Codi |
|
A9 |
Conèixer les bases de la lingüística teòrica |
A13 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer les bases teòriques de la Lingüística |
A9
|
|
|
Conèixer les bases neurofisiològiques del llenguatge |
A9
|
|
|
Conèixer les característiques del llenguatge humà |
A9
|
|
|
Conèixer els mecanismes de comprensió i producció del llenguatge |
A9
|
|
|
Conèixer els principis de la variació i el canvi lingüístic |
A9
|
|
|
Conèixer les aplicacions de la Lingüística |
A9
|
|
|
Saber reflexionar sobre la pròpia competència lingüística |
|
B3 B4
|
|
Saber identificar les unitats dels diferents nivells de l'anàlisi lingüística |
|
B2 B4
|
|
Saber construir una argumentació lingüística |
|
B3 B4
|
|
Saber distingir els arguments lingüístics de les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües |
|
|
C3
|
Col•laborar amb els companys en el fòrum de debat de l'assignatura |
|
B5
|
C2
|
Valorar la riquesa lingüística del món |
A13
|
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI
1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
1.5. L'estructura lingüística |
Tema 2 |
L' ESTRUCTURA DE LA LLENGUA.
2.1. L'estructura fonética
2.2. L'estructura fonológica
2.3. L'estructura morfológica
2.4. L' estructura sintàctica
2.5. L' estructura semàntica
|
Tema 3 |
L'ÚS DEL LLENGUATGE
3.1. La pragmàtica
3.2. El tractament del discurs
3.3. La variació lingüística
3.4. Llengua i societat
3.5. El canvi lingüístic
|
Tema 4 |
ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE
4.1. La psicolingüística
4.2. L’adquisició del llenguatge
4.3. La comprensió i la producció del llenguatge
4.4. Models neuropsicològics
4.5. Llenguatge i cervell
|
Tema 5 |
TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA
5.1. Les aplicacions de la lingüística
5.2. L'ensenyament d'una segona llengua
5.3. La lexicografia com a aplicació lingüística
5.4. La lingüística i la informàtica
5.5. Altres aplicacions de la lingüística
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
50 |
100 |
150 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
15 |
0 |
15 |
Debats |
|
10 |
0 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
0 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
30 |
30 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
5 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
24 |
28 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
12 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l’assignatura: lingüística interna i lingüística externa |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistència a conferències d’interès lingüístic organitzades per l’àrea de Lingüística General o per altres àrees de coneixement.
Assistència a la projecció de pel.lícules d’interès lingüístic.
|
Debats |
Participació en debats sobre qüestions lingüístiques.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució d'exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Participació en experiments realitzats al Laboratori de Fonètica i al Laboratori de Psicologia. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de pràctiques no presencials. |
Fòrums de discussió |
Participació en el fòrum virtual de l’assignatura.
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Resolució de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació de les pràctiques no presencials. |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Realització de dues proves objetives de preguntes curtes i qüestions pràctiques. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Realització de dues proves objetives de tipus test. |
40% |
Altres |
Avaluació de la participació. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
YULE, G. (19962): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Cambridge University Press, 1998.
|
Complementària |
|
FROMKIN, V. et alii (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.
HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.
MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona : Octaedro.
MORENO CABRERA, J.C. (1991): Curso universitario de Lingüística General. Tomo I: teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid : Síntesis.
MORENO CABRERA, J.C. (1994): Curso universitario de Lingüística General. Tomo II: semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.
NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cambridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universidad de Cambridge. Madrid: Visor.
RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducción a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DE LA COMUNICACIÓ/12132119 | SEMÀNTICA/12132235 |
|
|