Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A4 |
Dominar la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
A5 |
Conéixer l'estructura i funcionament dels diversos sistemes biològics, als diferents nivells: molecular, cel.lular, metabòlic, fisiològic, d'organisme i d'ecosistema. |
A6 |
Dominar els coneixements de genètica i biologia molecular, des de l'estructura dels gens i les proteïnes a l'expressió gènica. |
A8 |
Aplicar coneixements de biologia i fisiologia animal i vegetal, i de la biodiversitat. |
A9 |
Conéixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present als procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A13 |
Tenir capacitat d'analitzar dades (resultats, fer tractament estadístics) propis del camp científic. |
A23 |
Descriure i explicar aspectes d'investigacions o avenços biotecnològics recents. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B9 |
Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en català i en castellà. |
Objectius |
Competències |
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels sers vius i entendre les lleis de l'herència
|
A5 A6 A10 A13
|
B1 B2 B3 B4 B8
|
C2 C5
|
Deduir les freqüències d’aparició dels caràcters mendelians a les diferents generacions.
|
A1 A6 A8 A13
|
B1 B2 B4 B5 B6
|
C5
|
Comprendre les bases citològiques de l’herència als procariotes i als eucariotes.
|
A5 A6 A8 A9 A10
|
B2
|
|
Saber analitzar el lligament dels gens i deduir les freqüències de recombinació. |
A1 A5 A6 A13
|
B2 B4 B5 B6
|
C2 C5
|
Conèixer les bases moleculars de la transmissió dels gens i com aquests s’expressen en proteïnes.
|
A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B7 B8
|
C2
|
Conéixer les diferents possibilitats de les mutacions genètiques i cromosòmiques, i entendre els mecanismes de recombinació i reparació
|
A5 A6 A8 A9 A10 A13 A23
|
B2 B4 B5 B6 B8
|
|
Comprendre com els canvis genètics poden donar lloc a l’evolució.
|
A1 A5 A6 A8 A9 A10 A13
|
B1 B2 B3 B7
|
|
Prendre consciència de les possibilitats d’aplicacions biotecnològiques a partir dels gens i la seva variabilitat.
|
A5 A6 A8 A9 A10
|
B1 B2 B3 B7 B8 B9
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Genètica. |
DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. Relacions genotip, medi ambient i fenotip. |
2. Patrons d’herència. Principis de Mendel. |
Monohibridisme. Dihibridisme. Herència lligada al sexe. Genètica humana: anàlisi de genealogies. |
3. Bases cromosòmiques de l’herència. |
Mitosi i meiosi. Topografia de cromosomes. Estructura dels crosomomes eucariotes. |
4. Interaccions gèniques. |
Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de khi-quadrat. |
5. Lligament i recombinació. |
Lligament i recombinació. Mapes de lligament. Mapes genètics. |
6. Genètica bacteriana. |
Conjugació. Transformació. Transducció. Cartografia del cromosoma bacterià. |
7. Gens eucariòtics extranuclears. |
Estructura dels cromosomes mitocondrials i cloroplàstics. Herència dels gens extranuclears. |
8. Replicació del DNA. |
Replicació del DNA. Forqueta de replicació. DNA-polimerases. Mecanisme de replicació DNA a E. coli. Orígens de replicació. |
9. Expressió dels gens. |
Expressió dels gens. Transcripció a RNA. Processament posttranscripcional dels RNAs. Traducció a proteïnes. Codi genètic. Modificacions posttraduccionals. |
10. Regulació de la transcripció. |
Regulació de la transcripció. Operons procariotes. Regulació de l’expressió en eucariotes. Herència epigenètica. |
11. Mutacions gèniques. Transposons. |
Mutacions gèniques. Tipus de mutants. Relació mutàgens-carcinògens. Transposons. |
12. Mutacions cromosómiques. |
Mutacions cromosómiques. Mutacions numériques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes. |
13. Reparació i recombinació. |
Reparació del DNA. Mecanisme de recombinació meiòtica. |
14. Genètica de poblacions. |
Genètica de poblacions. Selecció. Polimorfisme. Genètica quantitativa. |
15. Genètica evolutiva. |
Genètica evolutiva. Especiació. Origen de nous gens. Taxa d'evolució molecular. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
42 |
33.6 |
75.6 |
Seminaris |
|
2 |
1 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
8.8 |
19.8 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
11.6 |
13.6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura, explicació de les metodologies emprades i fonts d'informació i sistemes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts per part del professor, amb presentacions powerpoint. |
Seminaris |
Utilització de textos breus preparats pel professor amb preguntes sobre el text que cal elaborar per grups (de 2 a 4), comentar conjuntament i presentar per escrit per grups. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a l’aula, en grupets de 2 a 4, comentaris conjunts de solucions i presentació escrita pels grupets amb termini 1 setmana. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Atenció a qualsevol qüestió o dubte sobre l’assignatura plantejada pels alumnes, presencial o per correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Presentació escrita de les respostes a les preguntes dels Seminaris, per grupets de 3-4. |
3 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació escrita dels Problemes resolts, per grupets de 3-4. |
22 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Exercicis escrits individuals (2, cada 4 o 5 temes), de 10 preguntes curtes. |
32 |
Proves de Desenvolupament |
Examen final individual, amb diversos exercicis de desenvolupament de tots els continguts de l'assignatura, alguns Problemes i Preguntes curtes. Mínima nota 3/10 per aprovar assignatura |
43 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la 2a convocatòria del mateix curs, si els punts obtinguts a la 1a conv. en SPC (Seminaris+Problemes+Proves de preguntes Curtes) és superior a 30 de 57, només caldrà fer Examen final (43%). Per a les convocatòries posteriors no es conservaran els punts de SPC dels anys anteriors. |
Bàsica |
|
Entorn virtual de l'assignatura Genètica (19051006): MOODLE, URV: https://moodle.urv.net/moodle0506/. En aquest entorn el professor deixa a disposició dels alumnes tota la informació relativa a l'assignatura:
- -Presentacions ppt dels Temes
- -Preguntes de cada Tema per resoldre a les sessions de Problemes
- -Seminaris i altres materials
- -Altres webs relacionades amb assignatura
Bibliografia bàsica:
Griffiths, Anthony J.F., et al. (2002) Genética (3ª edició, traducció de la 7ª edició en anglés). McGraw-Hill Interamericana, Madrid. |
Complementària |
|
Bibliografia Complementària disponible a Biblioteca Campus Sescelades:
- Klug WS, Cummings MR (1999) Conceptos de Genética. Prentice Hall Iberia
- Pierce BA (2006) Genética, un enfoque conceptual. Panamericana
- Moltó MD, Pascual L (1999) Però, què és això de la genètica ? Univ. València
- Ménsua JL (2003) Genética. Problemas y ejercicios resueltos. Pearson-Prentice Hall
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA/19051011 | MICROBIOLOGIA I/19051012 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR/19051001 |
|
|