DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PROCESSOS I PRODUCTES BIOTECNOLÒGICS II Codi 19052027
Ensenyament
Biotecnologia (2005)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Adreça electrònica frankjeyson.hernandez@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
mamdouh.gadalla@urv.cat
gonzalo.guillen@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ HINCAPIÉ, FRANK JEYSON
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
GADALLA ., MAMDOUH AYAD
GUILLEN GOSALBEZ, GONZALO
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura eminentment de caire pràctic encaminada a l’aprenentatge de disseny de processos de tractament químic amb l’ajut de programes de simulació comercials.

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de càlcul numèric, mètodes numèrics, informàtica i bioestadística.
A4 Dominar la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
A10 Apreciar la variabilitat i complexitat inherents als sistemes biològics.
A19 Conèixer i aplicar el disseny i enginyeria de bioreactors.
A20 Conéixer els fenòmens de transport i els processos de separació a diverses escales.
A29 Conèixer els principis de la termodinàmica i comprendre les seves aplicacions als processos químics, bioquímics i biotecnològics.
A30 Comprendre els processos de canvi químics i bioquímics, incloent els mecanismes de reacció i en particular de catàlisi.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Resoldre problemes de forma efectiva.
B5 Treballar de forma autònoma amb iniciativa i responsabilitat personal.
B6 Habilitat per a treballar en equip, com a membre de l'equip o com a líder.
B7 Tenir solvència en la cerca i ús d'informació bibliogràfica específica.
B8 Capacitat per analitzar críticament la informació.
B9 Capacitat per establir prioritats i objectius i planificar el temps de forma efectiva.
B10 Habilitat de comunicar de forma eficient, oral i escrita, en varietat de formes i a diverses audiències.
B11 Capacitat per prendre decisions en situacions complexes.
B14 Actuar sempre amb respecte i educació amb tothom.
C1 Dominar la comprensió d'anglès escrit i oral i tenir-ne un nivell mínim d'expressió.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entender los fundamentos y criterios de diseño de productos biotecnológicos A1
Compendre els aspectes cinètics de les reaccions bioquímiques i la seva especificitat A4
Modelizar procesos biotecnológicos, tomando las decisiones pertinentes durante el diseño en funcion de criterios de diseño (p. ej. dimensionando los equipos). Adquirir una correcta metodologia aplicable en simulación de procesos. A19
A20
Identificar les avantatges i limitacions de la simulació de processos. B1
B3
B4
Resoldre autònomament els conflictes inherents a la simulació de processos. B1
B2
B3
B4
B5
Aprendre els conceptes necessaris para simular y analitzar processos en estat estacionari utilitzant Super.Pro A10
A20
A29
A30
Qüestionar sistemàticament la estructura y condiciones de operació de un procés. B3
B4
B5
Determinar las condiciones òptimes d'operació respectant les restriccions del procés i/o del producte. A29
B3
B8
C2
Realizar un trabajo en grupo con plena responsabilidad individual de los resultados B1
B3
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B14
Comunicarse eficientemente de forma escrita B7
C1
C4

Continguts
Tema Subtema
Descripció funcionament assignatura Normes de funcionament de l'assignatura, metodologia...
Sessió I: Inici no traumàtic per a principiants... Presentació de l’assignatura
Simulació de processos Què és? Per a què serveix? Què necessita? Quins son los punts forts i febles?
Super Pro® Survival Kit: això és un laberint! Algú te un mapa de ruta?
- Dades bàsiques: unitats, informes...
- Selecció de components
- Com es pot seleccionar un model termodinàmic adient per a l’estimació de propietats? Equacions d’estat o models d’estimació del coeficient d’activitat? Quins components segueixen la Llei de Henry?
- Definir les corrents: composició, cabal, pressió i temperatura
- Definir els equips: condicions d’operació i/o especificacions dels productes
Graus de llibertat (per fi serveixen per alguna cosa!)
- Com connectar les operacions unitàries? Generar el diagrama de flux
Sessió II: centrem-nos en les operacions unitàries Això és com anar en bicicleta: només s’aprèn provant
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
Sessió III: l’hora de la veritat de les columnes de destil·lació
Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió IV: stop, think & go
El ratolí, el simulador i la pressa de decisions: els arbres no em deixen veure les fulles (o era al revés?)
- Classificar les especificacions de disseny: optimitzable, inviolable i flexible
- Quina és la influencia de XX en XY?
Resoldre + casos + complexos + ràpidament
- Comparar entre diferents alternatives per optimitzar un procés
Quants objectius n’hi ha? Tenen tots la mateixa importància?
Com es comporta el model davant de les variacions típiques? ± 5-10% Tentrada, Pentrada, qentrada, composició alimentació...
- Com dimonis solucionar els problemes de convergència? Convergirà o no convergirà? Aquesta és la qüestió
Potser li demanem un objectiu impossible d’assolir?
Proporcionar valors estimats
- Criteris de dimensionament? Com/quan/quins/per què s’apliquen?
“La mida sí que importa”: inundació i pèrdua de càrrega
Som capaços de discernir quina és la informació important entre la immensa quantitat de taules de resultats?
- I l’esperit crític? Creiem el 50% del que escoltem, el 75% del que veiem i el 100% del que el simulador ens diu
Analitzem la resposta de forma gràfica: perfils, tendències...
- Una imatge val més que mil taules: que passin els ratolins, però no els elefants!
El simulador només dona prediccions
- El model s’ajusta a la realitat o la realitat al model?
Validar les prediccions amb dades!
Sessió V: anem al cor del procés, el reactor
Això és com anar en bicicleta: només s’aprèn provant
- Resolució d’un cas trucat ( = per a principiants)
Sessió VI: l’estat estacionari no es suficient
Convergeix ¹ resultats factibles ¹ resultats OK
És molt comú trobar situacions anòmales, ambigües i/o contradictòries: el fluid circula en direcció contrària...
L’estratègia de control mai és única
- No tots els llaços tenen la mateixa rellevància
- Les variables no són independents
Sessió VII: demostreu que podeu resoldre un cas senzill
Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió VIII: un nou tipus de separació Resolució d’un cas (relativament senzill)
Sessió IX: modelització d’un procés sencer
Resolució del procés de producció: reactors, extractors, bombes, bescanviadors de calor i columnes de destil·lació
Sessió X: modelització d’un procés sencer una mica més complex
Resolució del procés de producció del ciclohexà: reactors, bescanviadors de calor, bombes, flash i columnes de destil·lació
Sessió XI i XII: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar Resolució d’un cas basat en unitats de separació
Sessió XIII i XIV: una altra volta de rosca. Primer modelitzar i després optimitzar
Resolució d’un cas basat en reactors (continu tanc agitat i flux en pistó)
Sessió XV: per acabar...
Resolució de dubtes més freqüents
Simulacre d’examen en condicions reals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 0 3
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 7.5 22.5
Resolució de problemes, exercicis
8 8 16
Avantprojecte
25 12.5 37.5
 
Atenció personalitzada
8 8 16
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes basics de simulacio de processos
Aspectes basics per fer servir Super.Pro
Sessió Magistral Introducció bàsica a les operacions unitàries que es modelitzaran
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes a l'aula de PC amb el simulador de processos
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució dels problemes a l'aula de PC fent servir super Pro
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes oberts: pressa de decisions
Avantprojecte Modelització d'uin problema obert, amb cerca d'informació, definició del diagrama de flux

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Horari d'atenció: dilluns de 9:00 a 12:00 i dimecres de 15:00 a 18:00. Envieu sempre un e-mail per que evitar problemes

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Simulació d’una operació d’equilibri (10%).

Simulació d’una operació de no equilibri (10%).

Simulació d’un reactor amb cinètica no elemental (10%).
30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Simulació de un procés d’obtenció d’un producte químic a partir de les matèries primeres 20%
Avantprojecte Modelització del procés productiu del avantprojecte que estan realitzant, incloent-hi aspectes de síntesis de processos, de disseny de processos i de modelització de processos. 30%
Proves pràctiques Test individual. A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (a resoldre a la sala d'ordinadors). Hi ha nota minima per promitjar (3.5) 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent.


Fonts d'informació

Bàsica BRANAN, C. BRRANON, C., Rules of thumb for chemical engineers: A manual of quick, accurate solutions to everyday process engineering problems, 2ª ed, Gulf Professional Publishing Company, NY, EEUU, 1998

Complementària CARLSON, E. C., Don’t gamble with physical properties for simulations, chem. eng. prog., 92 (10), 35-46, 1996
KISTER, H. Z., Does your simulation reflect the real world?, hydrocabon processing, 103-109, agosto 1997
SOWELL, R., Why a simulation system doesn’t match the plant?, hydrocabon processing, 102-107, marzo, 1998

Bibliografia complementària:

- Cusack, R. G. Designing a separation process, Chem. Eng., 128-136, maig 1998

- Horwitz, B. A. Nocera, A. J. Are your “scotomatized” by your simulation software? Chem. Eng. Prog., 68-71, setembre 1996

- Horwitz, B. A. Avoid nausea when solving dynamic problems, Chem. Eng. Prog., 92 (3), 44-51, 1996

- Schad, R. C. Make the most of process simulation, Chem. Eng. Prog., 21-27, gener 1998

- Schad, R. C. Don’t let recycle streams stymie your simulations, Chem. Eng. Prog., 68-76, desembre 1994

Bibliografia complementària (propietats físiques):

- Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, A. Uncovering the realities of simulation-Part 2, Chem. Eng. Prog., 64-72, juny 2001

- Agarwal, R., Li, Y.-K. Santollani, O., Satyro, M. A., Vieler, Uncovering the realities of simulation-Part 1, Chem. Eng. Prog., 42-52, maig 2001

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROCESSOS I PRODUCTES BIOTECNOLÒGICS I/19052026

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA I/19051017
TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMICA/19051007
FONAMENTS D'ENGINYERIA BIOQUÍMICA II/19051018
BIORREACTORS/19052022