DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura GENÈTICA Codi 19051006
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
Adreça electrònica albert.bordons@urv.cat
Professors/es
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura bàsica de 1r curs, amb les bases de Genètica, tant mendeliana com molecular, que són necessàries per als Biotecnòlegs.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A4 Dominar la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
A5 Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema.
A6 Dominar els coneixements de genètica i biologia molecular, des de l'estructura dels gens i les proteïnes a l'expressió gènica.
A8 Aplicar coneixements de biologia i fisiologia animal i vegetal, i de la biodiversitat.
A9 Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic.
A10 Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics.
A13 Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic.
A23 Descriure i explicar aspectes d'investigacions o avenços biotecnològics recents.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B7 Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B9 Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels sers vius i entendre les lleis de l'herència A5
A6
A10
A13
B1
B2
B3
B4
B8
C2
C5
Deduir les freqüències d’aparició dels caràcters mendelians a les diferents generacions. A1
A6
A8
A13
B1
B2
B4
B5
B6
C5
Comprendre les bases citològiques de l’herència als procariotes i als eucariotes. A5
A6
A8
A9
A10
B2
Saber analitzar el lligament dels gens i deduir les freqüències de recombinació. A1
A5
A6
A13
B2
B4
B5
B6
C2
C5
Conèixer les bases moleculars de la transmissió dels gens i com aquests s’expressen en proteïnes. A4
A5
A6
A9
B1
B2
B7
B8
C2
Conéixer les diferents possibilitats de les mutacions genètiques i cromosòmiques, i entendre els mecanismes de recombinació i reparació A5
A6
A8
A9
A10
A13
A23
B2
B4
B5
B6
B8
Comprendre com els canvis genètics poden donar lloc a l’evolució. A1
A5
A6
A8
A9
A10
A13
B1
B2
B3
B7
Prendre consciència de les possibilitats d’aplicacions biotecnològiques a partir dels gens i la seva variabilitat. A5
A6
A8
A9
A10
B1
B2
B3
B7
B8
B9
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Genètica. DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. Relacions genotip, medi ambient i fenotip.
2. Patrons d’herència. Principis de Mendel. Monohibridisme. Dihibridisme. Herència lligada al sexe. Genètica humana: anàlisi de genealogies.
3. Bases cromosòmiques de l’herència. Mitosi i meiosi. Topografia de cromosomes. Estructura dels crosomomes eucariotes.
4. Interaccions gèniques. Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de khi-quadrat.
5. Lligament i recombinació. Lligament i recombinació. Mapes de lligament. Mapes genètics.
6. Genètica bacteriana. Conjugació. Transformació. Transducció. Cartografia del cromosoma bacterià.
7. Gens eucariòtics extranuclears. Estructura dels cromosomes mitocondrials i cloroplàstics. Herència dels gens extranuclears.
8. Replicació del DNA. Replicació del DNA. Forqueta de replicació. DNA-polimerases. Mecanisme de replicació DNA a E. coli. Orígens de replicació.
9. Expressió dels gens. Expressió dels gens. Transcripció a RNA. Processament posttranscripcional dels RNAs. Traducció a proteïnes. Codi genètic. Modificacions posttraduccionals.
10. Regulació de la transcripció. Regulació de la transcripció. Operons procariotes. Regulació de l’expressió en eucariotes. Herència epigenètica.
11. Mutacions gèniques. Transposons. Mutacions gèniques. Tipus de mutants. Relació mutàgens-carcinògens. Transposons.
12. Mutacions cromosómiques. Mutacions cromosómiques. Mutacions numériques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes.
13. Reparació i recombinació. Reparació del DNA. Mecanisme de recombinació meiòtica.
14. Genètica de poblacions. Genètica de poblacions. Selecció. Polimorfisme. Genètica quantitativa.
15. Genètica evolutiva. Genètica evolutiva. Especiació. Origen de nous gens. Taxa d'evolució molecular.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
42 33.6 75.6
Seminaris
2 1 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 8.8 19.8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 6 10
Proves de Desenvolupament
2 11.6 13.6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, explicació de les metodologies emprades i fonts d'informació i sistemes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts per part del professor, amb presentacions powerpoint.
Seminaris Utilització de textos breus preparats pel professor amb preguntes sobre el text que cal elaborar per grups (de 2 a 4), comentar conjuntament i presentar per escrit per grups.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a l’aula, en grupets de 2 a 4, comentaris conjunts de solucions i presentació escrita pels grupets amb termini 1 setmana.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Proves de Desenvolupament
Descripció
Atenció a qualsevol qüestió o dubte sobre l’assignatura plantejada pels alumnes, presencial o per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentació escrita de les respostes a les preguntes dels Seminaris, per grupets de 3-4. 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació escrita dels Problemes resolts, per grupets de 3-4. 22
Proves objectives de preguntes curtes Exercicis escrits individuals (2, cada 4 o 5 temes), de 10 preguntes curtes. 32
Proves de Desenvolupament Examen final individual, amb diversos exercicis de desenvolupament de tots els continguts de l'assignatura, alguns Problemes i Preguntes curtes. Mínima nota 3/10 per aprovar assignatura 43
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la 2a convocatòria del mateix curs, si els punts obtinguts a la 1a conv. en SPC (Seminaris+Problemes+Proves de preguntes Curtes) és superior a 30 de 57, només caldrà fer Examen final (43%). Per a les convocatòries posteriors no es conservaran els punts de SPC dels anys anteriors.


Fonts d'informació

Bàsica

Entorn virtual de l'assignatura Genètica (19051006): MOODLE, URV: https://moodle.urv.net/moodle0506/.   En aquest entorn el professor deixa a disposició dels alumnes tota la informació relativa a l'assignatura:

  • -Presentacions ppt dels Temes
  • -Preguntes de cada Tema per resoldre a les sessions de Problemes
  • -Seminaris i altres materials
  • -Altres webs relacionades amb assignatura

Bibliografia bàsica:

Griffiths, Anthony J.F., et al. (2002) Genética (3ª edició, traducció de la 7ª edició en anglés). McGraw-Hill Interamericana, Madrid.

Complementària

Bibliografia Complementària disponible a Biblioteca Campus Sescelades:

  • Klug WS, Cummings MR (1999) Conceptos de Genética. Prentice Hall Iberia
  • Pierce BA (2006) Genética, un enfoque conceptual. Panamericana
  • Moltó MD, Pascual L (1999) Però, què és això de la genètica ?  Univ. València
  • Ménsua JL (2003) Genética. Problemas y ejercicios resueltos. Pearson-Prentice Hall
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOQUÍMICA/19051011
MICROBIOLOGIA I/19051012

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA CEL·LULAR/19051001