DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONAMENTS FÍSICS EN L'ARQUITECTURA Codi 22011007
Ensenyament
Arquitecte (2005)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Primer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
MATEOS FERRÉ, XAVIER
Adreça electrònica josepxavier.ruiz@urv.cat
fina.gavalda@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
Professors/es
RUIZ MARTÍ, JOSÉ JAVIER
GAVALDÀ MARTÍNEZ, JOSEFA
MATEOS FERRÉ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Inroducció als coneixements bàsics d'estàtica, de geometria de masses, d'oscil·lacions i de propagació de la calor.

Competències
Codi  
A2 Conèixer el càlcul matemàtic i de la geometria, d'aplicació a l'arquitectura
A3 Comprendre les bases de mecànica general i de la física ambiental i de fluxes, d'aplicació a l'arquitectura.
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B15 Sensibilitat vers els temes mediambientals
B16 Intuïció mecànica
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma extranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i dominar l'àlgebra de magnituds vectorials. Reconèixer el comportament d'una força com a vector lliscant. A2
A3
B4
B16
Introduïr els conceptes de centre de gravetat i moment d'inèrcia d'un cos. A2
A3
B4
B16
C1
Comprendre l'equilibri d'un cos en repós. A3
B4
B16
C1
Entendre els conceptes bàsics del sòlid deformable A2
A3
B4
B16
C2
Introduïr el concepte d'oscil·lació. Analitzar les oscil·lacions forçades i en particular, el fenomen de ressonància mecànica. A2
A3
B4
C2
Conèixer el concepte de calor. Analitzar la seva propagació. A3
B4
B15

Continguts
Tema Subtema
I. Introducció a l'anàlisi vectorial Classificació dels vectors: vectors lliures i lliscants; representació. Álgebra de vectors: productes escalar i vectorial. Vectors lliscants. Moment d'un vector lliscant respecte d'un punt.Moment d'un vector lliscant respecte d'un eix. Parell de forces. Trasllat d'un vector lliscant. Resultant d'un sistema de vectors lliscants. Moment resultant del sistema
II. Geometria de masses. Centre de gravetat d'un sistema de partícules. Centre de gravetat d'un sòlid rígid. Càlcul per a diferents geometries.
Moment d'inèrcia d'un sòlid rígid. Càlcul del moment d'inèrcia per a diferents geometries: Teoremes dels eixos paral·lels i dels eixos perpendiculars.
III. Estàtica Càlcul de l'equilibri d'un cos per a diferents situacions
IV. Introducció al sòlid deformable. Concepte de sòlid elàstic. Mòduls de Young i de Coulomb. Flexió en bigues.
V. Oscil·lacions. Oscil·lacions. Oscil·lacions esmorteïdes.
Oscil·lacions forçades. Ressonància mecànica.
VI. Calor Calor i temperatura. Dilatació tèrmica.
Transport de la calor.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
26 52 78
Resolució de problemes, exercicis
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l’assignatura i explicació del seu desenvolupament al llarg del curs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació dels conceptes teòrics relacionats amb el temari a diversos problemes que seran resolts per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis Treball en equip, a l’aula, per a la resolució de problemes plantejats pel professor .
Pràctiques a laboratoris Experimentació de diversos fenòmens físics que són d'interés per a un arquitecte.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Durant la sessió de problemes, resolució personal dels dubtes que es van plantejant. Atenció a l’alumne al despatx per resoldre dubtes referents a l’assignatura, bàsicament relacionat amb els conceptes teòrics necessaris i a la resolució dels problemes proposats. Discussió dels resultats experimentals trobats en el laboratori.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques de laboratori són obligatòries. Si no es realitzen no s'avaluarà l'assignatura.
Realització i entrega al final de l'assignatura d'un informe i possibilitat que en les proves escrites hagi alguna pregunta relacionada amb elles.
10%
Proves de Desenvolupament 2 proves escrites al llarg del quadrimestre 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica P.A. Tipler, Física, cinquena, 2005, ed. Reverté
R. A. Serway,J.W. Jewett, Física para Ciencias e Ingeniería, sexta, 2005, ed. Thomson
F.P. Beer E.R. Johnston, Mecánica vectorial para ingenieros. Estática, sèptima, 2004, McGraw-Hill

Complementària

Bibliografia complementària

 Riley, W. F.; Sturges, L D. “Estàtica”, Barcelona, Ed. Reverté, 1995

 Shames, I.H. “Mecánica para ingeniería Estática”. Prentice hall, 1999.

 McLean, W.G. “Mecánica técnica: Estática y dinámica”. (Col. Schaum). McGraw-Hill, 1988.

 Hibbeler, R. C. “ Ingeniería mecánica. Estática”, Prentice may, 1996.

 A. Durà i Vera, J, “Fundamentos físicos de las construcciones arquitectónicas”, Vol I i II, Servicio publicaciones de la universidad de Alicante, 1999.

 Cromer, A.H. “Física para las ciencias de la vida”. Barcelona, Reverté.

 McMullan, R. “Environmental Science in building”, Mc Millan, 1990.

 Isalgué, A. “Física de la llum i el so”, UPC, 1995.

 Arau, H., “ABC de la acústica arquitectónica”. CEAC, 1999.

 Hagentoft, Carl “Introduction to building Physics”. Sweden, Chalmers university, 2001.

Recomanacions