Codi |
|
A3 |
Conèixer els processos, estratègies i mecanismes de desenvolupament i aprenentatge de les persones al llarg de la seva vida. |
A4 |
Conèixer la diversitat dels processos cognitius, emocionals i afectius en els que es sustenta l’aprenentatge. |
A6 |
Identificar situacions que requereixin ser derivades a serveis educatius especialitzats. |
A9 |
Conèixer els models teòrics i les disposicions legals vigents que estiguin relacionades amb el desenvolupament professional i els estats de transició al llarg de la vida. |
A10 |
Conèixer els principals models per dissenyar i implementar l’avaluació de programes i intervencions psicopedagògiques. |
A11 |
Conèixer els principis i metodologies de la investigació en l’àmbit psicopedagògic. |
A13 |
Activar estratègies de diagnòstic per facilitar el coneixement de les persones i dissenyar i desenvolupar les intervencions psicopedagògiques. |
A26 |
Avaluar programes d'innovació i intervenció en l'àmbit psicopedagògic. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer els continguts relatius al desenvolupament, educació i habilitació de les persones amb trastorns del desenvolupament. |
A9 A10 A11
|
B1
|
|
Conèixer les principals característiques evolutives així com les necessitats educatives en persones amb discapacitat. |
A3 A4 A6
|
B1
|
|
Desenvolupar les possibilitats d'intervenció psicopedagògica en el camp dels trastorns del desenvolupament. |
A10 A11 A13 A26
|
B1 B2 B3 B9 B10 B12
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptualització de l’assignatura
|
1.1. Trastorns del desenvolupament
1.1.1. Breu història i definició
1.1.2. Nivells d’anàlisi
1.2. Intervenció psicopedagògica
1.2.1. Model integral d’intervenció psicopedagògica
1.3. Atenció primerenca
1.3.1. Definició
1.3.2. Prevenció, detecció i intervenció. |
2. El retard mental
|
2.1. Definició de retard mental i les seves conseqüències psicopedagògiques
2.2. Classificació de retard mental i els seus inconvenients
2.3. Necessitats del nen amb retard mental
2.3.1. Primeres edats
2.3.2. Infància i adolescència
2.4. Programes d’intervenció en el retard mental
2.4.1. Intervenció en les habilitats socials i comportament adaptatiu
2.4.2. Intervenció en les habilitats cognitives i del llenguatge
2.4.3. Intervenció en els problemes de conducta
2.5. El paper del psicopedagog
2.5.1. Treball amb l’alumne
2.5.2. Treball a l’escola
2.6. El context familiar
2.6.1. Característiques més freqüents de la família del nen amb retard mental
2.6.2. Intervenció psicopedagògica en la família. |
3. La discapacitat visual
|
3.1. Evolució històrica
3.2. Definició i classificació de la discapacitat visual
3.3. Limitacions de la discapacitat visual
3.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat visual
3.5. Necessitats educatives del nen amb discapacitat visual
3.6. Tècniques d’intervenció en el dèficit visual
3.7. El paper del psicopedagog
3.7.1. Treball en l’alumne
3.7.2. Treball a l’escola
3.8. El context familiar
3.8.1. Característiques més freqüents de la família del nen amb discapacitat visual
3.8.2. Intervenció psicopedagògica en la família |
4. La discapacitat auditiva
|
4.1. Descripció i diagnòstic
4.2. L’audició normal i tipus de sordesa
4.3. Avaluació de la pèrdua auditiva
4.3.1. Mètodes objectius
4.3.2. Mètodes subjectius o comportamentals
4.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat auditiva
4.5. El paper del psicopedagog
4.5.1. Les funcions psicopedagògiques
4.5.2. Avaluació del nen amb discapacitat auditiva
4.6. Integració escolar dels alumnes sords. Avantatges i inconvenients. |
5. La discapacitat motriu
|
5.1. Evolució històrica
5.2. Definició
5.3. Tipus i característiques principals de la discapacitat motriu
5.4. Característiques evolutives de les persones amb discapacitat motriu
5.5. Intervenció psicopedagògica
5.5.1. Àmbits d’avaluació
5.5.2. Intervenció dels 0 als 6 anys
5.6. El context familiar de les persones amb discapacitat motriu |
6. Els trastorns generalitzats del desenvolupament
|
6.1. Definició dels trastorns generalitzats del desenvolupament
6.2. Característiques evolutives
6.3. El paper del psicopedagog
6.3.1. Avaluació del nen amb trastorn generalitzat del desenvolupament
6.3.2. Intervenció psicopedagògica en l’àmbit educatiu |
7. Altres trastorns del desenvolupament
|
7.1. El trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH)
7.1.1. Definició i classificació
7.1.2. Intervenció psicopedagògica
7.2. Els trastorns d’ansietat en la infància
7.2.1. Definició i classificació
7.2.2. Intervenció psicopedagògica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
39 |
78 |
117 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
18 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del professor i de l'assignatura, tipus d'activitats formatives que es realitzaran al llarg del curs i aclariment de dubtes. |
Sessió Magistral |
Classe teòrica, exposant en línies generals cada un dels temes i acompanyant-los amb diversos exemples pràctics que clarifiquin el contingut teòric. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de tests d'avaluació.
Presentació de material audiovisual relacionat amb els dèficits tractats a les classes teòriques.
Exposició i resolució de casos. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Atenció a l'alumnat en l'horari establert.
Despatx: Ed. Ventura Gassol, 1a planta, porta 2.
Correu electrònic: griselda.esparo@urv.cat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Dues preguntes a desenvolupar dins l'examen final.
|
Reflexada en la prova objectiva. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Dues preguntes a desenvolupar dins l'examen tipus test.
|
20% |
Proves objectives de tipus test |
Examen tipus test de 30 preguntes amb 4 opcions de resposta.
|
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'aconsella l'assistència tant a classes teòriques com pràctiques, degut a que tot l'explicat en les mateixes es considera matèria d'examen. |
Bàsica |
American Association on Mental Retardation ., Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo., Madrid:Alianza., (2000)
APA, DSM:IV. Manual Diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales., Barcelona: Masson., (1995)
Bueno Martín, M., Espejo de la Fuente, B., Rodríguez Díaz, F. & Toro Bueno, S., Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la familia y la escuela., Málaga: Aljibe., (2000)
Checa, F.J., Marcos, M., Martín, P., Nuñez M.A. & Vallès, A., Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., Madrid: ONCE., (1999)
Deaño, M., Intervención psicopedagógica en la deficiencia mental., Ourense:Gersam., (2001)
Gallardo, M. & Salvador, M., Discapacidad motórica. Aspectos psicoevolutivos y educativos., Málaga: Aljibe., (1994)
García, J.N. (Ed)., Intervención psicopedagógica en los trastornos del desarrollo., Madrid: Pirámide., (1999)
Giné, C. (coord)., Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials., Barcelona: EDIUOC., (1997)
Leonhardt, M., El bebé ciego., Barcelona: Masson., (1992)
Lou Royo, M.A. & López Urquízar, N., Bases psicopedagógicas de la educación especial., Editorial Madrid: Pirámide., (1999)
Marchesi, A., Coll, C., A & Palacions, J., Desarrollo psicológico y necesidades educativas especiales., Madrid: Alianza., (2002)
Orjales Villar, I., Déficit de Atención con Hiperactividad. Manual para padres y educadores., Edictorial Madrid: CEPE., (2004)
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TRANSTORNS DEL DESENVOLUPAMENT/11172103 |
|
|