Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A4 |
Capacitat de fer valer els judicis clínics per assegurar que s’assoleixen els estàndards de qualitat i que la pràctica està basada en l’evidència. |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B14 |
Capacitat per treballar i comunicar-se en col•laboració i de forma efectiva amb tot el personal de suport per prioritzar i gestionar el temps eficientment mentre s'assoleixen els estàndards de qualitat. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
B16 |
Dins del context clínic, capacitat per educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cuidatges de salut i altres treballadors socio-sanitaris. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B21 |
Capacitat per donar suport emocional i identificar quan són necessaris els consells d'un especialista o altres intervencions. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
B24 |
Capacitat per una comunicació efectiva (incloent-hi l'ús de tecnologies): amb pacients, famílies i grups socials, inclosos aquells amb dificultats de comunicació. |
B25 |
Capacitat per usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Assimilar els processos psicosocials bàsics: sensopercepció, aprenentatge, memòria, pensament, intel•ligència |
A15 A16
|
B3
|
C3
|
2. Conèixer el desenvolupament des d'una perspectiva holística del cicle vital: infància, adolescència, edat adulta i vellesa, per poder respondre a les necessitats personals durant les diferents etapes del cicle vital |
A1 A2 A3 A9 A10 A16
|
B1 B8 B20 B21 B22
|
|
3. Comprendre els factors socioculturals que intervenen en el procés salut - malaltia. |
A1 A2 A3 A15
|
B9
|
|
4. Reconèixer i aprendre a avaluar les diferents reaccions emocionals i formes d’intervenció bàsica. |
A1 A2 A7 A9 A10 A16
|
B2 B7 B8 B9 B10 B13 B14 B15 B16 B20 B21 B22 B24
|
|
5. Prendre consciència de la importància i necessitat de les cures emocionals com a part essencial de les cures integrals. |
A1 A2 A3 A4 A7 A9 A10
|
B2 B7 B8 B9 B10 B20 B21 B22 B24 B25
|
|
Utilitzar eines bàsiques en TIC |
|
B1 B5
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció, conceptes generals. |
1.Cures integrals.
2.Models de la conducta humana.
|
Unitat temàtica II: Fonaments psicosocials de les cures integrals. |
3.Perspectiva holística de la persona.
4.Dimensió biològica: bases biològiques de la conducta.
5.Dimensió intel•lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel•ligència, processos de comunicació.
6.Dimensió emocional: motivació, emoció, afrontament i adaptació al canvi
7.Dimensió social: factors socioculturals.
|
Unitat temàtica III: Perspectiva holística del cicle vital. |
8.Infància.
9.Adolescència.
10.Edat adulta.
11.Vellesa.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
4 |
8 |
Seminaris |
|
10 |
18 |
28 |
Treballs |
|
0 |
4 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
14 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució, debat d’exercicis a l’aula relacionats amb el temari. |
Fòrums de discussió |
A partir d'un article, pel·lícula, defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. |
Seminaris |
sessions en grup reduit, participatives, basades en el treball i participació activa de l'alumnat a partir de casos pràctics... posteriorment es complementen amb la realització d'un diari reflexiu |
Treballs |
Realització d'un portafoli individual com a element on l'alumne recull tots els treballs realitzats durant el desenvolupament de l'assignatura, |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Fòrums de discussió |
Seminaris |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
S’ofereix un horari d’atenció a l’alumnat (personal o per correu electrònic). Tots els alumnes han de realitzar un mínim de 2 tutòries. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de resolució d’exercicis en grup i/o individual a l’aula. |
5% |
Fòrums de discussió |
A a partir d'un article, cita, pel·lícula defensar postures sobre un tema concret a través del moodle. |
5% |
Seminaris |
Obligada assistència, s'avaluarà la participació activa en tots els exercicis, casos... treballats, també s'avalua el diari reflexiu |
15%+30% (diari) |
Treballs |
Inclou tots els exercicis fets per l'alumne durant l'assignatura: diari, comentaris articles, exercicis... |
5% |
Proves objectives de tipus test |
30 preguntes tipus test del contingut tractat a les classes magistrals |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S' ha d'aprovar cadascun dels apartats per poder aprovar l'assignatura. Els seminaris són d'obligada assistència. S'ha de fer com a mínim una tutoria |
Bàsica |
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J., Ciencias psicosociales., Masson., 2004 Barcelona.
Myers DG., Psicología., Medica Panamericana., 2005 Madrid
Stassen K, Thomson R., Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana., 2004 Madrid.
|
|
Complementària |
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995 Madrid.
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill., 2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca nueva, 2005 Madrid
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
|
http://wwwpsiquitria.com, http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com, http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com , http://psicovirtual.com |
Assignatures que en continuen el temari |
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18061003 |
|
|