DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MICROECONOMIA I Codi 16061015
Ensenyament
Economia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
QUESADA ARANA, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.quesada@urv.cat
Professors/es
QUESADA ARANA, ANTONIO
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els coneixements fonamentals de la teoria microeconòmica: la teoria dels jocs no cooperatius i la teoria de mercats.

Competències
Codi  
A1 Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic
A2 Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic
A3 Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica
A4 Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius
A9 Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia
A10 Derivar de les dades, informació rellevant impossible de reconèixer per no professionals
A11 Aplicar a l'anàlisi dels problemes criteris professionals basats en la utilització d'instruments tècnics
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre les tècniques i els conceptes bàsics de l'anàlisi microeconòmica A1
A2
A3
A9
Exercitar la capacitat d'anàlisi respecte de problemàtiques lligades al funcionament dels mercats i a la interacció d'agents A1
A3
A4
A10
A11
B1
B2
B3
B4
C5
Conèixer els elements que defineixen models complementaris al model bàsic d'un mercat (model de monopoli i de duopoli) i comprendre el significat de la solució d'aquests models A1
A2
A3
A9
Conèixer els elements que defineixen el model bàsic microeconòmic (el model d'un mercat perfectament competitiu) i comprendre el significat del concept d'equilibri de mercat A1
A2
A3
A9
Determinar l'efecte sobre les prediccions dels models de competència perfecta, de monopoli i de duopoli de canvis en els paràmetres que defineixen els models (especialment, dels paràmetres de política econòmica) A1
A3
A4
A10
A11
B1
B2
B3
B4
C5
Analitzar els efectes sobre el benestar col·lectiu de canvis en les solucions dels models de competència, monopoli i duopoli A1
A2
A3
A4
A10
A11
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Representar i analitzar situacions d'interacció estratègica mitjançant jocs no cooperatius A1
A2
A3
A4
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
C3
C5
Ser conscient de la importància de la realització de problemes i exercicis per a assimilar els continguts de l'assignatura i de la importància de l'estudi continuat de l'assignatura A11
B1
B3
B4
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció Descripció general del curs
Tema 1. Fonaments de la teoria dels jocs no cooperatius 1.1. Jocs simultanis I: estratègies dominants i dominades
1.2. Jocs simultanis II: equilibri de Nash
1.3. Jocs seqüencials amb informació perfecta I: representació en forma de joc simultani
1.4. Jocs seqüencials amb informació perfecta II: la inducció cap enrere
Tema 2. Presa de decisions dels consumidors 2.1. Funció de demanda individual
2.2. Funció de demanda de mercat
2.3. Elasticitat preu de la demanda
2.4. Excedent del consumidor
Tema 3. Monopoli i duopoli 3.1. Funcions de costs
3.2. Monopoli I: maximització de beneficis
3.3. Monopoli II: discriminació de preus
3.4. Competència potencial
3.5. Duopoli I: decisions simultànies
3.6. Duopoli II: decisions seqüencials
Tema 4. El mercat perfectament competitiu 5.1. Funció d’oferta individual i de mercat
5.2. Excedent del productor
5.3. Equilibri de mercat
5.4. Modificacions de l’equilibri de mercat
5.5. El teorema de la mà invisible
5.6. Intervenció pública: control de preus i imposts
5.7. Problemes del mercat competitiu: externalitats i informació asimètrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 44 55
Sessió Magistral
37 45 82
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves objectives de tipus test
5 0 5
Proves de Desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs a la primera sessió magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats desenvolupades durant les classes pràctiques
Sessió Magistral Exposició dels continguts, teòrics i pràctics, del programa de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als estudiants durant les hores de consulta

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Una prova per tema, una hora per prova i un 10% de la nota total en primera convocatòria (avaluació continuada) per prova. 50%
Proves objectives de preguntes curtes En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes conjuntament amb les proves de desenvolupament. 20%
Proves de Desenvolupament En 1a convocatòria (avaluació continuada), fetes amb les proves objectives de preguntes curtes en dues proves: la primera relativa als temes 1 i 2, i la segona relativa als temes 3 i 4. 30%
Altres

AVALUACIÓ EN 1A CONVOCATÒRIA L'estudiant ha de triar una de les dues opcions següents. Opció 1: avaluació continuada mitjançant preguntes curtes (PC), preguntes de desenvolupament (PD) i preguntes de tipus test (PT). Opció 2: avaluació mitjançant l'examen final a realitzar durant el període oficial d'exàmens de 1a convocatòria. L'examen final està format per PC (20% de la nota), PD (40%) i PT (40%).

100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 2a convocatòria es fa mitjançant un examen final amb les mateixes característiques que l'examen final en 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Paul Krugman i Robin Wells, Introducción a la Economía: Microeconomía, 1a, 2006, Editorial Reverté, Barcelona
Gregory Mankiw, Principios de Economía, 4a, 2007, Thomson, Madrid
Michael Parkin, Economía, 6a, 2004, Pearson Educación, México
, http://gandalf.fcee.urv.es/professors/AntonioQuesada/docencia.html, ,
, http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MICROECONOMIA II/16041015


 
Altres comentaris
Cal complementar l'estudi dels apunts amb la lectura d'algun dels manuals recomanats. Tots ells són igualment vàlids.