Codi |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A7 |
Coneixement de la història local |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B9 |
Relativisme constructiu |
B10 |
Independència de judici |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Entendre els mecanismes del colonialisme en un entorn esclavista i post-esclavista. |
A4 A7 A9
|
B1 B6 B10
|
C5
|
Entendre els procesos d'estratificació social en relació a les diferències racials, culturals i de classe. |
A1
|
B1 B2 B3
|
C3
|
Entendre l'impacte de la Revolució Cubana al Carib i Amèrica Llatina. |
A1 A9
|
B6 B7 B9
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
El món de la plantació esclavista al Carib: especificitats i coincidències amb les altres societats esclavistes de les Amèriques. |
Diferències i coincidències entre el món rural i el món urbà. |
L'era de les Revolucions Atlàntiques (1776-1826) al Carib: de la Revolució Haitina a la continuitat colonial del Carib hispà.
|
El Carib com a espai de tensió entre les potències colonials. |
El segle XIX a Cuba, Puerto Rico i la República Dominicana. |
Coincidències i diferències entre aquests països: esclavisme i post-esclavisme, colonialisme i intents de recuperació imperial espanyol. |
El camí cap a la Independència a Cuba i Puerto Rico el darrer terç del segle XIX. |
Cuba i Puerto Rico entre l'aixecament armat i l'adaptació colonial. |
Cuba, Puerto Rico i la República Dominicana sota el nou Imperi (EE.UU.): 1898-1934. |
Impacte de la diplomàcia de les "canoneres" dels EE.UU. al Carib. |
El Carib hispà de l'era del "New Deal" a la fie de la Segona Guerra Mundial. |
Període de renegociació de la relació neo-colonial amb EE.UU. |
La Guerra Freda al Carib hispà: Puerto Rico model capitalista, la República Dominicana sota el trujillisme i el post trujillisme, Cuba dels inicis de la Guerra Freda a la Revolució Cubana. |
La Guerra Freda, peça clau de l'evolució caribenya d'aquest període. |
Cuba sota el govern revolucionari: 1959-1990. |
Etapes:
Colectivitzacions.
Ofensiva dels EE.UU.
Pacte amb la URSS.
Suport revolucionari a Amèrica Llatina i participació a les guerres africanes.
Etapes de política econòmica.
|
Cuba: societat i cultura durant la revolució. |
Anàlisi de diferents aspectes socials des de 1959 fins els inicis del segle XXI. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Treballs |
|
0 |
19 |
19 |
Sessió Magistral |
|
30 |
41 |
71 |
Seminaris |
|
16 |
32 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i comentari de la bibliografia i altres fonts d'informació. |
Treballs |
Un assaig d'anàlisi crític sobre un tema relacionat amb el temari de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Temari de l'assignatura |
Seminaris |
Debat a classe de lectures o altres materials assignats. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
L'alumne haurà necessàriament de consultar amb el professor sobre com desenvolupar el treball requerit per l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Un assaig analític i crític sobre un tema de l'assignatura. |
45% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Identificacions. |
22,5% |
Proves de Desenvolupament |
Assaig in situ el dia de l'examen. |
22,5% |
Altres |
Assistència i participació a classe, presentació de petits exercicis. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Frank Moya Pons, Historia del Caribe, Sto. Domingo: Buho., 2008
Francisco A. Scarano, Puerto Rico: cinco siglos de historia, Puerto Rico: McGraw-Hill, 2003
Moreno Fraginals, Manuel, Cuba-España, España-Cuba: historia común, BCN: Crítica, 2002
Moya Pons, Frank, Manual de historia domicana, RD: Caribbean Publishers, 1997
|
A més de llibres, s'assignarà la lectura d'articles i s'utilitzarà material audiovisual. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020 | HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021 | HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260 | HISTÒRIA SOCIAL CONTEMPORÀNIA/12083222 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020 | HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021 | HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020 | HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021 |
|
|