DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura BASES PSICOLÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11181005
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.cid@urv.cat
Professors/es
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura es troncal y por tanto obligatoria para todas las especialidades de Magisterio. El programa que presentamos aborda tanto las necesidades educativas especiales derivadas de las características personales del sujeto (discapacidades sensoriales, motóricas e intelectuales), como las nee derivadas del origen sociocultural. Con ello, pretendemos contribuir a una buena formación inicial del maestro, proporcionándole conocimientos teóricos y prácticos para que sea capaz de responder adecuadamente a las necesidades educativas que presentan la gran diversidad de alumnos/as que hay en nuestras aulas.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A7 Conèixer el desenvolupament psicomotor i dissenyar intervencions destinades a promoure’l.
A15 Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A17 Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A27 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
A40 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A42 Conèixer la diversitat de recursos didàctics concrets, tant a l'aula com externs, per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències i als criteris per decidir com i quan utilitzar-los i adaptar-los a la diversitat dels alumnes i situacions
A43 Ser sensible a l'interès dels alumnes, utilitzar els recursos adequats per motivar-los en l'aprenentatge de les ciències i fomentar en els alumnes una actitud favorable cap a la ciència i les seves aplicacions
A44 Reconèixer la diversitat dels alumnes i explicitar-la, situar-la en relació amb el coneixement científic i dissenyar o escollir intervencions didàctiques per facilitar el desenvolupament científic
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B10 Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable
B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B18 Estar motivat per la qualitat
B19 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Oferir a l'alumne/a una visió àmplia i oberta de les alumnes amb necessitats educatives especials i de la importància del seu paper com a mestres a l'escola ordinària. A17
A18
A19
A20
A21
A27
B3
B10
B15
B16
B19
C2
Conèixer les tipologies més importants de necessitats educatives especials que un mestre/a es pot trobar a l'aula d'educació infantil . Saber fer-hi front i conèixer el recursos que es tenen a l'abast per a un bon abordatge d'aquestes situacions especials. A1
A2
A7
A15
A17
A18
A19
A20
A24
A26
A27
A40
A42
A43
B6
B11
B16
B17
B18
B19
B21
C2
Desenvolupar en els alumnes una actitud positiva i motivar-los enfront possibles situacions en la seva tasca professional que requereixein abordar nenes/es amb NEE A1
A2
A15
A17
A18
A19
A20
A26
A27
A40
A44
B3
B9
B10
B11
B15
B18
B21

Continguts
Tema Subtema

I.- . Necessitats Educatives Especials.
. Educació Especial: concepte i dades històriques.


Importància de conèixer les necessitats educatives especials que ens podem trobar a l'aula ordinària.
Revisió històrica i evolució del concepte d'Educació Especial.
II.- 1. El camí cap a la integració.
2. Aspectes organitzatius i funcionals de l'Educació Especial.
3. El currículum i les necessitats educatives especials.

Conèixer com es pot dur a terme la integració a l'escola d'un alumne/a amb NEE.
Recursos necessaris per a poder realitzar una adequada integració d'una persona amb NEE.








III. Necessitats educatives especials relacionades amb Retard Intel·lectual:
1. La Discapacitat Intel·lectual
2. La Síndrom de Down
3. Fenotips Conductuals
Conèixer a les persones amb Discapacitat Intel·lectual. paper del mestre/a d'educació infantil enfront aquesta alteració.
IV.- L'autisme: característiques del nen/a autiste. Paper del mestre/a d'educació infantil enfront un cas d'autisme. -conèixer l'autisme i saber cóm actuar en cas de trobar-nos amb un alumne amb aquest trastorn a l'aula.
V. El nen/a amb dèficits sensorials i motors:
1. Deficiència auditiva
2. Deficiència visual
3. Dèficits sensorials: paràlisi cerebral.
tipificar i conèixer les característiques dels nenes/es amb alteracions sensorials i motòriques i com actuar enfront elles a l'aula ordinària.


VI. Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH) Caracteritzar el nen/a amb TDAH i saber quines han de ser les pautes d'actuació del mestre/a en cas d'aquest tipus d'alteració
VII. El nen/a superdotat/da conèixer i saber identificar a un nen/a amb superdotació. Cóm actuar des de l'aula ordinària enfront aquesta NEE.
VIII. Programes d'Intervenció Tenir coneixença de diferents programes d'intervenció, a l'aula, especialment en casos d'alumnes amb NEE.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 4 5
 
Sessió Magistral
10 20 30
Presentacions / exposicions
8 26 34
Pràctiques a través de TIC
12 24 36
Estudis previs
0 2 2
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Recollir informació sobre el coneixement dels alumnes al voltant de l'assignatura. Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral
exposició del contingut de l'assignatura a nivell teòric i pràctic per part de la professora.
Presentacions / exposicions exposició oral i amb l'ús de les TIC del treball fet per cada grup a la resta de la classe.
Pràctiques a través de TIC Realització de classes pràctiques amb el visonat de gravacions relacionades amb la temàtica corresponent.
Estudis previs lectures d'un llibre relacionar amb l'assignatura i també articles científics d'actualitat.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Es realitzarà atenció personalitzada als alumnes en horari establert al despatx. També hi haurà comunicació constant amb l'alumnat a través del moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions
Treball teòrico-pràctic en grup sobre algun tipus de NEE

10%
Pràctiques a través de TIC Dossier pràctiques realitzades a classe i lectura d'un llibre relacionat amb l'assignatura 20%
Proves objectives de preguntes curtes examen objectiu i/o preguntes curtes sobre l'assignatura 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Fortes del Valle, MªCarmen, Ferrer Manchón, antonio, Gil Llario, MªDolores (coord), Bases Psicológicas de la educación especial, promolibro, 2000
Lou Royo, MªAngeles, López Urquizar, Natividad, Bases Psicopedagógicas de la Educación Especial, Picologia Pirámide, 2001
González, Eugenio (coord), Necesidades Educativas Específicas, Editorial CCS, 2004
Bautista, Rafael (coord), Necesidades Educativas Especiales, Ediciones Aljibe, 2002

BIBLIOGRAFÍA   BÁSICA

Aranda, R.E. (2002). Educación Especial . Madrid. Ed. Prentice Hall

Lou, M.A.; López, N. (Coord) (2000). Bases Psicopedagógicas de la educación especial. Madrid. Pirámide

Marchesi, A.; Coll, C.; Palacios, J. (1999). Desarrollo Psicológico y Educación. Trastornos del desarrollo y Necesidades Educativas. Madrid. Alianza Editorial

Paula Pérez, Isabel (2003).  Educación Especial. Madrid: Mc Graw Hill

Puigdelivoll, I. (1998). La Educación Especial en la escuela integrada. Barcelona: Graó

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA

Ainscow, M. (1994).  Necesidades especiales en el aula. Guía para la formación del profesorado. Madrid: Narcea.

Bautista, R. (1993). Necesidades Educativas Especiales. Málaga: Aljibe

Beltrán, J., Bermejo, V., Prieto, M.D., Vence, D. (1993): Intervención psicopedagógica. Madrid. Pirámide.

Carrión, J. (2001). Integración Escolar: ¿Plataforma para la escuela inclusiva?. Málaga. algibe

Documents d’Educació Especial. Barcelona. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (Col.lecció)

Fortes del Valle y otros (Coord.) (1996). BasesPsicológicas de la Educación Especial. Aspectos teóricos y prácticos. Valencia: Promolibro.

Gonzalez, E. (Coord.) (2003). Necesidades Educativas Específicas. Intervención psicoeducativa. Madrid: Ed. CCS.

Grau Rubio, C. (1998). Educación Especial. De la integración escolar a la escuela inclusiva. Valencia. Promolibro.

Heward, W.L. (1997). Niños excepcionales. Una introducción a la Educación Especial. Ed. Prentice Hall.

Lewis, V. (1991). Desarrollo y déficit: ceguera, sordera, déficit motor, Síndrome de Down, Autismo. Madrid. Paidós. MEC. Col. Temas de Educación

Marchesi, A.; Coll, C.; Palacios, J. (1990).  Desarrollo Psicológico y Educación. Necesidades Educativas Especiales y Aprendizaje Escolar. Madrid. Alianza Editorial.

Pujolás, P.  (2003).  Aprendre junts  alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge coperatiu. Vic: EUMO

Puigdelivoll, I. (Coord.) (1998). Necessitats Educatives Especials. Vic. Eumo

Sánchez, A.  (1996). Necesidades Educativas e intervención Psicopedagógica. Barcelona. UB. Psicología y Educación.

Sánchez Manzano, E. (2001). Principios de Educación Especial. Madrid. Ed. CCS

Sánchez Palomino, A. y Torres González, J.A. (1997). Educación Especial I. Madrid: Pirámide.

Verdugo, M. (Dir.) (1995). Personas con discapacidad. Madrid

 

REVISTAS                                                                                          Direcciones de Internet:

Cuadernos de Pedagogía                                                                           www.xtc.es

GUIX                                                                                                    www.edu365.es

In-fan-cia                                                                                                www.paidos.rediris.es

Perspectiva Escolar                                                                                 www.fundaciononce.es

Revista de Educación Especial. Málaga: Aljibe                                            www.edualter.org

Siglo Cero

SUPORTS. Revista Catalana de Educació Especial i Atenció a la Diversitat. Vic. Departament d’Educació Especial de la Universitat de Vic. EUMO Editorial

Complementària

 

Recomanacions