Codi |
|
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B34 |
Capacitat d’adaptació als imprevistos. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Dissenyar mapes generals d'acord amb els convenis cartogràfics |
A4 A6 A8 A10 A13 A16 A17 A21 A24 A25 A31
|
B1 B2 B3 B8 B9 B11 B12 B18 B19 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33 B34
|
C5
|
Obtenir i gestionar acuradament fonts cartogràfiques |
A24 A31
|
B1 B3 B11 B12 B18 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33 B34
|
C2
|
Interpretar de forma precisa mapes de referència |
A4 A6 A8 A16 A17 A24 A31
|
B2 B3 B8 B12 B18 B19 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33
|
C5
|
Produir mapes de tipus general: pendents, orientacions, corbes de nivell... |
A4 A6 A8 A16 A17 A21 A24 A25 A31
|
B1 B2 B3 B8 B9 B11 B12 B18 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33 B34
|
|
Conèixer les carcaterístiques generals de l'assignatura: continguts, criteris d'avaluació... |
|
B1 B3 B9 B20 B26 B32 B33 B34
|
|
Comprendre els conceptes bàsics de la cartografia. |
A4 A6 A8 A13 A16 A17 A31
|
|
|
Adequar tècniques |
A4 A6 A7 A8 A10 A13 A16 A17 A21 A24 A25
|
B1 B2 B3 B8 B9 B11 B12 B18 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33 B34
|
C2 C5
|
Abstreure i generalitzar informació geogràfica |
A4 A6 A8 A13 A16 A17 A24 A25 A31
|
B2 B3 B8 B9 B11 B12 B18 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33
|
|
Tractar i aplicar equacions i fórmules relacionades amb la cartografia |
A4 A6 A8 A13 A16 A24 A25 A31
|
B1 B2 B3 B8 B11 B12 B18 B20 B26 B28 B29 B30 B32 B33
|
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
BLOC I: INTRODUCCIÓ A LA CARTOGRAFIA
1.- Definició de la cartografia i classificació dels diferents tipus de mapes.
2.- Evolució de la cartografia.
3.- Les fonts cartogràfiques.
4.- La representació de la superfície terrestre: La xarxa geogràfica; les projeccions cartogràfiques. |
|
BLOC II: ELS MAPES, EL SEU DISSENY, LECTURA I INTERPRETACIÓ
5.- L'escala i la generalització.
6.- El llenguatge gràfic. Disseny gràfic i presentació; colors i trames; tipografia gràfica i retolació.
7.- Característiques generals del mapa topogràfic.
8.- Lectura i interpretació del MTN.
9.- Descripció d’altres tipus de mapes de referència. |
|
BLOC III: FOTOINTERPRETACIÓ.
10.- Introducció als principis bàsics de la fotografia aèria.
11.- Concepte i característiques de la fotografia aèria.
12.- Origen i evolució de la fotografia aèria i del seu ús. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.-ESCALA I.
Objectiu: Practicar diferents càlculs d’escala buscant longituds reals i longituds al mapa. Treballar l’escala numèrica i la gràfica. Ús dels curvímetres manual i digital. |
|
2.-ESCALA II.
Objectiu: Refermar el concepte d’escala: petita, gran. Concepte escala i superfície representada.
|
|
3.-ESCALA III.
Objectiu: Càlcul de l’escala numèrica en diferents unitats. Càlcul de la superfície representada.
|
|
4.-LA XARXA GEOGRÀFICA.
Objectiu: Localització de diferents punts de coordenades geogràfiques sobre la superfície terrestre. Canvi de les coordenades geogràfiques a quilòmetres respecte els eixos de referència. |
|
5.-CÀLCUL DE LES COORDENADES UTM.
Objectiu: Buscar les coordenades UTM d’un punt qualsevol. Transformar-les a distàncies reals.
|
|
6.-EL PERFIL TOPOGRÀFIC.
Objectiu: treballar la topografia d’un terreny i destacar els trets més importants.
|
|
7.-CÀLCUL DE SUPERFÍCIES.
Objectiu: Calcular les superfícies a partir de diferents mètodes. Ús del planímetre digital.
|
|
8.-CÀLCUL D’ORIENTACIONS I PENDENTS.
Objectiu: Conèixer la morfologia del terreny.
|
|
9.-LA TRIANGULACIÓ: LES CORBES DE NIVELL.
Objectiu: Aprendre com s’elaboren les isolínies. Extrapolar els coneixements a la lectura de mapes.
|
|
10.-COMENTARI DE MAPES.
Objectiu: Comentar aspectes correctes i incorrectes a partir de l’observació dels mapes proposats. Correcció i proposta de mapes.
|
|
11.-LECTURA DE DIFERENTS ARTICLES PROPOSATS.
Objectiu: Lectura critica dels articles. Comentari i /o resum.
|
|
12.- INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES DE FOTOINTERPRETACIÓ
Objectiu: Conèixer els mètodes de treball de la fotointerpretació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
23 |
42 |
65 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
24 |
48 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes magistrals per a l'exposició de conceptes nous i aspectes teòrics; això recolzat per presentacions que podran trobar en l'espai de treball MOODLE. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Calcular, reconstruir, projectar i demostrar els conceptes dels temes teòrics. |
Seminaris |
Lectura i opinió crítica dels articles proposats. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Seguiment de la pràctica de problemes i resolució dels dubtes tant teòrics com pràctics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament del dossier de pràctiques de l'assignatura |
30% |
Seminaris |
Lliurament de les ressenyes de les assignatures |
10% |
Proves de Desenvolupament |
2 proves de preguntes obertes sobre els temes teòrics que coincidirà amb el dia de la prova pràctica. |
25% |
Proves pràctiques |
2 proves que consistiran en la resolució de diferents problemes exposats respecte les pràctiques realitzades. Aquesta prova coincidirà en dates amb les proves de desenvolupament. |
25% |
Altres |
Observació: Avaluació de l'assistència, actitud, col•laboració, implicació i posició en totes les activitats realitzades a l'aula i fora de l'aula |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Robinson,A.; et alt, Elementos de Cartoggrafia, ed Omega, Barcelona,
Vasquez Maure,F. Martin Lopez,J, Lectura de mapas, IGN,Madrid,
Monkhous,F.F,. Wilkinson,H,R, Mapas y Diagramas, Oikos-tau, Barcelona,
Rouleau,B, Methode de la cartografphie, Presses du CNRS,Paris,
|
|
Complementària |
, , ,
Raizs,E, Cartografia general, Omega,
Joly,F, La cartografia, Ariel,
|
|
|