Codi |
|
A1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic |
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
A10 |
Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals |
A11 |
Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Aprendre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica |
A1 A2 A3 A9
|
|
|
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents |
A1 A3 A4 A10 A11
|
B1 B2 B3 B4
|
C5
|
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models |
A1 A2 A3 A9
|
|
|
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat |
A1 A2 A3 A9
|
|
|
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) |
A1 A3 A4 A10 A11
|
B1 B2 B3 B4
|
C5
|
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli |
A1 A2 A3 A4 A10 A11
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius |
A1 A2 A3 A4 A9 A10 A11
|
B1 B2 B3 B4
|
C3 C5
|
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura |
A11
|
B1 B3 B4
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Descripció general del curs |
Tema 1. Fonaments de la teoria dels jocs no cooperatius |
1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
|
Tema 2. Presa de decisions dels consumidors |
2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del consumidor
|
Tema 3. Monopoli i duopoli |
3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials
|
Tema 4. El mercat perfectament competitiu |
5.1. Funció d’oferta individual i de mercat
5.2. Excedent del productor
5.3. Equilibri de mercat
5.4. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.5. El teorema de la mà invisible
5.6. Intervenció pública: control de preus i imposts
5.7. Problemes del mercat competitiu: externalitats i informació asimètrica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
44 |
55 |
Sessió Magistral |
|
37 |
45 |
82 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
1 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
0 |
5 |
Proves de Desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs a la primera sessió magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura |
|
Descripció |
Atenció als estudiants durant les hores de consulta |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Una prova per tema, una hora per prova i un 10% de la nota total en primera convocatòria (avaluació continuada) per prova. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament. |
20% |
Proves de Desenvolupament |
En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes en dues proves: la primera relativa als temes 1 i 2, i la segona relativa als temes 3 i 4. |
30% |
Altres |
AVALUACIÓ EN 1A CONVOCATÒRIA L'estudiant ha de triar una de les dues opcions següents. Opció 1: avaluació continuada mitjançant preguntes curtes (PC), preguntes de desenvolupament (PD) i preguntes de tipus test (PT). Opció 2: avaluació mitjançant l'examen final a realitzar durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria. L'examen final està format per PC (20% de la nota), PD (40%) i PT (40%). |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació en 2a convocatòria es fa mitjançant un examen final amb les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria. |
Bàsica |
Paul Krugman i Robin Wells, Introducción a la Economía: Microeconomía, 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Gregory Mankiw, Principios de Economía, 4a, 2007, Thomson, Madrid
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México
, http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html, ,
, http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MICROECONOMIA II/16041015 |
|
|
Altres comentaris |
Cal complementar l'estudi dels apunts amb la lectura d'algun dels manuals recomanats. Tots ells són igualment vàlids. |
|