Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Recerca |
Objectius |
Competències |
Introduir a l'alumne els conceptes bàsics de bioquímica i biologia molecular |
|
|
|
Presentar a l'alumne el principis immediats i la seva estructura, fent especial èmfasi en aquelles molècules biològiques amb interès nanotecnològic |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1- |
General view of Biochemistry. Cellular, chemical and genetic fundamentals of live. Water. Glycids. Lipids. Nucleic acids. |
2- |
Aminoacides, peptides and proteins: Amino acides. Peptide bond and primary structure. Three-dimensional structure of proteins. Folding and denaturalization. |
3- |
Methods to study proteins: Purification and characterization. Determination of amino acidic sequence. Mass spectrometry. Determination of three-dimensional structure; X ray diffraction and nuclear magnetic resonance. |
4- |
Enzymes: Enzymatic catalysis. Michaelis-Menten model. Allosteric enzymes. Enzymatic inhibition. Regulation of enzymatic activity. Catalytic strategies. General view of metabolism. |
5- |
Biomembranes: Lipids as a biomembrane components. Proteins as a biomembrane components. Transport and energy transduction. Examples of biomembranes components: membrane transporters, potassium-sodium pump, ATPases, TMS transporters. |
6- |
Nucleic acids: Composition and structure of DNA and RNA. Physic and chemical properties. Interactions between proteins and nucleic acids. Special nucleotides: TFOs, TFBs. Hairpins, aODNs, iRNAs, biological applications. |
7- |
Methods to study nucleic acids: Electrophoresis. Nucleic acid hybridisation. Enzyme to handle nucleic acids. Polymerase chain reaction (PCR): fundamentals and applications. DNA sequencing. DNA cloning. |
8- |
Micro arrays: Types. Construction: lithographic techniques. Applications: gene expression determination, genotyping, SNPs identification, specific binding to transcription factors, identification of protein interactions. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
26 |
52 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
32 |
48 |
Treballs |
|
3 |
9 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Treballs |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes pràctics |
20% |
Treballs |
Es farà una presentació oral d'un tema determinat |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Dues proves objctives al llarg del curs |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
DEVLIN, T. M., Bioquímica, Ed. Reverté, 2004
LEHNINGER, A. L., Principles of Biochemistry. 3a edició., Worth Publishers, 2000
LODISH, Harvey et al., Biología celular y molecular. 4a ed., Editorial Médica Panamericana, 2002
LUQUE, J.; HERRAEZ, A., Biologia Molecular e Ingeniería Genética., Harcourt, 2001
McKEE, T., Bioquímica. La base molecular de la vida. 3a edició., McGraw Hill/Interamericana, 2003
STRYER, L., Bioquímica., Reverté, 2003
|
|
Complementària |
|
|
|