DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DESENVOLUPAMENT PSICOMOTOR Codi 11111019
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.viscarro@urv.cat
Professors/es
VISCARRO TOMÁS, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Es proporcionen recursos teòrics, pràctics i metodològics dins l'àmbit de la psicomotricitat, evidenciant la incidència del desenvolupament psicomotor en la personalitat de l'infant i el sentit de la psicomotricitat a l'escola i la seva aplicació. L'assignatura s'estructura a l'entorn de tres aspectes diferenciats, però alhora interelacionats: teoria, treball corporal i aplicació didàctica.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A7 Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l.
A8 Potenciar l'ús del llenguatge corporal per aconseguir una millor expressió, respectar el treball propi i desenvolupar habilitats socials.
A9 Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut.
A10 Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques.
A13 Promoure l'ús del dibuix i de la creació de figures com a instruments de l'aprenentatge i com a productes de l'esforç personal.
A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A16 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A17 Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
A22 Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic.
A23 Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A25 Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la importància del moviment de l'infant com a motor del seu procés de desenvolupament i aprenentatge A7
A10
A22
A23
B1
B4
C5
Conèixer les bases teòriques i conceptuals del desenvolupament psicomotor i de l'educació psicomotriu A7
A8
A9
B1
C5
Aplicar els coneixements teoricopràctics per treballar la psicomotricitat amb els infants A10
A18
A21
A22
A23
A28
B2
B4
B5
C5
Analitzar metodologies d'intervenció en psicomotricitat en diferents situacions d'ensenyament-aprenentatge per tal de dissenyar una unitat de programació A2
A13
A20
A24
A25
A26
B2
B4
B5
C5
Prendre consciència de la importància de l'actitud del mestre per dur a terme la sessió de psicomotricitat A15
A16
A17
A20
B5
C5
Sensibilitzar-se a les diferències individuals i donar resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada infant. A15
A20
A26
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema I
Evolució de les capacitats psicomotores en l'educació infantil
- To muscular i motricitat d'estabilització
- Desenvolupament del control postural i de l'equilibri
- Desenvolupament de la motricitat de locomoció
- Desenvolupament de la motricitat de manipulació. La lateralitat
- Esquema corporal i procés de desenvolupament
- Organització espacial
- Organització temporal. El ritma
- Realització de propostes corporals, anàlisi i disseny d'activitats psicomotrius
Tema II
Conceptes bàsics de la psicomotricitat
- Evolució històrica
- El concepte de psicomotricitat
- Objectius
- tendències psicomotrius
Tema III
L'educació psicomotriu en el currículum d'educació infantil
- Continguts de procediments, de fets i conceptes i d'actituds, valors i normes
- Objectius didàctics
- Disseny i pràctica d'intrevenció en sessions de psicomotricitat
- Elaboració d'una Unitat de Programació de psicomotricitat
Tema IV
L'observacií i l'avaluació
- L'observació dels paràmetres psicomotors
- L'avaluació
- Anàlisi de les sessions realitzades amb infants d'educació infantil
- Pràctica d'observació: seguiment d'un infant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 30 45
Presentacions / exposicions
10 0 10
Pràctiques a laboratoris
22 33 55
Treballs
0 8 8
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Valoració dels coneixements previs mitjançant activitats concretes
Sessió Magistral Classes expositives per part de la professora i que l'alumne haurà de complementar amb lectures o activitats diverses
Presentacions / exposicions Exposició del treball en petit grup a nivell teòric i pràctic
Pràctiques a laboratoris Participació activa a les sessions pràctiques. També es proposaran qüestions i situacions que s'hauran de treballar a classe individualment, en parelles, en petits grups o amb tot el grup.
Donat el caràcter pràctic de l'assignatura les sessions de pràctica corporal i de pràctica amb els infants de parvulari són presencials amb una assistència mínima del 80%.
Treballs Elaboració d'una Unitat de Programació adreçada a un nivell de parvulari.
Observació i seguiment d'un infant durant les sessions de psicomotricitat que es realitzen en el marc de l'assignatura.
Debats Anàlisi i reflexió a partir de situacions vivenciades, d'aspectes metodològics i de la intervenció en les sessiopns realitzades amb els infants de parvulari.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat ha de venir a revisar la sessió que portarà a la pràctica amb els infants. També pot passar pel despatx 3-16 VG a consultar dubtes, dins l'horari d'atenció a l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Realització d'una sessió de psicomotricitat amb els infants de parvulari 20
Pràctiques a laboratoris Assistència i participàció actva a les sessions de treball corporal 10
Treballs Presentació de una unitat de programació de psicomotricitat.

Entrega del seguiment que s'ha fet d'un infant
20


10
Debats Participació en els debats que es realitzen 10
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica JUSTO MARTÍNEZ, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil, 2000, Universidad de Almería
Equip docent "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
RIGAL, R., EDucación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
FERRENY, M.T. y ROMÁN, G., El descubrimiento de sí mismo. Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil, 2004, Graó
GARAIGORDOBIL, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
ARNAIZ, P.; RABADÁN, M.; VIVES, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
BERNALDO DE QUIRÓS, M., Manual de Psicomotricidad, 2006, Pirámide
VISCARRO, I:; CAMPS, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
LLORCA, M. y VEGA, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe

Complementària

Recomanacions