Codi |
|
A1 |
Conèixer la llengua i la literatura espanyoles en profunditat |
A4 |
Conèixer l'estructura de la llengua espanyola |
A7 |
Conèixer els mecanismes orals i escrits de la llengua espanyola |
A13 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
A14 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
A18 |
Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer les varietats lingüístiques de l'espanyol d'Espanya des del punt de vista dels usos específics, els estils i els nivells de llengua. |
A1 A7 A14 A15
|
|
C2 C5
|
Reconèixer els trets distintius de l'àmbit específic, el registre i el nivell de llengua de qualsevol text oral o escrit en espanyol. |
A1 A4 A7 A14 A15
|
B3 B4
|
C2 C5
|
Analitzar tota mena de textos orals i escrits en castellà, tenint en compte la situació, els propòsits, el tema i el contingut dels missatges, així com les relacions entre els participants en la interacció comunicativa. |
A1 A4 A7 A14 A15
|
B3 B4 B11
|
C2
|
Produir textos orals i escrits en espanyol adequats als diferents usos específics, estils i nivells de llengua. |
|
B2 B3 B4 B6 B7 B11
|
C3 C4 C5
|
Saber trobar la informació necessària a les principals fonts d'informació i recursos bibliogràfics i telemàtics sobre la llengua espanyola, sobretot pel que fa als usos i registres. |
A13 A18
|
B1 B2 B3 B4 B7 B11
|
C2 C4 C5
|
Prendre consciència de la importància de l'elecció de les peces lingüístiques adequades als diferents usos específics, estils i nivells de llengua per tal d'aconseguir una comunicació eficaç en els àmbits que els són propis, així com en la definició de la imatge personal i de la corporativa en l'àmbit del treball. |
|
B6 B7 B11
|
C3 C4 C5
|
Acceptar que la llengua és viva i que tant els models de prestigi com les variants informals evolucionen, la qual cosa implica un compromís d'actualització constant del coneixement de la realitat de l'ús de l'idioma. |
A18
|
B1 B6 B7 B11 B13
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Llengua i societat
1.2. El sexisme en el llenguatge |
2. Varietats diastràtiques |
2.1. Nivell culte
2.2. Nivel mitjà
2.3. Nivell popular |
3. Varietats diafàsiques |
3.1. Clima de confiança i modalitats idiomàtiques
3.2. Conversa espontània i dicció acurada |
4. Llengües especials |
4.1. Argots
4.2. Llenguatges sectorials
4.2.1. Llenguatge administratiu
4.2.2. Llenguatge jurídic
4.2.3. Llenguatge periodístic
4.2.4. Llenguatge publicitari
4.2.5. Llenguatge polític
4.3. Llenguatges científico-tècnics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
0 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
0 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
0 |
10 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Debats |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
20 |
21 |
Proves pràctiques |
|
1 |
10 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de les pràctiques a l'aula (exercicis d'anàlisi i comentari de textos). |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis a través de la plataforma virtual (exercicis d'anàlisi i comentari de textos). |
Pràctiques a laboratoris |
Exercici de documentació. |
Estudis previs |
Documentació prèvia a les sessions magistrals. |
Debats |
Intercanvi d'opinions previ i posterior a les proves d'avaluació. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Entrevista inicial.
Resolució de dubtes durant tot el curs.
Revisió i comentari personalitzat de les proves d'avaluació.
Entrevista d'avaluació final. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Participació a les classes i portafoli de l'alumne/a. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització de les pràctiques virtuals. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
Exercici de documentació. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Una prova d'avaluació de caràcter teoricopràctic. |
40% |
Proves pràctiques |
Una prova de comentari de textos breus. |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria només compten les proves d'avaluació: un test de caràcter teoricopràctic (60%) i una prova de comentari de textos breus (40%). |
Bàsica |
|
- ÁLVAREZ, Miriam (1993, 1994, 1995, 1997) Tipos de escrito I, II, III y IV. Madrid: Arco/Libros.
- CASTELLÓN ALCALÁ, Heraclia (2000) Los textos administrativos. Madrid: Arco/Libros.
- FERNÁNDEZ LAGUNILLA, Marina (1999) La lengua en la comunicación política I y II. Madrid: Arco/Libros.
- FERRAZ MARTÍNEZ, Antonio (1993) El lenguaje de la publicidad. Madrid: Arco/Libros.
- GARCÍA MESSEGUER, Álvaro (1994) ¿Es sexista la lengua española? Barcelona: Paidós.
- ROMERO GUALDA, Mª Victoria ( 1996) El español de los medios de comunicación. Madrid: Arco/Libros.
- ROMAINE, Suzanne (1996) El lenguaje en la sociedad. Barcelona: Ariel.
- TUBAU, Ivan (1993) Periodismo oral. hablar y escribir para radio y televisión. Barcelona: Paidós. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
El que s'espera de l'alumnat: L'assistència i participació activa a les classes; una actitud oberta i col·laboradora, no exempta d'esperit crític, però respectuosa.
El que NO s'espera de l'alumnat: La memorització sense reflexió.
Mètode d'estudi recomanat: El seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals. La realització puntual i acurada de les pràctiques proposades. |
|