Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el contingut de la Llei Orgànica Reguladora de la Responsabilitat Penal del Menor
|
A2 A13
|
|
|
2. Relacionar la Llei Penal del Menor amb els principis que es deriven dels textos internacionals
|
A14
|
|
|
3. Interpretar la Llei Penal del Menor d'acord amb els principis que s'hi declaren
|
|
B1
|
|
4. Aplicar el coneixement adquirit a la solució de supòsits pràctics
|
|
B2 B5 B11
|
|
5. Interessar-se per l'estat de la qüestió en la societat en la que viu
|
A13
|
|
|
6. Analitzar ressolucions judicials
|
|
B1 B11
|
|
7. Sensibilitzar-se davant el problema penal, tant d'adults com de joves
|
|
B6
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció al Dret penal. |
Problemàtica criminològica de la delinqüència de menors. Perspectiva polític-criminal de la criminalitat juvenil. El menor com a objecte del Dret penal: concepte de menor; el menor com a víctima; el menor com a subjecte actiu del delicte. |
Tema 2. La justícia internacional per a menors. |
El model de les Nacions Unides. Les Directrius del Consell d'Europa. |
Tema 3. El tractament dels menors delinqüents en Dret penal espanyol. |
La implantació dels tribunals de menors. |
Tema 4. La responsabilitat penal del menor d'edat. |
La previsió del Codi penal de 1995. |
Tema 5. La Llei Orgànica Reguladora de la Responsabilitat Penal dels Menors. |
La seva promulgació i entrada en vigor. Les reformes legislatives. L'àmbit d'aplicació de la llei. |
Tema 6. Principis informadors de la responsabilitat penal del menor. |
Pressupòsits de la responsabilitat. |
Tema 7. L'organització judicial en matèria de menors. |
La competència jurisdiccional. La intervenció del Ministeri Fiscal. |
Tema 8. Les conseqüències jurídiques del fet punible dels menors. |
El sistema de mesures aplicables i la seva determinació. |
Tema 9. El procediment penal de menors. |
La instrucció. El desistiment en la incoació de l'expedient. El sobreseïment. La conciliació i la reparació entre el menor i la víctima. |
Tema 10. El procediment penal de menors (II). |
La incoació de l'expedient. La intervenció del perjudicat. L'informe tècnic. Les mesures cautelars. La conclusió de la instrucció. |
Tema 11. El procediment penal de menors (III). |
L'audiència. La sentència. La suspensió de l'execució. |
Tema 12. El procediment penal de menors (IV). |
El règim de recursos. |
Tema 13. L'execució de les mesures establertes. |
El règim privatiu de llibertat. |
Tema 14. La responsabilitat civil del menor. |
Extensió de la responsabilitat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
16 |
19 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves de Desenvolupament |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es farà la presentació del curs, explicant els continguts, la bibliografia precisa i els mètodes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
El contingut del programa s'anirà desenvolupant al llarg de les classes teòriques. |
Resolució de problemes, exercicis |
Al llarg del curs l'alumne haurà de resoldre casos pràctics que li serviran per aplicar els coneixements teòrics prèviament adquirits. |
|
Descripció |
L'alumne disposa d'unes hores setmanals d'atenció personalitzada, ja sigui les establertes per normativa, ja sigui prèviament concertades amb el professor via correu electrònic o personalment. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Al llarg del curs s'aniran realitzant casos pràctics que poden suposar que l'alumne superi els crèdits pràctics i no hagi de fer la part pràctica de l'examen. A tal efecte, serà obligatori assitir a la classe pràctica, realitzar totes les pràctiques, i obtenir una nota mitjana de, com a mínim, 1.5. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
Una part de l'examen consistirà en un test de 20 preguntes. |
40% |
Proves pràctiques |
L'alumne que no hagi alliberat les pràctiques al llarg del curs o no les hagi fet, haurà de solucionar un cas pràctic el dia de l'examen. |
30% |
Proves de Desenvolupament |
Una altra part de l'examen consistirà en el desenvolupament d'una pregunta, escollida entre dues, relativa al temari del curs. |
30% |
Altres |
Existirà la possibilitat d'aprovar els crèdits teòrics de l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada. Aquesta suposarà l'assistència a, com a mínim, un 80 % de les classes, la preparació de lectures i una petita prova el darrer dia del curs. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Urbano Castrillo, Eduardo de, Derecho Penal de Menores., 2003, Bosch, Barcelona
Almazán Serrano, A./ Izquierdo Carbonero, F.J., Derecho Penal de Menores, 2004, Grupo Difusión, Barcelona
Vázquez González, C., Delincuencia juvenil. Consideraciones penales y criminológicas, 2003, Colex, Madrid
Ornosa Fernández, M.R., Derecho Penal de Menores, 2005, 3ª ed., Bosch, Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
|