DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CULTURA DE LES ILLES BRITÀNIQUES I Codi 12141118
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Adreça electrònica cristina.andreu@urv.cat
Professors/es
ANDREU JIMÉNEZ, MARIA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant This course aims at providing students in the second year of their degree in English Philology with a general view of the main sociocultural factors that, throught time, have formed the history and cultures of the British Isles.

Competències
Codi  
A2 Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A11 Conèixer les bases de la comunicació humana
A13 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
A17 Saber fer una presentació multimèdia sobre un text
A18 Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
This course aims at providing students in the second year of their degree in English Philology with a general view of the main sociocultural factors that, throught time, have formed the history and cultures of the British Isles. A2
A6
A11
A13
A14
A15
A16
A17
A18
B1
B3
B4
B5
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
This course will look at three main thematic concerns:

I) Geographical and cultural diversity of the British Isles and Ireland


1. Geography: Regional diversity.
2. Population: Ethnic and National identities. Multicultural societies
II) Main historical, social, economic and ideological developments in the British Isles.
3. Roman, Vikking, Germanic and Norman invasions.
4. The Medieval period
5. The Reformation
6. Science and discovery (17th century)
7. The age of enlightenment
8. From unification to the British Empire
9. Social and cultural "revolutions"

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Seminaris
10 10 20
Presentacions / exposicions
11 22 33
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 10 20
Treballs
10 30 40
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Terminology, concepts and main theoretical concers in the study of cultures.
Geographical location of the British Isles and Ireland.

Explanation of course syllabus
Presentation of course calendar
Description of the type of class: theory and practice
Explanation of course objectives
Explanation of couse assessment
Sessió Magistral Lecture, delivered by the course teacher, or guest speaker. Theoretical esposition of the main aspects of each topic in the course syllabus.
Power-point supported sessions: Summary of session and main objectives. Introduction of main concepts.
Seminaris The seminar sessions will be based on the study of specific topics. Students will be asked to prepare readings or discussions beforehand (from suggested topics or from the “Set course readings”).
Presentacions / exposicions Presentations will be based on the student's individual research work on any topic agreed under the teacher's supervision. Individual tutorials will provide an opportunity to discuss students' work with the course tutor on a one-to-one basis.
Individual research may include the use of a variety of sources, from the internet, printed materials and from different media such as TV, film, magazines, newspapers. Individual work, may be undertaken in groups of two, subject to the teacher's acceptance (and also depending on number of students).

Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Group or individual practical work. These sessions will incorporate analysis and discussion/debate of material from different media, such as TV, film, magazines, newspapers and the internet or printed documents. Practical sessions will be conducted in computer rooms or in the classroom (depending on the number of students).

Treballs Students may be asked to write on specific topics of their individual choice (always under teacher's supervision) in the form of course assignments and projects. *see "presentacions"

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
One of the main aims of this course is to help students develop an independent mind and to learn how to use the methodological and technological tools to their advantage. Individual guidance will be provided to all students in the activities specified in this section.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris The seminar sessions will be based on the study (discussion, debate, analysis) of specific topics. Students will be asked to prepare readings or discussions beforehand (from suggested topics or from the “Set course readings”). Seminar work and participation is an essential part of the final grade.


10%
Presentacions / exposicions Individual research work or assignments will be presented in class, preferably with AV or computer support.
Although all students will be encouraged to work on an individual research project; class presentations will not be compulsory.

10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques An important part of the course assessment will be based on practical sessions. These will be related to the course topics and will be conducted in computer rooms, whenever possible, under teacher's supervision.
Attendance and participation in practical sessions is compulsory.
15%
Treballs Individual research work in the form of essay or assignment.
No personal research work will be assessed unless it has undergone TWO formal tutorials. Individual work will be assessed in two parts: written part: 25%, presentation 25% of the total mark)
15%/ 20%
Atenció personalitzada Individual tutorials will provide an opportunity to discuss students' work with the course tutor on a one-to-one basis.
Proves objectives de preguntes curtes There will be a non-compulsory, mid-term test. Students attaining 60% of the total mark of the test will not be obliged to take the full exam at the end of term. 30% (non- compulsory)
Altres

End of term examination. Class attendance (5 %) and participation (5%) are essential course requirements.

30%/
50%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Course –work will be set periodically by the teacher. Exercises, presentations and assignments will be completed and sent/handed in to the teacher according to a set calendar. NO COURSE-WORK WILL BE ACCEPTED BEYOND DEADLINES


Fonts d'informació

Bàsica Bassnett, susan, Studying British Cultures: An Introduction, 1997, Routledge
OAKLAND, John, British Civilization. An Introduction, 5th. Ed., Routledge, 2002
KEARNEY, Hugh, The British Isles. A History of Four Nations, 1995, C.U.P
DAVIES, Norman, The Isles: A History, 1999, Macmillan
SIEPER, Roswitha, The Student's Companion to Britain., 1993, Idiomas

Complementària , , ,
CHRISTOPHER, David, British Culture. An Introduction., 1999, Routledge
GILES, Judy and Tim MIDDLETON,, Studying Culture: A Practical Introduction, 2006, Blackwell

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA ANGLESA/12141120
CULTURA DE LES ILLES BRITÀNIQUES II/12141204
CULTURA DELS PAÏSOS DE LA COMMONWEALTH I/12142023
CULTURES NORD-AMERICANES I/12142024
CULTURA DELS PAÏSOS DE LA COMMONWEALTH II/12142230

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LECTURA CRÍTICA DE TEXTOS ANGLESOS I/12141006
LECTURA CRÍTICA DE TEXTOS ANGLESOS II/12141007
INTRODUCCIÓ A L'ANGLÈS ORAL I ESCRIT/12141101
LITERATURA ANGLESA I ESTUDIS CULTURALS/12141203
CULTURA DELS PAÏSOS DE LA COMMONWEALTH I/12142023
CULTURES NORD-AMERICANES I/12142024

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUA ANGLESA I/12141003
LLENGUA ANGLESA II/12141004
LECTURA CRÍTICA DE TEXTOS ANGLESOS I/12141006
ANÀLISI DELS GÈNERES TEXTUALS EN ANGLÈS/12141116
ADQUISICIÓ DE LA LLENGUA ANGLESA/12141119