Codi |
|
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A7 |
Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l. |
A8 |
Potenciar l'ús del llenguatge corporal per aconseguir una millor expressió, respectar el treball propi i desenvolupar habilitats socials. |
A9 |
Potenciar en els infants el coneixement i el control del seu cos i les seves possibilitats motrius, així com els beneficis que tenen sobre la salut. |
A10 |
Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques. |
A13 |
Promoure l'ús del dibuix i de la creació de figures com a instruments de l'aprenentatge i com a productes de l'esforç personal. |
A15 |
Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A16 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A17 |
Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A18 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A20 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A21 |
Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A23 |
Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social. |
A24 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats. |
A25 |
Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil. |
A26 |
Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne. |
A28 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la importància del moviment de l'infant com a motor del seu procés de desenvolupament i aprenentatge
|
A7 A10 A22 A23
|
B1 B4
|
C5
|
Conèixer les bases teòriques i conceptuals del desenvolupament psicomotor i de l'educació psicomotriu |
A7 A8 A9
|
B1
|
C5
|
Aplicar els coneixements teoricopràctics per treballar la psicomotricitat amb els infants |
A10 A18 A21 A22 A23 A28
|
B2 B4 B5
|
C5
|
Analitzar metodologies d'intervenció en psicomotricitat en diferents situacions d'ensenyament-aprenentatge per tal de dissenyar una unitat de programació |
A2 A13 A20 A24 A25 A26
|
B2 B4 B5
|
C5
|
Prendre consciència de la importància de l'actitud del mestre per dur a terme la sessió de psicomotricitat |
A15 A16 A17 A20
|
B5
|
C5
|
Sensibilitzar-se a les diferències individuals i donar resposta individualitzada i ajustada a les necessitats de cada infant. |
A15 A20 A26
|
B5
|
C5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema I
Evolució de les capacitats psicomotores en l'educació infantil |
- To muscular i motricitat d'estabilització
- Desenvolupament del control postural i de l'equilibri
- Desenvolupament de la motricitat de locomoció
- Desenvolupament de la motricitat de manipulació. La lateralitat
- Esquema corporal i procés de desenvolupament
- Organització espacial
- Organització temporal. El ritma
- Realització de propostes corporals, anàlisi i disseny d'activitats psicomotrius |
Tema II
Conceptes bàsics de la psicomotricitat |
- Evolució històrica
- El concepte de psicomotricitat
- Objectius
- tendències psicomotrius
|
Tema III
L'educació psicomotriu en el currículum d'educació infantil |
- Continguts de procediments, de fets i conceptes i d'actituds, valors i normes
- Objectius didàctics
- Disseny i pràctica d'intrevenció en sessions de psicomotricitat
- Elaboració d'una Unitat de Programació de psicomotricitat
|
Tema IV
L'observacií i l'avaluació |
- L'observació dels paràmetres psicomotors
- L'avaluació
- Anàlisi de les sessions realitzades amb infants d'educació infantil
- Pràctica d'observació: seguiment d'un infant |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
22 |
33 |
55 |
Treballs |
|
0 |
8 |
8 |
Debats |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Valoració dels coneixements previs mitjançant activitats concretes |
Sessió Magistral |
Classes expositives per part de la professora i que l'alumne haurà de complementar amb lectures o activitats diverses |
Presentacions / exposicions |
Exposició del treball en petit grup a nivell teòric i pràctic |
Pràctiques a laboratoris |
Participació activa a les sessions pràctiques. També es proposaran qüestions i situacions que s'hauran de treballar a classe individualment, en parelles, en petits grups o amb tot el grup.
Donat el caràcter pràctic de l'assignatura les sessions de pràctica corporal i de pràctica amb els infants de parvulari són presencials amb una assistència mínima del 80%. |
Treballs |
Elaboració d'una Unitat de Programació adreçada a un nivell de parvulari.
Observació i seguiment d'un infant durant les sessions de psicomotricitat que es realitzen en el marc de l'assignatura. |
Debats |
Anàlisi i reflexió a partir de situacions vivenciades, d'aspectes metodològics i de la intervenció en les sessiopns realitzades amb els infants de parvulari. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumnat ha de venir a revisar la sessió que portarà a la pràctica amb els infants.
També pot passar pel despatx 3-16 VG a consultar dubtes, dins l'horari d'atenció a l'alumnat.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Realització d'una sessió de psicomotricitat amb els infants de parvulari |
20 |
Pràctiques a laboratoris |
Assistència i participàció actva a les sessions de treball corporal |
10 |
Treballs |
Presentació de una unitat de programació de psicomotricitat.
Entrega del seguiment que s'ha fet d'un infant |
20
10 |
Debats |
Participació en els debats que es realitzen |
10 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
|
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
JUSTO MARTÍNEZ, E., Desarrollo psicomotor en educación infantil, 2000, Universidad de Almería
Equip docent "El Barrufet", Descobrir amb el cos per ser, 2000, Llar d'infants El Barrufet
RIGAL, R., EDucación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria, 2006, Inde
FERRENY, M.T. y ROMÁN, G., El descubrimiento de sí mismo. Actividades y juegos de motricidad en la escuela infantil, 2004, Graó
GARAIGORDOBIL, M., Juego y desarrollo infantil, 1990, Seco Olea
ARNAIZ, P.; RABADÁN, M.; VIVES, I., La Psicomotricidad en la escuela, 2001, Aljibe
BERNALDO DE QUIRÓS, M., Manual de Psicomotricidad, 2006, Pirámide
VISCARRO, I:; CAMPS, C:, Moure's per conèixer, 1998, URV
LLORCA, M. y VEGA, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
|
|
Complementària |
|
|
|