat d'autonomia en la presa de decisions, la capacitat de fer una bona recerca d'informació, el desplegament dels instruments de recerca i la motivació i superació personal al llarg de tot el procés. |
40% |
Treballs |
S'avaluaran els treballs corresponents al desenvolupament del pràcticum:
1.- Projecte de recerca. Es tracta d'un projecte que cal lliurar al tutor corresponent a fi de revisar-lo i corretgir-lo per tal de poder continuar amb la fase de treball de camp. No té una valoració percentual de la qualificació final.
2.- L'informe final i la proposta d'intervenció. Tenen una valoració del 60% de la nota final. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris generals per a l'avaluació del Pràcticum d'Investigació Aplicada són: 1.- Existència efectiva d'un procés investigador empíric demostrat mitjançant el contingut de la monografia. 2.- Revisió bibliogràfica actual i adequada a la temàtica de la investigació. 3.- Explicació i coherència del model investigador, de la metodologia de recollida de dades i de les tècniques utilitzades. 4.- Coherència i lògica en l'anàlisi i la interpretació de les dades i en les conclusions formulades. 5.- Pertinença de la proposta d'actuació en relació als resultats de la investigació. Creativitat en les propostes. 6.- Compliment estricte dels aspectes més formals de presentació de tot treball acadèmic: presentació, redacció coherent i fluida, capacitat de síntesi, estructuració i organització de la informació, correcció en la utilització de cites i de les referències bibliogràfiques, etc. 7.- La motivació i superació personal de l'estudiant durant tot el procés de la recerca, considerant els ritmes personals de cada alumne i els condicionants corresponents a cada objecte d'estudi. |
Bàsica |
|
AZOFRA, Maria José (1999), Cuestionarios. Cuadernos Metodológicos núm. 26. CIS. Madrid. BRUNET, Ignasi; PASTOR, Imma; BELZUNEGUI, Àngel (2002), Tècniques d’Investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic. Biblioteca universitària. CEA D’ANCONA, A. (1996) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid. Síntesis. DELGADO, J.M. y GUTIERREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid. Síntesis. GUASCH, O. (1997), La observación. Madrid. CIS. PUJADAS, J.J. (cood.); COMAS, D.; ROCA, J. (2004) Etnografia. Barcelona. Editorial UOC.
MIGUEL, J. (1996), Autobiografías. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos. PONS, I (1993), Programación de la investigación social. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos. PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos. ROJAS Soriano, Raúl (1987-2000) Guia para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S.A. de C.V. México SIERRA BRAVO, R. (2001), Técnicas de Investigación Social. Madrid. Paraninfo. TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona Paidós. |
Complementària |
|
|
|