Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC6 |
Capacitat de creació normativa i creació de textos jurídics |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC11 |
Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius |
|
AC12 |
Capacitat d'aplicació dels coneixements en la gestió ambiental |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Capacitat d'intervenció i gestió de conflictes d'interessos en l'àmbit del dret ambiental |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC4 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC5 |
Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC7 |
Compromís amb l'entorn social |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Capacitat per dissenyar, desenvolupar i exposar una recerca original |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat demostrada per, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Identificar la transversalitat de les tradicions jurídiques occidentals. |
AC7 AC8
|
BC1 BC4 BC7 BP1
|
CC3
|
2. Familiaritzar-se amb la influència mútua que els ordenaments jurídics exerceixen entre ells i amb la cultura jurídica comuna occidental. |
AC7 AC8
|
BC1 BC4 BC7 BP1
|
CC3
|
3. Comprendre els elements fonamentals comuns del dret ambiental a nivell internacional. |
AC1 AC2 AC5 AC6 AC7 AC8
|
BC1 BC13 BP1
|
CC3
|
4. Comprendre l'aparició i evolució de les institucions jurídiques a partir de l'eix tradició-problema-resposta. |
AC1 AC6 AC7 AC8 AC12
|
BC1 BC7 BC13 BP1
|
|
5. Cercar informació jurídica orientada a la preparació de presentacions i informes. |
AC7 AC9
|
BC2 BR1
|
CC2 CC4
|
6. Usar internet en l'àmbit jurídic, polític i ambiental. |
AC9
|
BC1 BP1
|
CC1 CC4
|
7. Preparar exposicions públiques. |
AC8 AC11 AP1
|
BC2 BC5 BC9 BC10 BR1
|
CC4
|
8. Comunicar coneixements de manera eficient. |
AP1
|
BC9 BC10
|
CC4
|
9. Treballar col•lectivament i prendre decisions organitzatives en un entorn grupal. |
AC11 AC12 AP1
|
BC3 BC4 BC7 BC9
|
|
10. Usar documents en llengües estrangeres. |
|
|
CC1
|
11. Argumentar jurídicament. |
AC6 AC8 AP1
|
BC10
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: |
El dret comparat com a disciplina instrumental per a l’estudi del dret ambiental. |
Tema 2: |
L’evolució de la protecció del medi ambient en el constitucionalisme. |
Tema 3: |
La transició de la protecció del paisatge a la protecció del medi ambient: el concepte de bé cultural a Itàlia. |
Tema 4: |
La distribució territorial de competències i la protecció del medi ambient: Itàlia; Suïssa; Canadà; Estats Units; Alemanya. |
Tema 5: |
Models de política ambiental: Estats Units i Alemanya. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
12.5 |
37.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
50 |
60 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació general de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor explica a classe els continguts del temari, de manera que l'alumne rep la informació fonamental en relació amb l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Complementàriament a les sessions magistrals es proposen a l'alumne exercicis de tipus divers: comentari de text, simulació jurídica, debat. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes formen grups que, durant el curs, preparen una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. |
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Els diversos grups constituïts participaran en sessions de tutoria encaminades a fer un seguiment de la preparació de l’exposició final d’acord amb el timing que s’anirà fixant durant el curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Cada grup prepararà durant el curs una exposició final sobre un tema de dret ambiental en un ordenament jurídic estranger. A final de curs, d’acord amb el calendari pactat entre el professor i els alumnes, els diversos grups faran la seva exposició. Posteriorment, es farà una darrera sessió de tutoria per grups per avaluar l’activitat. Finalment, es determinarà la qualificació final, que serà la mateixa per a tots els components del grup. |
100 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Cada grup haurà d’utilitzar les fonts d’informació ajustades al tema escollit, determinats amb la guia del professor. |
Complementària |
|
De manera complementària i per adquirir una visió general de l’assignatura, es recomana la consulta d’alguna de les obres següents, d’acord amb les indicacions que, oportunament, es donaran a classe:
-
Beck, Ulrich, La sociedad del riesgo, Paidós, Barcelona-Buenos Aires, 1998 (traducció castellana a càrrec de Jorge Navarro, Daniel Jiménez i María Rosa Borrás).
-
Bell, Stuart, amb Donald McGillivray, Environmental Law, Blackstone Press, Londres, 2000 (5a. edició).
-
Benidickson, Jamie, Environmental Law, Irwin Law, Ottawa, 1997.
-
Bosselmann, K. i Richardson, B. J. (eds.); Environmental Justice and Market Mechanisms. Key Challenges for Environmental Law and Policy, Kluwer, L’Haia-Londres-Boston, 1999.
-
Calliess, Christian, Rechtstaat und Umweltstaat, Mohr Siebeck, Tubinga, 2001.
-
Cecchetti, Principi costituzionali per la tutela dell’ambiente, Giuffrè, Milà, 2000.
-
Cordini, G.; Diritto ambientale comparato, Cedam, Padova, 1997.
-
Escobar Roca, G.; La ordenación constitucional del medio ambiente, Dykinson, Madrid, 1995.
-
Glass Geltman, E.; Modern Environmental Law. Policy and Practice, West Publishing, St.Paul, 1997.
-
Hughes, D.; Environmental Law; Butterworths, Londres, 1992 (2a. edició).
-
Koeman, N. S. J. (ed.); Environmental Law in Europe, Kluwer, l’Haia-Londres-Boston, 1999.
-
Lewanski, Rodolfo, Governare l’ambiente. Attori e processi della politica ambientale: interessi in gioco, sfide, nuove strategie, Il Mulino, Bolònia, 1997.
-
Petitpierre-Sauvain, A.; Environmental Law in Switzerland, Kluwer-Stämpfli, L’Haia-Londres-Boston-Berna, 1999.
-
Kubasek, N. K. i Silverman, G. S.; Environmental Law, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2000 (3a. edició).
-
Real Ferrer, G. (coord.); Integración económica y medio ambiente en América Latina, McGraw-Hill, Madrid, 2000.
-
Ruiz-Rico Ruiz, G.; El derecho constitucional al medio ambiente, Tirant lo Blanch, València, 2000.
-
Ruiz-Rico Ruiz, G. (coord.); Derecho comparado del medio ambiente y de los espacios naturales protegidos, Comares, Granada, 2000.
-
Zarkin Cortés, S. S.; Derecho de protección al ambiente, Porrúa, Ciutat de Mèxic, 2000. |
|