DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura EL CARIB HISPANOPARLANT EN ELS S. XIX I XX: DE L'ESFERA EUROPEA ALS EE UU Codi 12082270
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs oferirà una perspectiva general de la història del Carib des dels temps de la Revolució Haitiana (1791-1804) fins a les tendències que s'entreveuen a inicis del seglo XXI. Tot i que donarem una visió general de la regió i els seus vincles amb altres regions, el curs se centrarà en les països antillans de parla hispana. Explorarem varis punts claus: l'impacte del colonialisme i les lluites anticolonials, les limitacions a la sobirania nacional, la transició de ser societats basades en el treball forçat a societats de treballadors jurídicament lliures, les relacions de raça i gènere, el fenòmen de la migració i el transnacionalisme, les transformacions de l'ecosistema...

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A7 Coneixement de la història local
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B9 Relativisme constructiu
B10 Independència de judici
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre els mecanismes del colonialisme en un entorn esclavista i post-esclavista. A4
A7
A9
B1
B6
B10
C5
Entendre els procesos d'estratificació social en relació a les diferències racials, culturals i de classe. A1
B1
B2
B3
C3
Entendre l'impacte de la Revolució Cubana al Carib i Amèrica Llatina. A1
A9
B6
B7
B9
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
El món de la plantació esclavista al Carib: especificitats i coincidències amb les altres societats esclavistes de les Amèriques. Diferències i coincidències entre el món rural i el món urbà.
L'era de les Revolucions Atlàntiques (1776-1826) al Carib: de la Revolució Haitina a la continuitat colonial del Carib hispà.

El Carib com a espai de tensió entre les potències colonials.
El segle XIX a Cuba, Puerto Rico i la República Dominicana. Coincidències i diferències entre aquests països: esclavisme i post-esclavisme, colonialisme i intents de recuperació imperial espanyol.
El camí cap a la Independència a Cuba i Puerto Rico el darrer terç del segle XIX. Cuba i Puerto Rico entre l'aixecament armat i l'adaptació colonial.
Cuba, Puerto Rico i la República Dominicana sota el nou Imperi (EE.UU.): 1898-1934. Impacte de la diplomàcia de les "canoneres" dels EE.UU. al Carib.
El Carib hispà de l'era del "New Deal" a la fie de la Segona Guerra Mundial. Període de renegociació de la relació neo-colonial amb EE.UU.
La Guerra Freda al Carib hispà: Puerto Rico model capitalista, la República Dominicana sota el trujillisme i el post trujillisme, Cuba dels inicis de la Guerra Freda a la Revolució Cubana. La Guerra Freda, peça clau de l'evolució caribenya d'aquest període.
Cuba sota el govern revolucionari: 1959-1990. Etapes:
Colectivitzacions.
Ofensiva dels EE.UU.
Pacte amb la URSS.
Suport revolucionari a Amèrica Llatina i participació a les guerres africanes.
Etapes de política econòmica.
Cuba: societat i cultura durant la revolució. Anàlisi de diferents aspectes socials des de 1959 fins els inicis del segle XXI.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Treballs
0 19 19
Sessió Magistral
30 41 71
Seminaris
16 32 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves de Desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i comentari de la bibliografia i altres fonts d'informació.
Treballs Un assaig d'anàlisi crític sobre un tema relacionat amb el temari de l'assignatura.
Sessió Magistral Temari de l'assignatura
Seminaris Debat a classe de lectures o altres materials assignats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
L'alumne haurà necessàriament de consultar amb el professor sobre com desenvolupar el treball requerit per l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Un assaig analític i crític sobre un tema de l'assignatura. 45%
Proves objectives de preguntes curtes Identificacions. 22,5%
Proves de Desenvolupament Assaig in situ el dia de l'examen. 22,5%
Altres

Assistència i participació a classe, presentació de petits exercicis.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Frank Moya Pons, Historia del Caribe, Sto. Domingo: Buho., 2008
Francisco A. Scarano, Puerto Rico: cinco siglos de historia, Puerto Rico: McGraw-Hill, 2003
Moreno Fraginals, Manuel, Cuba-España, España-Cuba: historia común, BCN: Crítica, 2002
Moya Pons, Frank, Manual de historia domicana, RD: Caribbean Publishers, 1997

A més de llibres, s'assignarà la lectura d'articles i s'utilitzarà material audiovisual.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020
HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021
HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260
HISTÒRIA SOCIAL CONTEMPORÀNIA/12083222

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020
HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021
HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020
HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021