DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LITERATURA ANGLESA I ESTUDIS CULTURALS Codi 12141203
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
GALLARDO TORRANO, PEDRO
Adreça electrònica pere.gallardo@urv.cat
Professors/es
GALLARDO TORRANO, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant The main objective of this course is to teach students to close-read screen texts. By using an approach based on literary techniques, students will learn to discern themes and motifs in internationally acclaimed films. Finally, students will learn to produce analytical essays on topics related to 20th and 21st century culture.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat
A3 Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual
A10 Conèixer les bases de la teoria de la literatura
A12 Conèixer altres llengües i literatures
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
A17 Saber fer una presentació multimèdia sobre un text
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
The main objective of this course is to teach students to close-read screen texts. By using an approach based on literary techniques, students will learn to discern themes and motifs in internationally acclaimed films.Finally, students will learn to produce analytical essays on topics related to 20th and 21st century culture. A1
A3
A10
A12
A15
A16
A17
B1
B3
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Frankenstein Technoscience, religion and myth
2. The World is Not Enough The energy crisis
3. A Passage to India National identities and desire
4. Blade Runner The human/machine interface
5. Beauty and the Beast Male and female stereotypes
6. Metropolis Capitalism, communism, fascism, ethics
7. The Bicentennial Man The construction of identity
8. Tomorrow Never Dies Information and power
9. The Day the Earth Stood Still Pacifism and the Cold War
10. The Truman Show Voyeurism, consumption and freedom
11. Pleasantville Memory, desire and the construction of history

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
12 24 36
Pràctiques a través de TIC
22 44 66
Debats
11 11 22
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de Desenvolupament
3 9 12
Proves de Desenvolupament
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries During the introductory session the teacher will present the main features of the course. Students will learn about the contents of the course and other rellevant details.
Sessió Magistral Lecture-type sessions will present the topic of the unit. The teacher will introduce the main topic and will highlight the points students are supposed to recognize during the practical sessions. Literary, cinematographic and cultural references will be considered.
Pràctiques a través de TIC Students will watch the eleven feature films which make up the core of the course. Thanks to the information received during the lecture sessions students will focus their attention on the main cultural items portrayed in the films.
Debats Debates will take place every week (one per unit), and will present the conslusions reached by the students after watching the films. Discussion will be free, though guided by the teacher, who will try to focus the students' attention onto the main points of interest.

Atenció personalitzada
 
Descripció
The intorductory session will serve to present the subject and to highlight the main points of the course.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament There will be 3 in-class essays in which students will have to write on a rellevant topic. The essay questions will be related to films previously discussed in class. 60
Proves de Desenvolupament There will be a "final" exam/essay in which students will have to write on a rellevant topic. The essay questions will be about one specific film, but they may also ask for a comparative analysisof several films. 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Notice that the "final"exam/essay is not such because it only accounts for 40% of the final grade. Students are strongly recommended to attend classes regularly and take all the essays. Students who need the second sitting to pass the course will be advised individually, and this will depend on the amount of work they had done during the term.


Fonts d'informació

Bàsica

Anthology of Reading Materials   (Available in September, Photocopy Facility)

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Class attendance is extremely important. Film analysis will be an essential part of the course. Although most of the films will be available either from the "Aula d'Autoaprenentatge" or from the Library (so that students can watch them again) it is expected that students watch and analyze the films collectively with their peers and participate in the discussions.