Codi |
|
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A19 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar política nacional i internacional. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1.- Identificar els factors que han intervingut en l'evolució i canvi d'orientació dels conceptes SALUT-MALALTIA |
A15 A19
|
|
C3
|
2.- Analitzar els determinants de la salut i els efectes de l'entorn sobre la SALUT-MALALTIA |
A19
|
B5 B13
|
|
3.- Coneixer l'rganització i els fonaments dels serveis de salut segons el context politic, sociocultural i econòmic |
A17
|
|
|
4.- Comprendre les bases metodològiques per la recerca |
A17
|
|
|
5.- Utilitzar la metodologia estadística en l'àmbit de la recerca |
|
|
C2
|
6.- Prendre conciència de la importància de tenir una perspectiva sociocultural de l'entorn |
|
B3 B9 B10 B15
|
|
7.- Comprometre's, com a membre de l'equip de treball, amb les tasques proposades per l'assignatura |
|
B1 B2 B3
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Determinants socioculturals de la salut |
Tema 1: El concepte salut-malaltia
Tema 2: El procés d'enmalaltir
Tema 3: El concepte de Salut Pública
Tema 4: La infermeria Comunitària
Tema 5: L'estructura del Sistema Sanitari |
Unitat Temàtica II: Determinants Ambientals de la Salut |
Tema 1: ecologia i ecosistemes
Tema 2: La contaminació atmosfèrica
Tema 3: La contaminació de l'aigua
Tema 4: La contaminació del sòl
Tema 5: La contaminació acústica
Tema 6: Radiacions ionitzants i no ionitzants |
Unitat Temàtica III: Determinants Biològics de la salut |
Tema 1:Els principis de la Microbiologia
Tema 2: Cel.lules procariotes i eucariotes
Tema 3: El creixement microbià
Tema 4: Bacteris
Tema 5: Fongs, algues i protozoos
Tema 6: Virus
Tema 7: Principis sobre transmissió de malalties. La resposta inmunològica |
Unitat Temàtica IV: Bases metodològiques per a la recerca |
Tema 1: La metodologia científica i les seves etapes. Estadística:definició i tipus
Tema 2: Conceptes bàsics: població,mostra i tipus de variables
Tema 3: Estadística Descriptiva:variables qualitatives. Escales de mesura.Distribució de freqüències. Representació gràfica
Tema 4: Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de tendència central i de disperció
Tema 5: Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Histogrames. Mesures de posició i de forma
Tema 6: Probabilitat. Conceptes.Distribucions: binomial, Poisson i normal
Tema 7: Estadística Inferencial: concepte, Estimació de paràmetres
Tema 8: Estadística Inferencial: contrast d'hipòtesis. Hipòtesi nul.la i alternativa: significació estadística
Tema 9: estadística Inferencial: tipus d'errors
Tema 10: Estadística Inferencial: tipus de proves de contrast d'hipòtesis. Comparació de proporcions
Tema11: Estadística Inferencial: comparació de mitjanes. Correlació i regressió
Tema 12: Tipus d'estudis. Tècniques de mostreig: probabilistic i no probabilistic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
12 |
22 |
Treballs |
|
27 |
15 |
42 |
Seminaris |
|
20 |
10 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
10 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explica l'organització del programa de l'assignatura |
Sessió Magistral |
S'explicarà la teoria que figura als continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Una hora setmanal es dedicarà a resoldre els problemes proposats a la unitat d'Estadística |
Treballs |
Els alumnes en grup de quatre, com a màxim, faran un treball de recerca relacionat amb la unitat temàtica II del programa de l'assignatura |
Seminaris |
S'aprofundirà en aquells temes relacionats amb l'assignatura que siguin d'actualitat i que poden ser proposats pels propis alumnes |
Presentacions / exposicions |
Cada grup de treball presentarà i exposarà a classe els resultats del seu treball de recerca i les conclusions dels seminaris |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
Per donar a l'alumna/e el suport, la guia i l'assessorament en el seu treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Amb avaluació continuada |
10% |
Treballs |
Recerca unitat II |
20% |
Altres |
Conclusions seminari Prova objectiva |
10%
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar obligatoriament aprovades. |
Bàsica |
Martinez Navarro,F et al., Salud Pública, 1998, Mc-Graw-Hill-interamericana
Vaquero Puerta,JL, Manual de Medicina Preventiva y Salud Pública, 1992, Madrid. Pirámide
VVAA, Salud Pública y Paises Industrializados, , gaceta Sanitaria.Serie Monografias 56.SESPAS
San Martín, H, Ecologia Humana y Salud, 1983, La Prensa Médica Mexicana
Milton, S, Estadística para Biologia y Ciencias de la Salud, 2001, Mc-Graw-Hill-Interamericana
Hopkins, K, Estadística básica para las ciencias sociales y del comportamiento, 1997, Prentice-Hall, Hispanoamericana
Ritchey, FJ, Estadística básica para las ciencias sociales, 2001, Mc-Graw-Hill. México
|
|
Complementària |
|
|
|