DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura LITERATURA ANGLESA DEL S. XIX Codi 12142020
Ensenyament
Filologia Anglesa (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
RUSSELL BROWN, ELISABETH
Adreça electrònica liz.russell@urv.cat
Professors/es
RUSSELL BROWN, ELISABETH
Web
Descripció general i informació rellevant The study of major ideologies in the literature of the 19th Century. Contrasting experiences in the empire: at home and abroad. Social issues: women, religion, morals. Science versus religion. The Victorian imagination.

Competències
Codi  
A1 Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat
A2 Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures
A3 Conèixer la tradició de la crítica literària i l'estat actual
A6 Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani
A10 Conèixer les bases de la teoria de la literatura
A14 Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari
A15 Poder formar-se una opinió crítica sobre un text
A16 Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit
A18 Saber cercar la informació de fonts filològiques, terminològiques, lexicogràfiques en paper o a la xarxa.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Planificació i organització
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
This course will focus on the various ideological issues related to imperialism, class consciousness, gender, "race" and science in the literature of the 19th century. The aim is to learn how a text is constructed through these various ideologies and to what (possible)purposes. A1
A2
A3
A6
A10
A14
A15
A16
A18
B1
B3
B4
B5
B6
B9
B13
C1
C4

Continguts
Tema Subtema
General overview of the rise of imperialism in the 19th Century. * The shaping of an empire.
* Transportation and industrialisation.
* The newspapers, museums, exhibitions, advertising.
* Science and Religion.
* Movements promising social reform
* Love, sex, marriage.
Nation and nationalism: a social consciousness. Carlyle, Dickens, Tennyson, Macaulay, Mary Shelley.
The Victorian Self: the construction of "normal" through emerging psychological and scientific categories. * Mary Shelley: on first and last men.
* Robert Louis Stevenson: "Dr. Jekyll and Mr Hyde".
* Charlotte Brontë: The Real Mrs Rochester.
* John Ruskin: "On Queen's Gardens".
* Oscar Wilde: on the double in Dorian Gray.
* Bram Stoker: on the threat from the east, "Dracula".
Textual and Pictorial Sense and Nonsense. * The supernatural and the spiritual.
* Dreams.
* Experiments.
* Utopias and Dystopias of the 19th Century.
Colonizers and the Colonized. * Kipling
* Macaulay
* Rider Haggard
* Chamberlain
* Conrad

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
15 30 45
Seminaris
15 30 45
Presentacions / exposicions
3 36 39
Treballs
1 12 13
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first few classes will be based on an overview of the 19th Century through a power-point presentation of visual documents.
Sessió Magistral The lecture-based classes will introduce some of the major theoretical frameworks - important for the reading and understanding of the literature during the Victorian Age.
Seminaris The seminars will be based on the reading and analysis of texts and films.
Presentacions / exposicions Part of the evaluation system of the course depends on group presentations of texts. The class will be divided into small groups and each group will work together on a subject of their choice. The presentations will take place on Wednesdays. Details will be given during the course.
Treballs There will be a final written assignment at the end of the semester. You may choose a subject after consultation with me. The essay must follow the established guidelines (in your dossier). Please do not plagiarise! If you do, your assignment will not be valid for grading.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
I will be in my office for personal consultation at established office hours. I will also be available for consultation, etc. via e-mail or telephone. It is absolutely essential that you consult with me regarding your class presentations and your assignments. Independent research is encouraged but so are person-to-person tutorials.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Feedback exercise based on the first few classes. 10
Sessió Magistral Second feedback exercise mid semester. 10
Seminaris Third feedback exercise towards the end of the semester. 10
Presentacions / exposicions Class presentations will be graded according to the following points:
* A clear and focused argument relevant to the topic.
* An awareness of audience and purpose.
* The use of appropriate quotations and specific details.
* Appropriate evidence of reading and research.
30
Treballs Your written assignment will be based on your class presentation and must follow the essay guidelines which are included in your dossier. The more you read and the more evidence in your writing of independent research...the better your grade will be! 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

If you do not have all the 5 necessary grades (three tests, one class presentation and one written assignment), you will have to take the exam. Details of the exam will be given in the course dossier.


Fonts d'informació

Bàsica Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, , 1886
Emily Brontë, Wuthering Heights, , 1847
Joseph Conrad, Heart of Darkness, , 1902
, http://www.victorianweb.org/, ,
, http://vos.ucsb.edu/index.asp, ,

Any edition of these novels, including the electronic versions which can be downloaded (free) at www.gutenberg.org, will be accepted. Students are expected to bring to class a printed version of the text.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CULTURA DELS PAÏSOS DE LA COMMONWEALTH I/12142023
CULTURA DELS PAÏSOS DE LA COMMONWEALTH II/12142230

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA ANGLESA DEL S. XX/12142021
 
Altres comentaris
Regular class attendance is a requirement, as a high percentage of the final grade will be based on exercises and activitites done in class. Please do not register for this subject unless you can come to class on a regular basis.