Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A21 |
Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A25 |
Gestionar i dirigir entitats de benestar social. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B10 |
Capacitat de lideratge de grups de treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aplicar en la formació del treballador social el coneixement i les tècniques des de la prespectiva comunitària |
A1 A2 A3 A5 A6 A8 A9 A10 A13 A15 A19 A20 A21
|
B1 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13
|
C3 C5
|
Aprendre el treball social des d' una prespectiva d' anàlisi de la realitat social. |
A1 A2 A3 A5 A6 A8 A9 A13 A14 A16 A21
|
B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13
|
C3
|
Aplicar els elements organitzatius i de valoració de plans,programes i projectes en l' àmbit de la intervenció comunitaria. |
A8 A9 A11 A21
|
B2 B3 B4 B5 B11 B12 B13
|
C3
|
Demostra la capacitat de resposta davant situacions que es presenten o és poden presentar en l' entorn social objecte de la nostra intervenció. |
A4 A5 A10 A16 A18 A20
|
B1 B6 B7
|
C3 C5
|
Coneixer el rol del treballador social en l' àmbit comunitari i prendre consciència de la importància de la seva intervenció en la comunitat. |
A1 A4 A5 A6 A8 A9 A11 A14
|
B2 B3 B5 B12
|
C2 C3
|
millorar les relacions entre la població, elts tècnics i l' administració |
A19 A23 A25
|
B6 B9 B10 B11 B12 B13
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: BREU REPÀS A LA HISTÒRIA DEL TREBALL SOCIAL |
Objectius i funcions del Treball Social
Etapes de l' evolució de l' actual sistema de protecció social i dels serveis socials.
Prespectiva de la UNió Europea |
TEMA 2:
HISTORIA DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI |
Definicions
El que és comunitari
Dimensions de la comunitat
Passi de video |
TEMA 3: DEFINIÓ, CARACTERÍSTIQUES I OBJECTIUS DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI. |
L' Aplicació del mètode de treball social en l' àmbit comunitari.
Treball Social i Treball Social comunitari.
Ètica en el Treball Social COmunitari
Factors bàsics de la intervenció comunitaria en servei socials.
Principis d' actuació de l' acció comunitària
Perfil i Rol del Treballador social en làmbit comunitari.
Treball pràctic |
TEMA 4: LA PARTICIPACIÓ |
Definició i elements bàsics
Agents que hi intervenen
Nivells de participació
Objectius que assolim en la participació.
Exercicis pràctics i dinàmiques. |
TEMA 5: LA COMUNICACIÓ |
Que és? Perquè ens comuniquem?
Tipus de comunicació
Estils comunicatius
Mitjans de comunicaió de masses
Comunicació i Treball Social Comunitari.
Visualització i anàlisi d' imatges
Treball pràctic. |
TEMA 6:EL TREBALL EN EQUIP I EL TREBALL EN XARXA |
Concepte i característiques
Elements dels equips i formes de treball
Anàlisi de les intervencions
La qualitat personal dins l' equip de treball
Mites i condicionants del treball en equip en els serveis socials
Mètode del treball en equip
Que és el paternariat
Que és el treball en xarxa.
Anàlisi d' articles. |
TEMA 7: TERCER SECTOR I VOLUNTARIAT. |
Definicions
Tercer sector i Desenvolupament comunitari.
Tercer sector i Economia Social.
Tercer sector i voluntariat.
Reptes de les associacions per transformar el Tercer Sector.
ONG |
TEMA 8: EL PROFESSIONAL DEL TREBALL SOCIAL |
Perfil de l' estudiant de treball social i futur professional
El diplomat en treball social
Prespectives professionals
Altres professions del camp social
Treball pràctic. |
TEMA 9: RECURSOS PER A UNA INTERVENCIÓ SOCIAL COMUNITARIA |
Recursos Personals
Recursos Institucionals
Recursos Econòmics
Recursos Tècnics
Recursos Comunitaris. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
15 |
45 |
Debats |
|
6 |
10 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
20 |
34 |
Treballs |
|
5 |
25 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduirem als alumnes en la importància de la nostra professió. |
Sessió Magistral |
Introduirem aspectes teorics de l' assigantura. |
Debats |
Organitzarem debats sobre temes d' actualitat, aixi com de les informacions que el vagi proporcionan. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejarem diferents dinàmiques en relació a la resolució de problemes.
Treballarem habilitats com: la comunicació, l' escolta,l' observació , l' anàlisi, la reflexió, l' autocritica etc. |
Treballs |
És realitzaran tres treballs obligatoris.
el primer a titol individual i la resta en grup.
A mesura que avanci el curs augmentara la complexitat de la seva realització, tots requeriran d' un anàlisi, avaluació i autoavaluació.
Incorporàn les diferent tecniques apreses.
Hi haurà tres treballs optatius, en relació a la visualització de pel.licules i reportatges. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
Mitjançant les tutories individualitzades i de grup.
Atenció mitjançant el correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
El primer treball serà individual.
El segón i el tercer en grup |
25% |
Proves de Desenvolupament |
Consisteix el desenvolupament de qüestions plantejades en relació als continguts de l'assignatura |
75% |
Altres |
ÉS trindrà en compte tots els treballs optatius que hagin presentat, així com la seva participació a classe. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les persones que no presentin els tres treballs obligatoris en el temps establert no tindràn dret a exament en primera convocatòria, convocatòria que tè lloc durant el mes de juny. En la segona convocatòria el mes de setembre hauràn de ralitzar la part teorica i pràctica de l'assignatura sempre en el cas que no hagin presentat els treballs obligatoris. |
Bàsica |
Acebo,A, Trabajo social en los servicios sociales comunitarios, , Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomado
Aguilar,MJ,Fresno,Jm i Ander-Egg, Como elaborar proyectos para la Unión Europea, , CCS
Barbero,J Manuel, Viure el treball social, , Ajuntament de Girona
Bermejo, FRancisco, Ética y trabajo social, , Universidad Pontificia
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo xxI
Hernandez Calvo, Milagros, Niveles de intervención en el trabajo social, 1998, Ministerio de trabajo y Asuntos sociales.
Marchioni, Marco, Planificación social y organizacion de la comunidad, 1997, Ed. Popular
Martines Gonzalez,Antonio, Psicologia comunitaria, 1988, Visor
, La articulación del tejido social, 1994, Revista de servicios sociales y Politica social
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo XXI
Marchioni,Marco, Comunidad y cambio social:Teoria y praxis de la accion comunitaria, 2001, Editorial popular
Lillo,Nieves; Roselló,Elena, Manual para el trabjao social comunitario, 2001, Narcea
Sanchez Vidal,Alipio, Programas de prevencion e intervencion comunitaria, 1992, PPU
Garcia,Gustavo; Ramirez, Jose Manuel, Diseño y evaluación de proyectos sociales, 1996, Certeza
Corral, L, Seguimiento de la gestión de los servicios sociales comunitarios: Propuesta de un sistema de indicadors, 1998, Siglo XXI
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios sociales comunitarios, ,
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios para la persona, la família y la comunidad, ,
cruzroja.es/CR-docs, Recusos Cruz Roja, ,
carm.es/csan/dgps/cgi/Know3.exe, Recusos en internet sobre servisios sociales, ,
portal social.net, Generalitat de catalunya, ,
, Revista de Treball social, , Col.legi Oficial de Treball Social i Assistents So
, Documentación sociakl, , Caritas española
Favibc, La Favibc i els Plans de Desenvolupament comunitari, 2000,
Dieguez, Alberto José, La intervención comunitaria, 2000, Ed Espacio
, Todo empieza hoy, ,
, Lista de espera, ,
, La balada de Nayarama, ,
, Tuya siempre, ,
, Mi Hijo, ,
|
|
Complementària |
|
|
|