Codi |
|
A1 |
Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística. |
A4 |
Dominar la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
A10 |
Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics. |
A19 |
Conèixer i aplicar el disseny i enginyeria de bioreactors. |
A20 |
Conéixer els fenòmens de transport i els processos de separació a diverses escales. |
A29 |
Conèixer els principis de la termodinàmica i comprendre les seves aplicacions als processos químics, bioquímics i biotecnològics. |
A30 |
Comprendre els processos de canvi químics i bioquímics, incloent els mecanismes de reacció i en particular de catàlisi. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Capacitat d'anàlisi i de síntesi. |
B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B5 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal. |
B6 |
Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder. |
B7 |
Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica. |
B8 |
Capacitat per analitzar críticament la informació. |
B9 |
Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva. |
B10 |
Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències. |
B11 |
Capacitat per prendre decisions en situacions complexes. |
B14 |
Actuar sempre amb respecte i educació amb tothom. |
C1 |
Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
Objectius |
Competències |
Entender los fundamentos y criterios de diseño de productos biotecnológicos |
A1
|
|
|
Compendre els aspectes cinètics de les reaccions bioquímiques i la seva especificitat |
A4
|
|
|
Modelizar procesos biotecnológicos, tomando las decisiones pertinentes durante el diseño en funcion de criterios de diseño (p. ej. dimensionando los equipos). Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulación de procesos. |
A19 A20
|
|
|
Identificar les avantatges i limitacions de la simulació de processos. |
|
B1 B3 B4
|
|
Resoldre autònomament els conflictes inherents a la simulació de processos. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
|
Aprendre els conceptes necessaris para simular y analitzar processos en estat estacionari utilitzant Super.Pro |
A10 A20 A29 A30
|
|
|
Qüestionar sistemàticament la estructura y condiciones de operació de un procés. |
|
B3 B4 B5
|
|
Determinar las condiciones òptimes d'operació respectant les restriccions del procés i/o del producte.
|
A29
|
B3 B8
|
C2
|
Realizar un trabajo en grupo con plena responsabilidad individual de los resultados |
|
B1 B3 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B14
|
|
Comunicarse eficientemente de forma escrita |
|
B7
|
C1 C4
|
Tema |
Subtema |
Descripció funcionament assignatura |
Normes de funcionament de l'assignatura, metodologia... |
Sessió I: Inici no traumàtic per a principiants... |
Presentació de l’assignatura
Simulació de processos Què és? Per a què serveix? Què necessita? Quins son los punts forts i febles?
Super Pro® Survival Kit: això és un laberint! Algú te un mapa de ruta?
- Dades bàsiques: unitats, informes...
- Selecció de components
- Com es pot seleccionar un model termodinàmic adient per a l’estimació de propietats? Equacions d’estat o models d’estimació del coeficient d’activitat? Quins components segueixen la Llei de Henry?
- Definir les corrents: composició, cabal, pressió i temperatura
- Definir els equips: condicions d’operació i/o especificacions dels productes
Graus de llibertat (per fi serveixen per alguna cosa!)
- Com connectar les operacions unitàries? Generar el diagrama de flux |
Sessió II: centrem-nos en les operacions unitàries |
Això és com anar en bicicleta: només s’aprèn provant
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
|
Sessió III: l’hora de la veritat de les columnes de destil·lació
|
Resolució d’un cas (relativament senzill)
|
Sessió IV: stop, think & go
|
El ratolí, el simulador i la pressa de decisions: els arbres no em deixen veure les fulles (o era al revés?)
- Classificar les especificacions de disseny: optimitzable, inviolable i flexible
- Quina és la influencia de XX en XY?
Resoldre + casos + complexos + ràpidament
- Comparar entre diferents alternatives per optimitzar un procés
Quants objectius n’hi ha? Tenen tots la mateixa importància?
Com es comporta el model davant de les variacions típiques? ± 5-10% Tentrada, Pentrada, qentrada, composició alimentació...
- Com dimonis solucionar els problemes de convergència? Convergirà o no convergirà? Aquesta és la qüestió
Potser li demanem un objectiu impossible d’assolir?
Proporcionar valors estimats
- Criteris de dimensionament? Com/quan/quins/per què s’apliquen?
“La mida sí que importa”: inundació i pèrdua de càrrega
Som capaços de discernir quina és la informació important entre la immensa quantitat de taules de resultats?
- I l’esperit crític? Creiem el 50% del que escoltem, el 75% del que veiem i el 100% del que el simulador ens diu
Analitzem la resposta de forma gràfica: perfils, tendències...
- Una imatge val més que mil taules: que passin els ratolins, però no els elefants!
El simulador només dona prediccions
- El model s’ajusta a la realitat o la realitat al model?
Validar les prediccions amb dades!
|
Sessió V: anem al cor del procés, el reactor
|
Això és com anar en bicicleta: només s’aprèn provant
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
|
Sessió VI: l’estat estacionari no es suficient
|
Convergeix ¹ resultats factibles ¹ resultats OK
És molt comú trobar situacions anòmales, ambigües i/o contradictòries: el fluid circula en direcció contrària...
L’estratègia de control mai és única
- No tots els llaços tenen la mateixa rellevància
- Les variables no són independents
|
Sessió VII: demostreu que podeu resoldre un cas senzill
|
Resolució d’un cas (relativament senzill)
|
Sessió VIII: un nou tipus de separació |
Resolució d’un cas (relativament senzill)
|
Sessió IX: modelització d’un procés sencer
|
Resolució del procés de producció: reactors, extractors, bombes, bescanviadors de calor i columnes de destil·lació
|
Sessió X: modelització d’un procés sencer una mica més complex
|
Resolució del procés de producció del ciclohexà: reactors, bescanviadors de calor, bombes, flash i columnes de destil·lació
|
Sessió XI i XII: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar |
Resolució d’un cas basat en unitats de separació |
Sessió XIII i XIV: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar
|
Resolució d’un cas basat en reactors (continu tanc agitat i flux en pistó)
|
Sessió XV: per acabar...
|
Resolució de dubtes més freqüents
Simulacre d’examen en condicions reals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
8 |
16 |
Avantprojecte |
|
25 |
12.5 |
37.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aspectes basics de simulacio de processos
Aspectes basics per fer servir Super.Pro |
Sessió Magistral |
Introducció bàsica a les operacions unitàries que es modelitzaran |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a l'aula de PC amb el simulador de processos |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució dels problemes a l'aula de PC fent servir super Pro |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes oberts: pressa de decisions |
Avantprojecte |
Modelització d'uin problema obert, amb cerca d'informació, definició del diagrama de flux |
|
Activitats Introductòries |
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
Horari d'atenció: dilluns de 9:00 a 12:00 i dimecres de 15:00 a 18:00. Envieu sempre un e-mail per que evitar problemes |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Simulació d’una operació d’equilibri (10%).
Simulació d’una operació de no equilibri (10%).
Simulació d’un reactor amb cinètica no elemental (10%). |
30% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Simulació de un procés d’obtenció d’un producte químic a partir de les matèries primeres |
20% |
Avantprojecte |
Modelització del procés productiu del avantprojecte que estan realitzant, incloent-hi aspectes de síntesis de processos, de disseny de processos i de modelització de processos. |
30% |
Proves pràctiques |
Test individual. A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (a resoldre a la sala d'ordinadors). Hi ha nota minima per promitjar (3.5) |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. |
Bàsica |
BRANAN, C. BRRANON, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, NY, EEUU, 1998
|
|
Complementària |
CARLSON, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
KISTER, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997
SOWELL, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998
|
Bibliografia
complementària:
-
Cusack, R. G. Designing a
separation process, Chem. Eng., 128-136, maig 1998 -
Horwitz, B. A. Nocera, A. J. Are
your “scotomatized” by your simulation software? Chem. Eng. Prog.,
68-71, setembre 1996 -
Horwitz, B. A. Avoid nausea when solving dynamic
problems, Chem. Eng. Prog., 92 (3), 44-51, 1996 -
Schad, R. C. Make the most of
process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, gener 1998 -
Schad, R. C. Don’t let recycle streams stymie your
simulations, Chem. Eng. Prog., 68-76, desembre 1994 Bibliografia
complementària (propietats físiques): -
Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A.,
Vieler, A. Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog.,
64-72, juny 2001 -
Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A.,
Vieler, Uncovering the realities of simulation-Part 1, Chem. Eng. Prog.,
42-52, maig 2001 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PROCESSOS I PRODUCTES BIOTECNOLÒGICS I/19052026 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA I/19051017 | TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMICA/19051007 | FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA II/19051018 | BIORREACTORS/19052022 |
|
|