Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A36 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
A48 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A50 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A53 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A54 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A56 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A58 |
Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral. |
A59 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn. |
A60 |
Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa. |
A62 |
Promoure la qualitat dels contextos (aula i centre) en què es desenvolupa el procés educatiu de manera que garanteixi el benestar dels alumnes. |
A63 |
Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir formació específica pel disseny i desenvolupament del procés d’E-A. |
A1 A2 A36 A48 A49 A50 A51 A53 A59 A63
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
2. Innovar, investigar i reflexionar en el camp de la didàctica. |
A1 A2 A48 A49 A50 A51 A53 A58 A59 A60 A62 A63
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
3. Prendre decisions didàctiques justificant-les teòricament. |
A2
|
B2 B3 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
4. Sensibilitzar-se respecte els problemes didàctics i la necessitat de perfeccionament continu. |
A36 A54 A55 A56 A57 A58 A59
|
B6 B7
|
C2 C3 C5
|
5. Familiaritzar-se amb les actuacions del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya |
A1
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 |
- Les activitats d’aprenentatge.
- Classificació segons: l'agent principal, el model emprat en l'expressió-comprensió, el pla de treball, les funcions i operacions cognitives implicades, les exigències que comporten pel subjecte que les realitza, el moment que ocupen en la seqüència didàctica, segons el plantejament de l'activitat.
- Grau d'ajut. Redacció de les activitats. L'E-A dels diferents continguts.
|
TEMA 2 |
- Els materials curriculars i recursos didàctics.
- Classificació segons el nivell de complexitat, l'àmbit d'intervenció, la intencionalitat, els continguts i la manera d'organitzar-los, el suport, la participació de l'alumne en la seva elaboració.
- Funcions. Nivells de simbolització dels missatges.
- El llibre de text. Criteris per valorar el llibre de text.
- Els materials curriculars segons la tipologia de continguts. Anàlisi i selecció dels materials curriculars.
- Els materials curriculars AV.
- Les Noves Tecnologies i els nous materials curriculars. Hipermedia. Hipertext. Multimèdia. Telecomunicacions: El correu electrònic, les llistes de distribució, les xarxes de telecomunicacions.
|
TEMA 3 |
- L’avaluació. Concepte. Evolució del concepte d’avaluació.
- Funcions de l’avaluació en els diferents nivells de concreció curricular. Variables que la condicionen. Principis generals:
1. L'avaluació com a comparació. Concepte de normotipus. El normotipus estadístic, el criterial, l’individualitzat.
2. Naturalesa processual i sistèmica de l'avaluació. Passes per realitzar-la correctament. Tècniques d’avaluació. Requisits que ha de tenir la tècnica. Exàmens orals i escrits. Proves objectives de memòria i reconeixement. Normes de puntuació de les proves objectives. L’observació. Tècniques sociomètriques. Diferenciació cognitiva de les preguntes.
3. Comprehensivitat de l’avaluació. Capacitats de desenvolupament. Sitacions en què es recull la informació. Continguts, tasques, operacions mentals, modalitats d’avaluació. Avaluació qualitativa i quantitativa. La gestió dels errors.
- Avaluació dels continguts segons la seva tipologia. |
TEMA 4 |
- Models d’ensenyança. Concepte.
- Classificació: Model socràtic. Model tradicional. Models actius. Models instructius tecnològics. Models bàsics. Models d’aprenentatge pel domini. Models individualitzats. Models globalitzats. Models socialitzats. Model col.laboratiu.
|
TEMA 5 |
- Qualitat i millora escolar: Models de qualitat. Perspectives de la qualitat: educativa, personal i d'excel.lència. La investigació a l’aula. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
5 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
0.25 |
10 |
10.25 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
3 |
4 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
3 |
4 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i presa de contacte amb l'alumnat |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Anàlisi i resolució de problemes o exercicis relacionats amb l'E/A
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema relacionat amb la temàtica de l'assignatura a classe
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret prèvia presentació escrita |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi i resolució de problemes relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat emprant el moodle |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Participació en l'aplicació dels models d'ensenyança actius en les Jornades organitzades pel Departament d'Educació segons conveni signat amb la FCEP-URV. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a través de TIC |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Atenció i orientació per la resolució de dubtes que un alumne plantegi sobre qualsevol activitat de l'assignatura. Orientació sobre la planificació i execució de treballs en equip: presentacions, unitats de programació, exercicis. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'avaluarà el procés seguit i l'aprenentatge final |
20% |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà el treball del grup i la presentació individual |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
L'avaluació valorarà el procés i els resultats |
10% |
Pràctiques a través de TIC |
S'avaluarà tant la preparació com la resolució dels exercicis plantejats |
20% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
S'avaluarà la participació i la qualitat de l'execució de les activitats proposades |
2% |
Proves pràctiques |
Avaluació a mig quadrimestre i a final de quadrimestre sobre els continguts dels temes 1 i 2 i dels temes 3, 4 i 5 respectivament |
38% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
SCHWARTZ,S. - POLLISHUKE, M., Aprendizaje activo. Una organización de la clase centrada en el alumnado, Narcea, Madrid: 1998
FERRANDEZ, A. (Coord.), Didàctica General, UOC, 1996
MEDINA, A. - SALVADOR, F. (Coords..), Didáctica General, Pearson Educ. Prentice Hall., Madrid: 2002
SAENZ, O. (Dtor), Didáctica General. Un enfoque curricular, Marfil, Alcoi: 1994
ZABALZA, M., Diseño y desarrollo curricular, Narcea. 9ª edic., Madrid: 2004
LATORRE,A, La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica docente, Graó, BCN: 2003
ZABALA, A., La pràctica educativa. Com ensenyar, Graó, BCN: 1995
FERNANDEZ PEREZ, M., Las tareas de la profesión de enseñar, Siglo XXI, Madrid: 1994
RUÉ, Joan, Qué enseñar y por qué. Elaboración de proyectos de formación, Paidós, BCN: 2002
|
|
Complementària |
BARTOLOMÉ, A. i GRANÉ, M. (Coords.), "Educación y tecnologías: de la excepcionalidad a la cotidianeidad" (Diversos articles), Aula de innovación educativa nº 135 (octubre), p. 9-50,
ROSSELL, M., Avaluar, més que posar notes, Claret. (Fer escola nº 3), BCN: 1996
CASTILLO, S. (Coord.), Compromisos de la Evaluación Educativa, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2002
AINSCOW, M. i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado, Narcea, Madrid: 2001
SARRAMONA, J., Curriculum i disseny instruccional, EDIUOC., 1997
ZABALZA, M.A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional., Narcea, Madrid: 2004
ESCUDERO, J. M. (Coord.), Diseño, desarrollo e innovación del curriculum, Síntesis, Madrid: 1990
LOUGHLIN, C.E., SUINA,J.H., El ambiente de aprendizaje: diseño y organización., Morata./M.E.C, Madrid: 1987
COLL, C. i altres, El constructivismo en el aula, Graó. (Biblioteca de Aula nº 2)., Barcelona: 1993
PRZESMYCKI, H., El contrato didáctico en la educación, Graó, BCN: 2000
URIA, Mª E., Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos., Narcea, Madrid: 1998
otros (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes, Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes., UNED, Madrid: 1998
SANTOS GUERRA, M.A, Evaluación educativa, Magisterio del Rio de la Plata. 2 vols., Buenos Aires: 1996
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J., Evaluación educativa y Promoción escolar, Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
SANTOS GUERRA, M.A., Evaluar es comprender, Magisterio del Rio de la Plata., Buenos Aires: 1998
TORRES, J., Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado, Morata., Madrid: 1994
PEREZ JUSTE, R. y otros, Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación, Narcea, Madrid: 2000
CARBONELL, J., La aventura de innovar. El cambio en la escuela, Morata, Madrid: 2002
FORÉS,A., VALLVÉ, M.,, La didáctica de la educación social, Ñaque, Ciudad Real: 2002
MATEO ANDRES, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., ICE Univ. Barcelona/Horsori, BCN: 2000
BOLÍVAR, A.- DOMINGO, J.- FERNANDEZ, M., La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., La Muralla, Madrid: 2001
ELLIOT, J., La Investigación-Acción en Educación, Morata, Madrid: 1990
LATORRE, Antonio, La Investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa, Graó, BCN: 2003
SOLER, Llorenç, La televisión. Una metodología para su aprendizaje, Gustavo Gili., BCN: 1988
CASANOVA, M.A., Manual de evaluación educativa, La Muralla, Madrid: 1997
BUENDIA, L.- GONZALEZ, D.- GUTIERREZ, J.- PAGALAJAR, M., Modelos de análisis de la investigación educativa., Alfar, Sevilla: 1999
JIMENEZ,B., GONZALEZ, A., FERRERES, V., Modelos didácticos para la innovación educativ, PPu, BCN: 1988
PONT BARCELÓ, E., Models d’acció didàctica, UOC, 1997
ECHEITA, G. - JIMENEZ, J.R. i altres, Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico. El aprendizaje cooperativo, Graó, BCN: 2002
, ORDEN ECD/1923/2003, de 8 de julio, por la que se establecen los elementos básicos de los documentos de evaluación, de las enseñanzas escolares de régimen general reguladas por la Ley Orgánica 10/2002, ,
CASTILLO, S. - CABRERIZO, J, Prácticas de evaluación educativa. Materiales e instrumentos., Pearson. Prentice Hall, Madrid: 2003
BLANCO i altres, Què en fem, del PCC?., URV-ICE, 2001
FREINET, C., Técnicas Freinet de la escuela moderna, Siglo XXI, Madrid: 1980
GALLEGO, D. - ALONSO, C., Tecnología educativa., Pearson. Prentice Hall., Madrid: 2003
ZABALA, A., “La globalización, una fórmula de aproximación a la realidad”., Signos nº 8-9, pp. 110-121., 1993
SALINAS, D., ¡Mañana examen! La evaluación entre la teoría y la realidad, Algibe, Málaga: 2002
|
|
|
Altres comentaris |
Cal un treball constant de l'assignatura per poder fer una avaluació contínua dels aprenentatges relatius al saber, saber fer, saber estar i ser. |
|