DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L´EDUCACIÓ Codi 11131015
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MENESES BENITEZ, GERARDO
Adreça electrònica gerardo.meneses@urv.cat
Professors/es
MENESES BENITEZ, GERARDO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A9 Saber utilitzar i fer utilitzar els nombres i els seus significats, mesurar i utilitzar relacions mètriques, formes i relacions geomètriques.
A12 Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics.
A14 Conèixer els camps temàtics d’interrelació de les ciències amb altres àrees, i en especial en aspectes d’educació tecnològica, educació per a la salut i educació medi ambiental.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A19 Conèixer les manifestacions del llenguatge artístic.
A20 Entendre i valorar l’experiència que les arts plàstiques aporten al procés educatiu i en la formació integral del ésser humà.
A22 Conèixer la representació a través dels llenguatges plàstics i visuals.
A23 Apreciar i valorar les qualitats plàstiques i visuals.
A24 Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma.
A25 Conèixer, valorar i seleccionar obres musicals de referència de tots els estils, èpoques i cultures.
A26 Conèixer i dominar els principis de l'expressió i la comunicació corporal relacionats directament amb el fet musical i la dansa.
A27 Conèixer les manifestacions musicals de diferents cultures.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats de les Noves Tecnologies i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars. A3
A4
A9
A12
A14
A18
A22
A26
A27
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B15
C2
C5
2. Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció A22
A23
A24
A25
A26
A27
B2
B4
B5
B9
B10
B11
B12
C2
C5
3. Avaluar i desenvolupar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hota d'adquirir i emprar un mitjà determinat A3
A4
A9
A12
A14
A15
A19
A20
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B15
B16
C2
C5
4. Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics A3
A4
A9
A12
A14
A15
A19
A20
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B15
B16
C2
C5
5. Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiècnia i la pràctica educativa A3
A12
A15
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B12
B13
B15
B16
C2
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
Internet i les seves aplicacions: visió general, correu electrònic, xat, sistemes multimèdia, videoconferència, news, eines de campus i altres eines Pràctiques Mòdul 1. Eines telemàtiques
2. Internet en Educació: biblioteques virtuals, motors de cerca, eines colaboratives, HTML, webquest i weblog, etc.
3. Formació i tecnologies de la informació: les TIC i la formació. Les Tic i la mediació didàctica, reptes de les TIC en la formació Pràctiques Mòdul 2. Competències bàsiques ofimàtiques
4. Educació i formació flexible i a distància: Les TIC i la Societat de la Informació. El ciberespai, modalitats de formació amb TIC
5. El formador i els entorns tecnològics: Formació i desenvolupament professional en l'àmbit de les TIC Pràctiques Mòdul 3. Disseny i elaboració de material hipermedia
6. Disseny, producció i avaluació de materials multimèdia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 14 21
Debats
4 4 8
Treballs
4 4 8
Presentacions / exposicions
7 7 14
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
Pràctiques a través de TIC
21 0 21
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
Proves de Desenvolupament
3 6 9
Proves pràctiques
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a recollir la informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Debats
Treballs
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Debats
Treballs
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Tutoria. Temps destinat per part del professor a atendre i resoldre els dubtes. Es contempla la possibilitat de conectar via correu electrònic o mitjançant el correu que ofereix l'entorn tecnològic de trebal utilitzat (Moddle).

Avaluació
  Descripció Pes
Debats
Treballs 2. Treball teòric, del llistat de temes proposats a classe 30 %
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC 4. Pràctiques de classe 30 %
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament 1. Resolució d'un qüestionari. Es tracta que l'alumne demostri conèixer i dominar els continguts conceptuals i procedimentals treballats en l'assignatura, així com la seva capacitat d'anàlisi i reflexió vers la temàtica que ens correspon 10 %
Proves pràctiques 3. Elaboració d'un material multimèdia sobre el treball teòric 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1 ADELL, J. (1998):  Redes y Educació. En DE PABLOS, J; JIMÉNEZ, J. (Coord.)(1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogía. Barcelona P177-212.

2 ALMAZÁN, L. Y OTROS (2003): Formación inicial del profesorado en Medios de Comunicación Social. Yavalcuz. Jaén.

3 BARTOLOMÉ, A. (1999): Nuevas Tecnologías en el aula. Graó-ICE. Barcelona.

4 CABERO, J (Coord. i altres). (2000): Las nuevas tecnologias para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.

5 CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales

6 CROOK, Ch. (1998):  Ordenadores y aprendizaje colaborativo. MEC/Morata. Madrid.

7 DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia.Barcelona

8 MAJÓ, J. (1997): Xips, cables i poder. Proa. Barcelona.

9 MARTÍNEZ Y PRENDES (Editores). (2004): Nuevas tecnologías y educación. Pearson. Madrid

10 PERRENOUD, Ph. (2004): Diez competencias para enseñar. Graó. Barcelona.

11 SALINAS,J. Y otros (2004): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Alianza.Madrid.

Complementària

1. ADELL, J. i GISBERT, M. (1997): Educació a internet: L'Aula Virtual. Temps d'Educació. Universitat de Barcelona. Nº 18. pp. 263-277.

2. ALEMANY, M. C. (1996): Ciència, Tecnologia i coeducació. Recerques i experiències interracionals. ICE UAB-Institut Català de la Dona. Barcelona.

3. CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II..Ed. Ayuntamiento de Sevilla- Secretariado de Recursos Audiovisuales U. de Sevilla.

4. CEBRIAN, M. et. al. (1997): El ordenador en el aula. ICE/ Universidad de Málaga.

5. DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona

6. ECHEVERRÍA, J. (1994): Telépolis. Enseyos/Destino. Barcelona.

7. FERRÉS,J. I MARQUÈS, P. (1996): Comunicación educativa i nuevas tecnologías. Praxis. Barcelona.

8. GISBERT, M. (1997): Los Recursos Educativos Distribuidos. Comunicación y pedagogía. Nº145. pp. 8-11.

9. GISBERT, M. ADELL, J. ANAYA,L. y RALLO, R. (1997):Entornos de formación Presencial Virtual y a Distancia. Boletín de RedIris. Nº 40. pp. 13-25.

10. GISBERT, M. ADELL, J. RALLO, R. y BELVER, A. (1998): Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Cuadernos de Comunicación Multimedia. Madrid. pp 29ç41 (versió elcetrònica: HTTP://www.ucm.es/info/multidoc/revista)

11. MACLUHAN, M. (1987): El medio es el mensaje. Paidós. Barcelona.

12. MARTÍNEZ, F. (1996): La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación. En TEJEDOR, F. J.; GARCÍA VALCARCEL, A. (Eds.)(1996): Perspectivas de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Narcea. Madrid. Pp. 101-102.

13. NEGROPONTE, N. (1996): El mundo digit@l. Ediciones B (Grupo Z). Barcelona.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donada la distribució de crèdits d'aquesta matèria, el desenvolupament es basarà fonamentalment, enla pràctica tant de "laboratori" com de camp, per tal que l'alumne pugui familiaritzar-se i assolir destresses en la utilització i en el disseny de l'aplicació de les Noves Tecnologies al camp educatiu. El desenvolupament d'aquesta assignatura consta de: a) Exposició de la informació i dels conceptes bàsics en hores presencials. b) Material de treball i exposició de continguts preparat a l'entorn de l'assignatura c) Eines bàsiques de comunicació i treball col·laboratiu Al començament del curs cada alumne escollirà un àmbit d'aplicació, en el qual incidirà al llarg del curs dissenyant un projecte educatiu d'intervenció, d'acord als plantejaments de l'assignatura