DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11181012
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica mariajose.cid@urv.cat
Professors/es
CID RODRÍGUEZ, MARÍA JOSÉ
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant La Psicologia de l'educació estudia els comportaments de les persones participants en pràctiques educatives. S'interessa, sobretot, per aquells comportaments que en les situacions d'aprenentatge i ensenyança són expressament induïts per factors de naturalesa individual, interpersonal i contextual. L'explicació d'aquests objectes de coneixement es fa des de la concepció constructivista de l'aprenentatge i ensenyança

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A18 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A21 Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A27 Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes.
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A40 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A43 Ser sensible a l'interès dels alumnes, utilitzar els recursos adequats per motivar-los en l'aprenentatge de les ciències i fomentar en els alumnes una actitud favorable cap a la ciència i les seves aplicacions
A44 Reconèixer la diversitat dels alumnes i explicitar-la, situar-la en relació amb el coneixement científic i dissenyar o escollir intervencions didàctiques per facilitar el desenvolupament científic
A46 Utilitzar correctament raonaments i reconèixer, explicitar i valorar la correcció o incorrecció dels alumnes, per plantejar situacions que els ensenyin a pensar i a exercicir un pensament crític en ciència
A47 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B12 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B18 Estar motivat per la qualitat
B19 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
B21 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fer-se amb una explicació global dels processos d'aprenentatge i ensenyança, basada en la concepció constructivista, on es vegin ben caracteritzades les actuacions de les persones implicades en aquests processos A1
A18
A21
A28
B1
B3
B18
C3
Reconèixer la influència de determinats factors psicològics personals i interpersonals en l'aprenentatge A1
A18
A20
A40
A43
A44
B15
B17
B21
C3
Desenvolupar, unes competències específiques i perfeccionar, així, formes d'actuar determinades, com la comprensió de la informació que es tracta i la realització d'aprenentatges significatius, la reflexió sobre l'acció, el treball en grup i la participació en la dinàmica de l'aula, A21
A26
A46
A47
B1
B2
B3
B15
B16
C3
Desenvolupar de manera cada cop més significativa la pròpia imatge com a educadors/es i conrear determinades actituds al respecte: la recerca del rigor en l'estudi, la demanda de funcionalitat a allò què s'aprèn, l'adopció d'una postura crítica en educació amb arguments raonats, la percepció cada cop més fonamentada de voler dedicar-se a l'educació dels infants, a promoure major atenció a la diversitat, així com la intenció de seguir-se formant més i més A1
A2
A24
A27
A28
A43
A44
A46
A47
B3
B6
B12
B15
B17
B19
B21
Responsabilitzar-se de la pròpia formació i implicar-se a fons en la autoregulació i l'avaluació dels aprenentatges A2
A18
A20
A43
B1

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL I: Explicació psicològica dels processos d’ensenyança i aprenentatge 1. L’objecte d’estudi de la Psicologia de l’educació
2. Concepció constructivista de l’aprenentatge i ensenyança.
3. L’aprenentatge significatiu
MÒDUL II: Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge


1. Els coneixements previs
2. La disposició favorable a aprendre
3. La capacitat d’autoregular l’aprenentatge
4 Trobar sentit a allò que s’aprèn: la influència de factors de naturalesa afectiva, relacional i emocional.
MÒDUL III: Factors de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge
1. La interacció entre iguals.
2. La interacció entre mestre i alumnes, el discurs educatiu.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
22 23.76 45.76
Debats
3 3 6
Presentacions / exposicions
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 0 3
Pràctiques externes (de camp/sortides)
1 0 1
Treballs
10 30 40
Fòrums de discussió
2 1 3
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
3 1 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i dels mòduls corresponents.
Activació de coneixements previs i de disposició a l'aprenentatge
Orientacions sobre el treball corresponent a cada mòdul i sobre les estratègies organitzatives i metodològiques a tenir en compte
Sessió Magistral La presentació dels temes dels mòduls amb els corresponents powers points o altres recursos i el treball conjunt de professors i estudiants per afavorir l’aprenentatge dels continguts
Debats Discussió a l'aula sobre temes relacionats amb els continguts dels mòduls, per arribar a acords o conclusions
Presentacions / exposicions Els estudiants, en equip presenten a la classe els productes elaborats (diapositives, esquemes, estudis particulars, resums...) sobre alguna de les temàtiques proposades en els mòduls de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El treball de cada mòdul s'exemplifica, també, a l'aula mitjançant la realització d'exercicis en grup de dos o tres estudiants, en temps breu.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es realitzen pràctiques d'observació per recollir, contrastar o validar dades o coneixements
Treballs La realització de les diverses activitats associades al desenvolupament de cada mòdul es constitueix com a factor fonamental per al correcte seguiment de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Fòrums de discussió Debat virtual amb durada variable, corresponent a alguna temàtica específica d'algun mòdul del programa de continguts

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El treball de l'estudiant serà acompanyat mitjançant activitats de tutoria individual. El treball que els estudiants realitzin en equip tindran, igualment, la corresponent tutoria de grup. A banda, el professor posarà a disposició dels estudiants les seves hores de dedicació reglamentàries.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Incorporada a l'avaluació continuada.
En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients.
Comporta l'assistèencia a les sessions considerades com a obligatòries
Presentacions / exposicions Incorporada a l'avaluació continuada. En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients. 10% (Pot variar en funció de cada mòdul)
Treballs Incorporada a l'avaluació continuada.
En la Guia de cada mòdul es concreten les situacions i activitats d'avaluació adients.
25%)
Atenció personalitzada Inclou la tutoria individual i la de grup. Incorporada a l'avaluació continuada 10% (Pot variar en funció de cada mòdul)
Proves de Desenvolupament Preguntes a desenvolupar sobre el contingut teòric - pràctic de l'assignatura explicat a classe 55%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que, per les raons que sigui, no segueixin l'avaluació continuada seran examinats al final del quadrimestre de tots els continguts de l'assignatura, estudiats a partir de les fonts d'informació que consten en aquest document


Fonts d'informació

Bàsica

ALONSO, J. (1997): Motivar para el aprendizaje. Barcelona: Edebé

AUSUBEL, D.P. (2002): Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidos.

COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (comp.) (2001): Desarrollo psicológico y educación. 2 Psicologia de la educación escolar.  Madrid: Alianza Editorial (2ª edición)

COLL, C. i alt. (1993):  El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

CUBERO, R (2005): Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó

EDWARDS, D., MERCER, N (1988): El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidos

JOHNSON, D., JOHNSON, R., HOLUBEC, E. (1999): El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidos

MAYER, R.E. (2004):  Psicologia de la Educación. Enseñar para un Aprendizaje Significativo.  Volumen II. Madrid: Prentice Hall

MERCER, N.(1997): La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos

MIRAS, M., ONRUBIA, J (1998): "La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i relacionals (Primera part i Segona part)". Suplement de Perspectiva escolar, Maig, 1998; Juny, 1998

MONEREO, C. CASTELLÓ, M. (1997): Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la pràctica educativa. Barcelona: Edebé

ONRUBIA, J. (1996): “La escuela como contexto de aprendizaje y desarrollo”. A A. Barca i altres (ed.): Psicologia de la instrucción. VOL. 3. Barcelona: EUB, S.L.; pàg. 1-19

ONRUBIA, J., MIRAS, M (2001): "Aprenentatge i Diversitat intel·lectual dels nois i noies." Suplement de Perspectiva escolar, Desembre, 2001

POZO, J.I. (1996): Aprendices y maestros. Madrid: Alianza

RODRIGO, M.J., ARNAY, J. (comp.) (1997): La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidos.

SANTROCK (2001) Psicologia de la educación. Madrid: McGraw-Hill

 

Complementària

Es presentarà en les guies de treball corresponents a cada mòdul

Recomanacions