Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A12 |
Ser capaç d’utilitzar les cançons i els jocs musicals com a mitjà per promoure la comprensió de la realitat del so i les formes musicals. |
A14 |
Ser capaç de dissenyar activitats d'aprenentatge de noves formes d'expressió artística a partir de materials diversos per potenciar la creativitat. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A24 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats. |
A25 |
Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil. |
A26 |
Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne. |
A28 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A29 |
Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió |
A30 |
Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semítica i simbolització en llenguatges musicals |
A31 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
A32 |
Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical |
A33 |
Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures |
A34 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A35 |
Conèixer els fonaments i desenvolupament de la didàctica i la pedagogia musical i realitzar adaptacions per permetre que els nens gaudeixin de la música i del seu ús com a mitjà d'expressió |
A36 |
Conèixer els principis de neurofisiologia sobre estimulació i percepció sonora, semítica i simbolització en llenguatges musicals |
A37 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
A38 |
Conèixer la dimensió musical de les àrees de coneixement: derivacions de l'acústica en educació musical |
A39 |
Prendre consciència dels elements temàtics des d'una perspectiva de l'escolta i elaborar documents, esquemes i partitures |
A47 |
Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B12 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B13 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B14 |
Ser capaç de prendre decisions |
B15 |
Tenir un raonament crític |
B16 |
Ser creatiu |
B21 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
C1 |
Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el marc legal que regula la organització de l’educació musical en el sistema escolar i les funcions de la música a l’escola |
A28 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A35 A36 A37 A38 A39 A47
|
B1 B5
|
|
Conèixer els elements que integren el disseny curricular i practicar l’elaboració de propostes de programació adequades a diferents situacions de la classe de música. |
A12 A14 A24 A25 A26 A28 A29 A30 A31 A32 A33
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B13 B16
|
C1 C2 C5
|
Prendre consciència de la importància de la música a l'Etapa d’Educació d'Infantil: Preparar-se per ser capaç de fer una captació i valoració dels elements i factors educatius que actuen en la música. |
A24 A25 A26 A28 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A35 A36 A37
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B12 B13 B14 B15 B16 B21
|
C1 C2 C5
|
Obtenir una formació musical adequada per a la docència de la música a l’etapa d’Educació Infantil |
A1 A2 A22 A29 A30 A31 A32 A33
|
B1 B2 B3 B4 B5 B13 B14 B15 B16
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1: L’ensenyament de la música
|
1.1-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya |
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
|
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
|
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
|
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
|
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
|
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.
5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.
5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.
5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.
5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.
5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical
|
Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
|
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
|
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
|
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...
|
Mòdul 8: Llenguatge Musical |
8.1-El ritme: definició i elements. Reconeixement auditiu de compassos i patrons rítmics. Pràctica d’obstinats i dissociacions rítmiques.
8.2-La melodia: definició. L'espai intratonal. Reconeixement auditiu d'intervals i escales.
8.3-L'harmonia: simultaneïtat sonora. Percepció de la successió harmònica dels graus fonamentals i cadències. Acompanyament bàsic de cançons.
8.4-El timbre.
8.5-La textura musical i la forma musical.
8.6-Percepció i anàlisis dels elements del llenguatge musical en l'audició d'obres o fragments musicals apropiats per a l'Educació Infantil
|
Mòdul 9:Instruments i Agrupacions instrumentals |
9.1-Iniciació a la tècnica vocal. Cura i higiene de la veu. Importància de la veu en el professor
9.2-Classificacions de la veu cantada. Classificació de les veus masculines i femenines.
9.3-Iniciació a l’instrumentarium ORFF. Conjunt instrumental escolar.
9.4-Iniciació a l'estudi i pràctica instrumental de la flauta de bec
9.5-Cant Coral
9.6-Objectes sonors
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
8 |
13 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
35 |
45 |
80 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
13 |
20 |
33 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, organització i gestió de l'assignatura.
Presentació, organització i gestió de l'entorn virtual Moodle de gestió de l'assignatura. |
Debats |
A partir d’un tema aportat per la professora els alumnes en petit grup reflexionaran i debatran sobre el tema. |
Presentacions / exposicions |
1-Ambientació de l’aula de música.
2-Els instruments musicals de construcció amb material de rebuig
3-Musicograma
4-Sonorització d’un conte
5-Muntatge d'una dansa |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Preparar material didàctic d’ensenyament/aprenentatge a partir dels continguts musicals donats per la professora. |
Treballs |
Sobre temes donats per la professora. |
Sessió Magistral |
apropament essencial als subtemes insistint en els aspectes estructurals d’aquest i destacant-ne el més rellevant (utilitzant esquemes que ajudin a l'alumnat a situar els conceptes que es tractaran) |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Guiatge i assesorament en el desenvolupament dels treballs i de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Reflexió i posterior comentari sobre temes candents. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Exposició de materials i recursos didàctics |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Programacions de session de classe |
30% |
Treballs |
Recensió de llibres i articles |
10% |
Sessió Magistral |
Teoria |
30% |
Altres |
Interpretació del repertori amb cant i flauta |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nivell d'exigència: és condició indispensable per realitzar la mitjana que l'alumne: 1-Que en la prova teòrica escrita i en l'apartat d'altres obtingui una qualificació mínima de 50% en cadascún d'ells. 2-Presenti totes les activitats esmentades en els apartats de treballs, resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i exposicions/presentacions 3-Realitzi un mínim de 80% dels debats |
Bàsica |
, Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,
E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,
|
|
Complementària |
, , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIDÀCTICA GENERAL I/11121001 | DIDÀCTICA GENERAL II/11121006 |
|
|
Altres comentaris |
OBSERVACIONS SOBRE NORMATIVA, ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CLASSE:
Pel que fa a equipaments i material personal:
-Serà imprescindible a cada sessió de classe presencial: paper pautat i flauta de bec (preferentment de fusta).
Pel que fa a lliurament dels treballs:
-S'han de lliurar els treballs dintre el termini fixat: les dates d’entrega són improrrogables.
-No s'acceptaran treballs ni activitats pràctiques entregats fora de la data que es determini i tampoc els treballs que no tinguin el protocol i la forma acordada.
Pel que fa a gestió de l'assignatura:
1-Es farà servir l'entorn virtual d'aprenentatge Moodle. Tot el que faci referència a materials, apunts, informacions, lliurament de treballs, és farà servir a partir del Moodle. Serà imprescindible entrar al Moodle almenys un cop per setmana per veure l'actualització de l'assignatura.
2-És recomana l'assistència a les dues sessions introductòries per tal d'organitzar i planificar l'assignatura a través del Moodle. |
|