Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el recorregut teòric de l'antropologia en els estudis de parentiu i de família. |
|
|
|
2. Identificar les xarxes familiars com a entramats socials que donen suport a l'individu i a les famílies. |
|
|
|
3. Reconèixer la família com una institució social mutable de la societat i adaptable a les condicions que imposa el sistema social. |
|
|
|
4. Analitzar els sistema matrimonial i les seves transformacions. |
|
|
|
5. Comprendre les relacions intergeneracionals i el seu significat social i el seu fonament cultural. |
|
|
|
6. Analitzar la família en els context dels processos migratoris internacionals. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. L'estudi del parentiu i la família: de la societat primitiva a la societat urbana. |
Descendència i filiació: de les tribus a les ciutats. De les estructures elementals a les estructures complexes del parentiu.Estructures, sentimens i cultura. |
Tema 2. Xarxes familiars i societat urbana.
|
Parents, veïns i col·laboradors. Sociologia de la familia i antropologia de les relacions familiars. Les parenteles i l'organització de les relacions socials en la societat urbana. Parentiu i poder: les èlits. Parentiu i mobilitat: classes mitges. Parentiu i supervivència; les classes populars. La funció assistencial de les xarxes migratòries.
|
Tema 3. Canvis en la societat, canvis en la família.
|
Adaptabilitat versus desestructuració. La industrialització i la teoria sobre les transformacions de la família. Nous valors, noves famílies. Familia burgesa, família pagesa, família obrera. Rols, gènere, estatus i models familiars. Els canvis recents en la família contemporània: la família moderna avançada;. Families y multiculturalitat. Noves formes de família. |
Tema 4. Parelles i vincles conjugals.
|
Matrimoni i procreació. Nupcialitat, celibat i viduïtat. Unió conjugal i vida de parella. Relacions de parella i relacions de gènere. Noves formes de nupcialitat. La ruptura: el vincle conjugal com a metàfora de la família. Divorci i famílies recomposades.La monoparentalitat. L'homoparentalitat. |
Tema 5. Pares, fills i avis. Leas relacions intergeneracionals. |
Pares i fills: la construcció dels rols i deles relacions paternofilials.L'estratègia progenitoria:planificació i assistència. El recolzament i la cura: realitat i significats culturals. La proximitat residencial La “grandparentalité” i la prestació de serveis entre pares i fills emancipats. la crisi de la paternitat i la matrifocalització de la família. L'adopció. |
Tema 6. Les famílies transnacionals.
|
La incidència dels procesos migratoris en les famílies. Famílies transnacionals, families reagrupades, famílies mixtes. L'organització familiar. Xarxes familiars i xarxes migratòries. Dones i immigració. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
28 |
42 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
5 |
25 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius i a la planificació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula en què es transmetran els continguts dels diferents temes que es contemplen en els continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es traballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material vidogràfic que, igualment, serà objecte de degbat a l'aula. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aprenentatge de la tècnica del mètode genealògic (confecció de genealogies i cartes de parentiu) amb mitjans informàtics. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà mitjançant l'elaboració d'un assaig, amb base etnogràfica, en la qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològics del curs. |
0-4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'avaluarà mitjançant dos qüestionaris en els quals s'haurà de demostrar un bon coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. |
0-4 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
S'avaluarà mitjançant la confecció informatitzada d'una carta de parentiu i el seu corresponent registre de parents. |
0-2 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
SCHNEIDER, D., American Kinship. A Cultural Acount, 1980, Chicago and London. University of Chicago Press.
ROIGÉ, X. GARCÍA, A. MASCARELL, M., Antropologia del parentiu. La diversitat cultural de les relacions familiars, 1998, Barcelona. Icària
BURGUIÉRE, A., KLAPISCH-ZUBER, M. y SEGALEN, M., Antropología histórica de la familia, 1991, Madrid. Taurus
PEDONE, C., De l’Equador a Catalunya. El paper de la familia i de les xarxes migratòries., 2006, Barcelona. Mediterrània
CADORET, A, Des parents comme des autres?, 2002, Paris. Odile Jacob
FLAQUER, L., El destino de la familia, 1998, Barcelona. Ariel.
BOTT, E., Familia y red social, 1990, Madrid. Taurus
ATTIAS-DONFUT, Cl. y SEGALEN, M., Grands-parents. La famille à travers les générations, 1998, Paris. Odile Jacob.
LASLETT, P. y WALL, R. (eds.), Household and Family in Past Time. Cambridge, 1972, Cambridge University Press.
HÉRITIER, F., L'exercice de la parenté, 1983, Paris. Gallimard.
GOODY, J., La evolución de la familia y del matrimonio en Europa, 1986, Barcelona. Herder
LÉVI-STRAUSS, C, Las estructuras elementales del parentesco. Buenos Aires, Paidós, 1994, Buenos Aires, Paidós
ATTIAS-DONFUT, Cl. i altres, Le nouvel esprit de la famille, 2002, . Paris. Odile Jacob.
ATTIAS-DONFUT, Cl. (dir.), Les solidarités entre generations. Vielliese, familles, État., 1995, Paris. Nathan
AAVV, Nouvelles Parentelles en Occident”. En: Anthropologie et sociétés, 24-35., 2000,
BESTARD, J., Parentesco y modernidad, 1998, Barcelona. Paidós
|
|
Complementària |
|
|
|