DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11181003
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
Adreça electrònica xavier.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ TRILL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant La sociologia de l’educació aborda d’una banda l’estudi de les funcions socials de l’educació i posa de manifest com cada societat fa servir el sistema educatiu per donar resposta a una sèrie d’objectius definits col•lectivament i que són canviats al llarg del temps. També estudia l’educació com el resultat de lluites d’interessos dels diferents grups socials de manera que aquesta acaba convertint-se en una eina que dóna resultats diferents als diversos grups socials.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A34 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar el marc històric, polític i socieconòmic en el que emergeix l'actual model educatiu. A1
A15
2. Conèixer la teorització específica elaborada des de la sociologia per a l'anàlisi de la institució educativa. A15
A18
B3
C3
3. Comprendre els components culturals de la lògica curricular i de la vida de l'aula. A2
4. Saber analitzar les dades empíriques disponibles pel que fa a una selecció de les principals variables sobre les desigualtats socials i educatives. B2
B4
C2
5.Sensibilitzar-se en la necessitat d'evitar actuacions educatives que puguin generar o contribuir a pràctiques d'exclusió o discriminació. A19
A20
A34
B6
B7

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Sociologia i Sociologia de l’Educació Tema 1:
L’objecte d’estudi de la Sociologia: característiques de la sociologia com a ciència. Context de naixement de la sociologia. Aportacions dels clàssics sobre la sociologia de l’Educació: pensament marxista, pensament funcionalista i pensament weberià.
Tema 2:
El mon de l’Educació com a construcció social. L’educació al llarg del temps. L’educació com un sistema al servei de les necessitats socials.
Bloc II: L’escola com institució social. Tema 3:
Les funcions socials de l’educació.
Tema 4:
El procés de socialització: educació i relacions de gènere. Anàlisi de les desigualtats per gènere que es mantenen, reprodueixen i produeixen dins de les aules.
Tema 5:
Família i escola: estratègies diverses davant l’educació. Tipus de famílies i ús social de l’educació. Formes socials d’educar i socialitzar.
Bloc III: La construcció de l’èxit i el fracàs escolar: teories per a una explicació. Tema 6:
Funcionalisme i credencialisme. La meritocràcia com a paradigma i formula de funcionament. El debat sobre el servei social dels títols.
Tema 7:
Teories de la reproducció i teories de la resistència. L’escola com a sistema social no neutre. La producció de desigualtats per part de l’escola. El fracàs com a forma de resistència cultural.
Tema 8.:
Desigualtats socials i desigualtats escolars: el debat sobre les reformes. Els interessos socials i polítics de les reformes.
Bloc IV: Els agents implicats en l’educació. Tema 9:
La professió docent: les característiques socials dels ensenyants. Feminització i proletarització de l’ensenyament com a professió. El debat entre les professions i les semiprofessions.
Tema 10:
L’alumnat: la vida dins les aules. Conflictes i violència dins de les aules. Els alumnes com a grups socials no homogeni. L’heterogeneïtat dins de les aules.
Tema 11:
L’escola-xarxa i les relacions escola-comunitat. Els projectes de ciutats educadores.
Bloc V: Diversitat cultural i educació. Tema 12:
Cultura i curriculum. Els processos d’incorporació d’alumnat immigrat dins de les aules. La problemàtica de la diversitat cultural.
Tema 13:
La solució assimilacionista, la solució intercultural i la solució multicultural. La pràctica escolar en un context culturalment i socialment heterogeni.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
1 0 1
Presentacions / exposicions
6 12 18
Debats
1 1 2
Treballs
3 9 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assigntatura (28 horas de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’un ponent per aprofondir en el coneixement d’un tema (el de la incorporació d’alumnat immigrat a les aules) (1hora de classe pràctica)
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(6 hores de classe pràctica)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (2 hores de classe pràctica)
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (4 hores de classe pràctica).

Atenció personalitzada
 
Debats
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs final en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball realitzat en grup 20%
Treballs Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Proves objectives de tipus test Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

 

Bonal, X.; Rambla, X.; Ajenjo, M. (2004): Les desigualtats territorials en l’ensenyament a Catalunya, Barcelona, Ed. Mediterrània.

Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I. (2005): El calidoscopi de la immigració. La inserció educativa dels immigrants al Camp de Tarragona, Barcelona, Proa.

Brunet, I. (dir.)(2001): Joves i transició al mercat laboral, Barcelona, Pòrtic.

Brunet, I.; Pastor, I. (1997): Educación, trabajo y género, Barcelona, LU.

Dubet,F.; Martucelli,D. (1998): En la escuela. Sociologia de la experiencia escolar, Buenos Aires, Losada.

Fernández Enguita, M. (ed.)(1999): Sociología de la Educación, Barcelona, Ariel.

Fernández Palomares, F. (coord.)(2003): Sociología de la Educación, Madrid, Pearson-Prentice Hall.

Guerrero, A. (1996): Manual de Sociología de la Educación, Madrid, Síntesis.

 

Bibliografia complementària

 

  • Alegre Canosa, M.A. i Herrera Aragón, D. (2000): Escola, oci i joves d’origen magrebí, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
  • Almeida, J. (1995): Sociologia de la Educación, Barcelona, Ariel.
  • Apple, M. (1986): Ideología y curriculo, Madrid, Akal.
  • Apple, M. (1989): Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y sexo en educación, Madrid, MEC-Paidós.
  • Berger, P. (1986); Invitació a la Sociologia, Barcelona, Herder.
  • Bernstein, B. (1994): La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control, Madrid, Morata.
  • Boudon, P. (1983): La desigualdad de oportunidades, Barcelona, Laia.
  • Bourdieu, P.; Passeron, J.V. (1977): La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona, Laia.
  • Carbonell, F. (1997): Immigrants estrangers a l’escola, Barcelona, Fundació Serveis de Cultura Popular i Editorial Altafulla.
  • Collins, R. (1989): La sociedad credencialista, Madrid, Akal.
  • Durkheim, E. (1991): Educació i sociologia, Barcelona, Eumo.
  • Feito, R. (1990): Nacidas para perder. Un análisis sociológico del rechazo y el abandono escolar, Madrid, CIDE.
  • Feito, R. (2000): Los retos de la escolaridad obligatoria, Barcelona, Ariel.
  • Feito, R. (2002): Una educación de calidad para todos. Reforma y contrarreforma educativas en la España Actual, Madrid, Siglo XXI Fernández Enguita, M. (2001): Educar en tiempos inciertos, Madrid, Morata.
  • García de León, Mª.A.; de la Fuente, G.; Ortega, F. (eds.) (1993): Sociología de la Educación, Barcelona, Barcanova.
  • Giroux, H.A. (1990): Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona, Paidós-MEC.
  • Giroux, H. (2001): Cultura, política y práctica educativa, Barcelona, Graó.
  • Gómez Llorente, L (2000): Educación pública, Madrid, Morata.
  • Gonzalez, A.; Lomas, C (coord.) (2002): Mujer y educación, Barcelona, Graó.
  • Lerena, C. (1986): Escuela, ideología y clases sociales en España, Barcelona, Ariel.
  • Martin Cridado, E. et al. (2000): Famílias de clase obrera y escuela, San Sebastián, Iralka.
  • Macedo, D. (2001): Prólogo a Noam Chomsky, La (des)educación, Barcelona, Crítica.
  • McCarthy, C. (1994): Racismo y curriculum, Madrid, Morata.
  • Santamaría, E. i González Placer, F. (coords.) (1998): Contra el fundamentalismo escolar, Barcelona, Virus.
  • Subirats, M.; Brullet, C. (1988): Rosa y Azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer.
  • Torreblanca, J. (coord.) (2002): Los fines de la educación. Una reflexión desde la izquierda, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Willis, P. (1988): Aprendiendo a trabajar, Madrid, Akal.
  • Willis, P. (1998): Cultura viva. Una recerca sobre les activitats cultruals dels joves, Barcelona, Diputació de Barcelona, Materials de Joventut.
Complementària

Recomanacions