Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales. |
|
AC5 |
Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación. |
|
AC6 |
Capacidad de permitir que los pacientes y sus cuidadores expresen sus preocupaciones y sus intereses, y que puedan responder adecuadamente por ejemplo, en los ámbitos emocional, social, psicológico, espiritual o físico. |
|
AC8 |
Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad. |
|
AC10 |
Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes. |
|
AC13 |
Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud. |
|
AC17 |
Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados. |
|
AC18 |
Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información. |
|
AC19 |
Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico. |
|
AC20 |
Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
- L’alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa |
AC6 AC10 AC13 AC20
|
BC1 BC6 BC9
|
CC4
|
- L'alumne aprendrà a identificar els problemes de salut susceptibles de ser abordats des de la investigació qualitativa |
AC2 AC13
|
BC5 BC6
|
CC3 CC4
|
- Proporcionar a l’alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa |
AC2 AC10
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8 BC11
|
CC4
|
- Formular i dissenyar adequadament processos d’investigació qualitativa dins de l’àmbit de l’infermeria |
AC2 AC5 AC8
|
BC2 BC3 BC6
|
|
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d’investigacions de tipus qualitatiu
|
AC2 AC10 AC17 AC18 AC19
|
BC8 BC9 BC13
|
|
MÓDUL I Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics
Identificar els orígens històrics de la salut pública
Analitzar l'influencia de la cultura en el concepte de salut
Explorar les noves demandes de salut
|
|
|
|
MÓDUL II Anàlisi del judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut
- Explorar els problemes i factors associats al desenvolupament del judici clínic infermer
- Analitzar els processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals centrades en les necessitats de salut de les persones
|
|
|
|
MÓDULO III: Cuidatge i demandes de salut en situacions i escenaris crítics
-Identificar els recursos que utilitzen els professionals per modular les respostes emocionals pròpies i facilitar el clima social
-Explorar els dominis de la pràctica en l' atenció al malalt crític i família en relació al confort en les diferents dimensions i en el final de la vida
-Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars
|
|
|
|
MÓDULO IV: MÓDULO IV: Cuidatge i demandes de salut en escenaris i situacions de cronicitat - Explorar la cronicitat especialment les demandes relacionades amb el dolor, la dependència i la discapacitat
|
|
|
|
MÓDULO V: Cuidatges i problemes de salut emergents. Multiculturalitat versus Immigració - Explorar noves situacions de salut - Compendre el fenomen de la Multiculturalitat - Analitzar la diversitat d'intervencions sociosanitaries rel.lacionades amb l'immigració. Coneixer les patologies "típiques" de la població immigrada - Anlitzar les necessitats de les noves i velles families des de la perspectiva de la salut |
|
|
|
- Formular i dissenyar adequadament processos d’investigació qualitativa dins de l’àmbit de l’infermeria |
|
|
|
- L’alumne comprendrà la naturalesa del coneixement i de la realitat des de la perspectiva de la mirada qualitativa |
|
|
|
- L'alumne aprendrà a identificar els problemes de salut susceptibles de ser abordats des de la investigació qualitativa |
|
|
|
- Proporcionar a l’alumne habilitats per a la utilització de les diferents tècniques i mètodes propis de la investigació qualitativa |
|
|
|
- L'alumne sera capç d'nterpretar i avaluar els resultats d’investigacions de tipus qualitatiu
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
1) Les maneres de comprendre la naturalesa del coneixement i de la realitat |
o L'investigador i el seu accés a la realitat
o La construcció del coneixement |
2) La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut |
• La recerca del significat |
3) Teoria i mètode en la investigació qualitativa |
• La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut.
• La complementarietat dels mètodes quantitatius i qualitatius en la investigació en salut.
• Trets epistemològics comuns a les diferents modalitats d'investigació qualitatives
|
4) Els moments metodològics del procés d'investigació qualitativa |
o La formulació
o El disseny
o La gestió
o El tancament
|
5) Eina transversal |
• Preguntes per l’observació
o Observar què?
o Observar sobre què?
o Observar com?
|
6) Observació no participant |
o Indirecta: és basa amb dades estadístiques (censos) i fonts documentals (arxius, premsa...), malgrat que l’investigador no participa amb l’obtenció d’aquestes dades
o L’observació externa,
o L’observació no participant:
• indirecta
• directa
|
7) Les tècniques qualitatives |
o Etnografies
o Entrevistes
|
8) Tipus d’entrevistes |
o La sessió clínica ( psicològica o psicoanalítica)
o L’entrevista oberta
o L’entrevista focalitzada sobre tems precisos
o L’entrevista amb respostes provocades, però lliurés amb la seva formulació
o L’entrevista amb preguntis obertes, però seguint un ordre precís
o L’entrevista amb preguntis tancades
|
9) Histories de vida i Autobiografies |
o Construcció
o Objectius
o Tipus:
o Miralls
o Finestres
|
10) Grup de discussió |
o Fondament epistemològic
o Disseny
o Nombre total de grups
o Variables o atributs que definiran als participants en cada un d’ells
o Dispersió geogràfica dels grups
• Fases:
o Captació o convocatòria de grups
o Lloc de reunió
o Procés de funcionament del grup: relacions internes (simètriques i asimètriques) i actuacions del moderador i dels membres.
o Tècniques i funcions directives.
o Recollida i transcripció de la informació.
o L'anàlisi: procediments d'inventari, d'invenció i regles.
o Aplicacions del grup de discussió.
|
11) Investigació acció o investigació participativa |
o Definició
o Indagació autorreflexiva
o Aprenentatge i d’immersió en la realitat
o Combinació d’investigació, educació- aprenentatge i acció
|
12) Anàlisis de dades |
o Reduir
o Categoritzar
o Clarificar
o Sintetitzar
o Comparar
|
13) Procediments d'anàlisi |
o Protocols d’observació estandarditzats
o Anàlisi de continguts
o Elaboració de tipologies
o Comparacions constants
o Inducció analítica
|
14) Maneig de dades: |
• Maneig de dades I
Què emmagatzemar, recuperar i conservar
Per obtindre:
o Dades accessibles i de qualitat
o Control dels anàlisi que se han portat a terme
o Retenció de dades
• Maneig de dades II
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments I
o Abans de la recol•lecció de dades
o Durant el disseny i planificació del estudi
• Maneig de dades III
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments II
o Durant la recol•lecció de dades, quan es desenvolupen els primers anàlisi
o Desprès de la recol•lecció de dades, quan s’elabora i termina el producte final
• Maneig de dades IV
Què emmagatzemar, recuperar i conservar III
“Material en brut”
o Cintes àudio
o Notes de camp
o Documents del escenari
• Maneig de dades V
Què emmagatzemar, recuperar i conservar IV
Dades parcialment processades:
o Transcripcions
o Escrits: en versió original i subseqüents “netejades”
• Maneig de dades VI
Què emmagatzemar, recuperar i conservar V
o Dades codificades: escrits amb codis especials annexades
o Esquema de codificació: amb els seus passes successives
• Maneig de dades VII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VI
Presentació de dades:
o Matrius
o Quadres o xarxes utilitzades
o Registre dels vincles creades entre segments
• Maneig de dades VIII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VII
o Episodis d’anàlisi
o Text d’informe
o Diari cronològic
o Índex
• Maneig de dades IX
Diari de camp I
o Registre Diari d’Activitats
o Formulació de Projectes Immediats
o Comentaris al Desenvolupament de la Investigació
o Registre d’Observació de Esdeveniments
• Maneig de dades X
Diari de camp II
o Registre de Converses Casuals
o Registre d’Entrevistes
o Comentaris a les lectures
o Hipòtesi i Interpretacions Durant la Investigació
o Avaluació: Necessitats.
o Resultats del Procés
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
5.4 |
23.4 |
Seminaris |
|
17 |
20.4 |
37.4 |
Debats |
|
3 |
9 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
21 |
35 |
Treballs |
|
20 |
94 |
114 |
Metodologies integrades |
|
7.5 |
15 |
22.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents moduls |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
Seminaris |
Al llarg del curs es presentaran a traves d'experts punts rellevants de les diferents técniques. Els alumnes realitzarant posteriormentuna reflexió que presentaran en petit grup |
Debats |
Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previament a l'aula.
Es formaran dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs individuals i/o col.lectius |
Treballs |
Es proposarant diversos treballs individuals i/o que ajudaràa aprofundir en temes de especial rellevancia |
Metodologies integrades |
Petits exercicis que es realitzarant els alumnes individuals i/o col.lectius al llarg del curs per aprofundir amb les tecniques qualitatives amb informants del ambit sanitari |
|
Atenció personalitzada |
Metodologies integrades |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc.
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats.
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Dins del procés d'evaluació de l'assignatura els seminaris i dabats formen part de la evaluació continuada |
10% (seminaris i debats) |
Debats |
Dins del procés d'evaluació de l'assignatura els seminaris i dabats formen part de la evaluació continuada |
10% (seminaris i debats) |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa y un altre evaluativa de les presentacions del grup |
20% de la nota |
Treballs |
Treball tutoritzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (coneixements teòrics i pràctics, raonament crític, etc.) com presentació oral |
35% de la nota |
Metodologies integrades |
Treball tutoritzat individual o en grup.Se evaluarà el treball escrit (coneixements teórics, selecció dels informants, idoneitat de la técnica, etc.) |
35% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
-
Amezcua M, Gálvez A. (2002) Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436.
-
Bericat E. (1998) La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel. *
-
Bronfman M, Castro R. (1999) Salud, cambio social y política. Perspectivas desde América latina. México, Edamex.
-
Coffe A, Atkinson P. (2003, origi. 1996) Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Delgado JM; Gutierrez J. (1999, orig. 1995) Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid. Síntesis psicología.
-
Denman C, Haro J. A. (2000) Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora (México),Colegio de Sonora. *
-
Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid, Centro de investigaciones sociológicas (CIS)
-
Hammersley M, Atkinson P. (2001, orig. 1983) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós. *
-
Íñiguez L. (1999) Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención Primaria, 23,8, 496-502.
-
Miles M. Huberman M. (1994) Qualitative data análisis. An expanded sourcebook. Newbury Park, Sage. *
-
Morse J. (2003, origi. 1994) (editora) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Pla M (1999) El rigor de la investigación cualitativa. Atención primaria, 295-300). *
-
Ponce OG. (1997) Metodología de la investigación cualitativa. 2º edic. Bilbao, Universidad de Deusto.
-
Rousseau N, Saillant F. (1999, orig. 1996) Métodos de investigación cualitativa. En: Fortín MF. El proceso de investigación: de la concepción a la realización. México, McGraw-Hill Interamericana, 115-126. *
-
Ruiz JI. (2003, orig. 1985) Metodología de la investigación cualitativa. 3º edic. Bilbao, Universidad de Deusto. *
-
Strauss A, Corbin J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *
-
Taylor, S.J, Bogdan, R. (1992) Introduccióna los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidos. *
-
Vallés, M. S. (2000, orig.1997) Técnicas cualitativas de investigación Social. Revisión metodológica y práctica profesional. Madrid, Síntesis Sociológica.
-
Velasco H, Díaz R. (1997) La lógica de la investigación etnográfica. Valladoliz, Trotta.
-
Wolcott H (1999, orig.1993) Sobre la intención etnográfica. En: Velasco H, García F, Díaz A, eds. Lectura de antropología para educadores. Madrid,Trotta, 127-144.
-
Wolcott H. (2003, orig. 2001) Mejorar la escritura en la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia). |
Complementària |
|
|
|