Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A49 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A51 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes. |
A54 |
Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional. |
A55 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
A56 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
A57 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica. |
A58 |
Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i el seu progrés escolar en el marc d'una educació integral. |
A61 |
Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva. |
A62 |
Promoure la qualitat dels contextos (aula i centre) en què es desenvolupa el procés educatiu de manera que garanteixi el benestar dels alumnes. |
A63 |
Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Fer-se amb una explicació global dels processos d’aprenentatge i ensenyança, basada en la concepció constructivista, on es vegin ben caracteritzades les actuacions de les persones implicades en aquests processos
|
A1
|
|
|
Reconèixer la influència de determinats factors psicològics personals i interpersonals en l’aprenentatge |
A1
|
|
|
Desenvolupar, a rel del treball en l’assignatura, unes competències específiques i perfeccionar, així, formes d’actuar determinades, com la comprensió de la informació que es tracta i la realització d’aprenentatges significatius, la reflexió sobre l’acció, el treball en grup i la participació en la dinàmica de l’aula, el fet de gaudir de l’experiència de l’estudi i formació personals, la utilització de criteris per analitzar i interpretar pràctiques educatives
|
A49 A51 A61 A62 A63
|
B2 B3 B4
|
C2
|
Desenvolupar de manera cada cop més significativa la pròpia imatge com a educadors/es i conrear determinades actituds al respecte: la recerca del rigor en l’estudi, la demanda de funcionalitat a allò què s’aprèn, l’adopció d’una postura crítica en educació amb arguments raonats, la percepció cada cop més fonamentada de voler dedicar-se a les persones amb necessitats educatives i a promoure major atenció a la diversitat, la intenció de seguir-se formant més i més |
A54 A55 A56 A58
|
B3 B6
|
C3
|
Responsabilitzar-se de la pròpia formació i implicar-se a fons en la autoregulació i l'avaluació dels aprenentatges
|
A57
|
B1 B4
|
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL I: Explicació psicològica dels processos d’ensenyança i aprenentatge |
1. L’objecte d’estudi de la Psicologia de l’educació
2. Concepció constructivista de l’aprenentatge i ensenyança.
3. L’aprenentatge significatiu
|
MÒDUL II: Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge
|
1. Els coneixements previs
2. La disposició favorable a aprendre
3. La capacitat d’autoregular l’aprenentatge
4 Trobar sentit a allò que s’aprèn: la influència de factors de naturalesa afectiva, relacional i emocional.
|
MÒDUL III: Factors de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge |
1. La interacció entre iguals.
2. La interacció entre mestre i alumnes, el discurs educatiu.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
1 |
0 |
1 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
0 |
3 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
2 |
3 |
Debats |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
22 |
23.76 |
45.76 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
1 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i dels mòduls corresponents.
Activació de coneixements previs i de disposició a l'aprenentatge
Orientacions sobre el treball corresponent a cada mòdul i sobre les estratègies organitzatives i metodològiques a tenir en compte |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Es realitzen pràctiques d'observació per recollir, contrastar o validar dades o coneixements |
Treballs |
La realització de les diverses activitats associades al desenvolupament de cada mòdul es constitueix com a factor fonamental per al correcte seguiment de l'avaluació continuada de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
El treball de cada mòdul s'exemplifica, també, a l'aula mitjançant la realització d'exercicis en grup de dos o tres estudiants, en temps breu. |
Presentacions / exposicions |
Els estudiants, en equip presenten a la classe els productes elaborats (diapositives, esquemes, estudis particulars, resums...) sobre alguna de les temàtiques proposades en els mòduls de l'assignatura |
Debats |
Discussió a l'aula sobre temes relacionats amb els continguts dels mòduls, per arribar a acords o conclusions |
Sessió Magistral |
La presentació dels temes dels mòduls amb els corresponents powers points o altres recursos i el treball conjunt de professors i estudiants per afavorir l’aprenentatge dels continguts |
Fòrums de discussió |
Debat virtual amb durada variable, corresponent a alguna temàtica específica d'algun mòdul del programa de continguts |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El treball de l'estudiant serà acompanyat mitjançant activitats de tutoria individual. El treball que els estudiants realitzin en equip tindran, igualment, la corresponent tutoria de grup. A banda, el professor posarà a disposició dels estudiants les seves hores de dedicació reglamentàries. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Incorporada a l'avaluació continuada.
En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients. |
40% (Pot variar en funció de cada mòdul) |
Presentacions / exposicions |
Incorporada a l'avaluació continuada. En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients. |
10% (Pot variar en funció de cada mòdul) |
Sessió Magistral |
Incorporada a l'avaluació continuada.
En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients. |
Comporta l'assistència les sessikons considerades com a obligatòries |
Atenció personalitzada |
Inclou la tutoria individual i la de grup. Incorporada a l'avaluació continuada |
10% (Pot fvariar en funció de cada mòdul) |
Altres |
Proves d'aprenentatge referides a continguts presentats a classe o referenciats en documents i materials de treball. |
40% (Pot variar en funció de cada mòdul) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants que, per les raons que sigui, no segueixin l'avaluació continuada seran examinats al final del quadrimestre de tots els continguts de l'assignatura, estudiats a partir de les fonts d'informació que consten en aquest document |
Bàsica |
|
ALONSO, J. (1997): Motivar para el aprendizaje. Barcelona: Edebé
AUSUBEL, D.P. (2002): Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos.
COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (comp.) (2001): Desarrollo psicológico y educación. 2 Psicologia de la educación escolar. Madrid: Alianza Editorial (2ª edición)
COLL, C. i alt. (1993): El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
CUBERO, R (2005): Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó
EDWARDS, D., MERCER, N (1988): El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidos
JOHNSON, D., JOHNSON, R., HOLUBEC, E. (1999): El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidos
MAYER, R.E. (2004): Psicologia de la Educación. Enseñar para un Aprendizaje Significativo. Volumen II. Madrid: Prentice Hall
MERCER, N.(1997): La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos
MIRAS, M., ONRUBIA, J (1998): "La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i relacionals (Primera part i Segona part)". Suplement de Perspectiva escolar, Maig, 1998; Juny, 1998
MONEREO, C. CASTELLÓ, M. (1997): Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la pràctica educativa. Barcelona: Edebé
ONRUBIA, J. (1996): “La escuela como contexto de aprendizaje y desarrollo”. A A. Barca i altres (ed.): Psicologia de la instrucción. VOL. 3. Barcelona: EUB, S.L.; pàg. 1-19
ONRUBIA, J., MIRAS, M (2001): "Aprenentatge i Diversitat intel·lectual dels nois i noies." Suplement de Perspectiva escolar, Desembre, 2001
POZO, J.I. (1996): Aprendices y maestros. Madrid: Alianza
RODRIGO, M.J., ARNAY, J. (comp.) (1997): La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidos.
SANTROCK (2001) Psicologia de la educación. Madrid: McGraw-Hill
|
Complementària |
|
Es presentarà en les guies de treball corresponents a cada mòdul |
|