DATOS IDENTIFICATIVOS 2008_09
Asignatura Código 125232110
Titulación
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer Único anual
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Correo-e
Profesores/as
Web
Descripción general e información relevante Introducción a la enseñanza del español como lengua extranjera (E/LE), a sus diversas perspectivas metodológicas de estudio y al trabajo en el aula de E/LE.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC2 Metodologia de l'ensenyament de llengües. Principis teòrics i aplicacions pràctiques per a optimitzar el rendiment de l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua
  AC3 Actituds. coneixements i destreses. Ordenació i estructuració del procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció (comprensió, producció, interacció i mediació orals i escrites) d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llengües, del Consell d'Europa.)
  AC4 Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la importància de la pragmàtica en l'ensenyament/aprenentatge de llengües
  AC5 Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües
  AC6 Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per a fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua
  AC7 Capacitat per dissenyar i desenvolupar tasques d'ensenyament/aprenentatge. Disseny de materials i activitats orientats a un alumnat específic
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Investigador
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com a no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o empreneduria)

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Adquirir les bases metodològiques per orientar la formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 AC2
AC3
BC3
BC4
BC5
BC12
BC13
BC14
CC4
Adquirir els coneixements teòrics i pràctics bàsics per orientar la propia formació cap a l'ensenyament d'espanyol com a L2 AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC11
BC12
BC13
BC14
CC4
CC6
Conèixer i analitzar els recursos, les estratègies i els materials per la classe d'espanyol com segona llengua AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC11
BC13
BC14
CC4
CC6
Ser conscient dels problemes a què s'enfronta un alumne de L2. AC5
AC6
AC7
AC10
BC6
BC7
BC8
BC9
BC12
BC13
Veure l'ensenyament d'un idioma com a quelcom més que l'ensenyament d'una gramàtica. AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC10
AR4
BC1
BC3
BC4
BC11
BC13
BC14
CC4
CC6

Contenidos
tema Subtema
1. El español en el mundo: la enseñanza del español; el Instituto Cervantes.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza de E/LE.
3. Análisis de materiales y nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje de E/LE.
4. La enseñanza de la gramática en la clase de E/LE.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario en la clase de E/LE.
6. La enseñanza de las destrezas comunicativas en la clase e E/LE.
7. La evaluación dentro y fuera del aula del E/LE. Los DELE.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
3 3 6
 
Sesión magistral
30 30 60
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
10 10 20
Presentaciones/exposiciones
10 10 20
 
Atención personalizada
14 0 14
 
Pruebas prácticas
15 15 30
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Actividad de contacto y reflexión sobre los contenidos del programa.
Sesión magistral Clases teóricas de exposición y explicación de los contenidos del temario.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolución de las prácticas relacionadas con los contenidos teóricos tratados en las sesiones magistrales.
Presentaciones/exposiciones Exposición oral, por parte de los alumnos, de los trabajos prácticos propuestos.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Actividades introductorias
Sesión magistral
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Pruebas prácticas
descripción
El alumno será atendido por el profesor para resolver las dudas y/o problemas que le planteen los diferentes contenidos de la asignatura, así como otras cuestiones relacionadas con la materia. También se le asesorará sobre la elaboración de las diferentes prácticas que deberás realizar.

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Las prácticas relacionadas con la teoría expuesta en las sesiones magistrales se deberán entregar en el plazo estipulado. Se calificará cada práctica. Representa un máximo del 20% de la nota final.
Presentaciones/exposiciones Exposición en clase del trabajo escogido. Representará en torno al 20% de la nota final.
Pruebas prácticas Realización de un trabajo relacionado con alguno de los puntos del programa. Representa un 60% de la nota final.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Los porcentajes anteriores son válidos para la evaluación continua (asistencia a clase y entrega de las prácticas). En caso de que el alumno no siga la evaluación continua, deberá realizar un trabajo práctico y superar el examen final.


Fuentes de información

Básica , http://cvc.cervantes.es, ,
, Marco de referencia europeo para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de las lenguas, Anaya, 2003
García Santa Cecilia, A., El currículo de ELE, Edelsa, 1995
Sánchez Lobato, J.; Santos Gargallo, I. (Dir.), Vademecum para la formación de profesores., SGEL, 2004

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE SEGONES LLENGÜES/125232112
QÜESTIONS DE GRAMÀTICA ESPANYOLA EN L'ENSENYAMENT A CLASSE D'E/LE/125232201
ANÀLISI DE MATERIALS PER L'ENSENYAMENT D'E/LE/125232212
L'ENSENYAMENT DEL LÈXIC A CLASSE D'E/LE/125232213
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/125232225