Codi |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A7 |
El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Identificar el paper juga la química analítica com a branca de la química. Identificar les diferents etapes del procés de mesura químic. Diferenciar entre anàlisi qualitativa i quantitativa. |
A7
|
B2 B8 B15
|
C5
|
Explicar la diferència entre error aleatori i sistemàtic en un procés analític. Llistar diferents paràmetres que expressen el valor central i la dispersió d'una sèrie de valors. Calcular concentracions i incerteses amb dades obtingudes de mesures repetitives. Aplicar tests per a la detecció de punts discrepants.
|
A3 A7
|
B1 B2 B8 B15
|
C5
|
Justificar el desplaçament d'un equilibri químic en funció del valor de la seva constant en concentracions. Distingir entre àcids i bases. L'escala de pH. Calcular el pH d'una solució aquosa d'àcids i bases, forts i febles, i d'una solució aquosa resultant de mesclar àcids i bases. Entendre els procediments i principis involucrats en les volumetries. Conèixer el concepte d'indicador, de reactiu valorant, de patró primari i secundari. |
A1 A4 A7
|
B1 B2 B3 B4 B8 B9 B15 B16
|
C5
|
Escriure les constants de formació successives i globals per a un complex, així com la seva relació. Calcular la solubilitat d'una substància. Definir oxidació, reducció, agent oxidant, agent reductor. Escriure semireaccions i emprar-les per a deduir les equacions de les reaccions redox. |
A1 A4
|
B1 B2 B4 B8 B14 B15 B16
|
C5
|
Conèixer els fonaments d'un sistema electroquímic. Descriure el fonament de les potenciometries. |
A7
|
B1 B2 B4 B15
|
C5
|
Enumerar i descriure paràmetres que descriuen la radiació electromagnètica amb utilitat analítica (freqüència, longitud d'ona, potència). |
A7
|
B1 B2 B4 B8 B15
|
C5
|
Comprendre el fonament de les tècniques cromatogràfiques. Identificar diferents tècniques cromatogràfiques. |
A3 A7
|
B1 B2 B4 B8 B15
|
C5
|
Distinguir entre el tractament de resultats que s'obtenen a partir de tècniques clàssiques o tècniques instrumentals. Resoldre problemes numèrics on hi intervingui una regressió lineal. Derivar i calcular numèricament la incertesa d'un resultat. |
A3
|
B1 B2 B4 B15
|
C5
|
Ennumerar les principals tècniques instrumentals que aporten informació qualitativa.
Relacionar el límit de detecció amb les possibilitats de fer l’anàlisi qualitativa
|
A7
|
B10 B15
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció: Definició i objecte de la química analítica. El procés de mesura química: aspectes rellevants de cadascuna de les etapes del procediment analític.
- Tipus de problemes analítics: anàlisi qualitatiu i anàlisi quantitatiu.
- Tipus de tècniques analítiques: tècniques clàssiques i tècniques instrumentals.
Errors en química analítica
Conceptes de traçabilitat, exactitud, precisió i incertesa. |
2. |
Equilibri químic: Importància dels equilibris en el procés analític
Equilibris àcid-base, de formació de complexos de precipitació, d’oxidació-reducció i d’extracció. |
3. |
Anàlisi quantitativa.
Tècniques clàsiques. Volumetries: fonaments i aplicacions. |
5. |
Anàlisi quantitativa
Tècniques instrumentals.
Tècniques electroanàlitiques. Conceptes i fonaments. Potenciometria. Aplicacions.
Tècniques òptiques. Conceptes i fonaments. Espectroscòpia UV-Visible molecular i atòmica. Aplicacions.
Tècniques cromatogràfiques. Aplicacions
|
4. |
Tractament dels resultats analítics en mesures repetitives.
Avaluació de la incertesa.
|
6. |
Tractament dels resultats analítics en mesures instrumentals. Calibratge lineal. Paràmetres de qualitat: sensibilitat, intervals d’aplicació, límits de detecció.
Expressió del resultat analític: avaluació de la incertesa.
|
7. |
Analísi qualitativa. Introducció
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
39 |
65 |
Avantprojecte |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
26 |
39 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Avantprojecte |
Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes conjuntament i presencialment a l'aula
|
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual i/o en grup al despatx del professor en unas hores prefitxades a l'inici del quatrimestre o en unes hores previament acordades per l'alumne i el professor. Resolució de dubtes via correu electrònic.
Atenció a l'aula individual i/o en grup en les hores assignades a la realització de l'avantprojecte |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament d'exercicis realitzats individual i presencialment. |
10% |
Proves pràctiques |
Avaluació de alguns dels exercicis lliurats (15%). Prova individual: barreja de preguntes conceptuals i exercicis d'aplicació; es realitza al final de quatrimestre (50%). |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a determinar la nota de l'assignatura es requereix un mínim de 35% en cadascun dels següents conceptes: 1º) avantprojecte 2º) exercicis lliurats+avaluació dels exercicis. 3º) prova final. Els alumnes que no facin avantprojecte, faran un treball substitutori que s'avaluarà amb el mateix pes sobre la nota final que l'avantprojecte . L'alumne pot demanar ser avaluat únicament a través d'una prova única al final del quatrimestre. L'avaluació en segona convocatoria es farà a través d'una prova única. |
Bàsica |
D. C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo,, Reverté, 2ª ed., Barcelona, 2001.
J. N. MILLER, J. C. MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4ª ed , Prentice Hall, Madrid, 2002
D.A. SKOOG, D.M. WEST i F.J. HOLLER, Fundamentos de Química Analítica. Volums I i II, Ed. Reverté, Barcelona, 1996
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos,, , Barcelona 1999
D. HARVEY, Química Analítica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2002
|
|
Complementària |
D. C. HARRIS, Análisis químico cuantitativo, Ed. Reverté, 2ª ed., Barcelona, 2001
J. N. MILLER, J. C. MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 4ª ed , Prentice Hall, Madrid, 2002
, Internet, ,
M. AGUILAR, Introducción a los equilibrios iónicos, Ed. Reverté, Barcelona, 1999
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990
D. A. SKOOG, F. J. HOLLER, T. A. NIEMAN, Principios de Análisis Instrumental, 5ª Ed. McGraw-Hill, Madrid, 2001
M. VALCÁRCEL, Principios de Química Analítica, Springer-Verlag Ibérica,
D. A. SKOOG, D. M. WEST, F. J. HOLLER. S. R. CROUCH, Química Analítica, 7ª ed., McGraw-Hill, México, 2001
D. HARVEY, Química Analítica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2002
J. F. RUBINSON, K. A. RUBINSON, Química Analítica Contemporánea, Prentice Hall Hispanoamericana S. A., México, 2000
M. VALCÁRCEL, A. GÓMEZ, Tècnicas Analíticas de Separación, Reverté, Barcelona, 1988
|
|
|