Codi |
|
A1 |
Contribuir a la bona gestió de l'assignació de recursos tant en l'àmbit privat com en el públic |
A2 |
Identificar i anticipar problemes econòmics rellevants en relació amb l'assignació de recursos en general, tant en l'àmbit privat com en el públic |
A3 |
Aportar racionalitat a l'anàlisi i a la descripció de qualsevol aspecte de la realitat econòmica |
A4 |
Avaluar conseqüències de diferents alternatives d'acció i seleccionar les millors, donats els objectius |
A9 |
Entendre les institucions econòmiques com a resultat i aplicació de representacions teòriques o formals de l'economia |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Comprendre els diferents models teòrics que representen el funcionament de les actuals estructures de mercat. |
A2 A4 A9
|
|
|
Distingir clarament els suposits dels models tradicionals del funcionament de les indústrias. |
A4 A9
|
B3 B4
|
C3
|
Argumentar nous suposits per a la construcció d'estructures teòriques més complexes. |
A1 A3 A9
|
B3 B4
|
|
Analitzar de manera crítica els resultats dels models. |
A3 A9
|
B3
|
|
Prendre consciència de la relació entre accions estrategiques i resultats en un entorn cada cop més globalitzat.
|
A2 A4
|
B3
|
C3
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ |
Tema 1. INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA INDUSTRIAL: Objecte i desenvolupament de l'organització industrial. Doctrines de l'organització industrial. Estructura del curs. |
PART I: MONOPOLI |
Tema 2. EFICIÈNCIA I PODER DE MERCAT: Eficiència i benestar. Causes del poder de mercat. Estructures de mercat i incentius per a la inversió en R+D
Tema 3. DISCRIMINACIÓ DE PREUS: Discriminació de primer, segon i tercer grau. Discriminació temporal.
Tema 4. RELACIONS VERTICALS: Control vertical. Integració vertical. Monopoli bilateral. Límits a la integració vertical.
|
PART II: OLIGOPOLI |
Tema 5. MODELS BÀSSICS: Competència en quantitats amb producte homogeni: el model de Cournot. Factors que influeixen en la col.lusió. Estabilitat de la cooperació.
Tema 6. ENTRADA A LA INDUSTRIA: Joc de Stackelberg. Comportament estratègic per impedir l’entrada. La inversió com barrera d’entrada.
Tema 7. COMPETÈNCIA EN PREUS: La paradoxa de Bertrand. Competència monopolística. Models de localització. Diferenciació vertical. Publicitat i diferenciació de producte.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
28 |
40 |
68 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
4 |
4 |
Proves pràctiques |
|
0 |
3 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, exposició del pla de treball i informació detallada de l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari. Els estudiants hauran d'anar assolint els coneixements mentre s'exposen els temes del programa. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Una part de l'assignatura té un contingut eminentment pràctic. Una part de les sessions s’adeqüen a aquest contingut. Els estudiants hauran d'anar assolint els coneixements pràctics mentre s'exposen els temes del programa. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Els estudiants hauran d'utilitzar les hores d'atenció específica que té l'assignatura i que consten en la plana web del Departament d'Economia. No obstant, totes aquestes activitats estaran guiades per la professora i hi haurà la possibilitat de concertar sessions de treball addicional per facilitar l'aprenentatge de la matèria. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Els alumnes hauran de resoldre proves parcials durant el curs. Cadascuna tindrà una part pràctica i una part teòrica. La darrera prova es realitzarà el dia de la 1a convocatòria. |
85% |
Proves pràctiques |
Els alumnes hauran de resoldre diversos blocs d'exercicis durant el curs. |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1a convocatòria: - el estudiants que no segueixin l'avaluació continuada durant el curs podran realitzar un examen de tots els continguts amb el 100% de la qualificació. 2a. convocatòria: - realització d'un examen de tots els continguts amb el 100% de la qualificació. |
Bàsica |
Church, J; Ware, R, Industrial Organization, Madrid: McGraw-Hill, 1999
Oliva, M, Carles, M, Durán, Ch i Pérez, MJ., Teoria de l' Organización Industrial, Tarragona: URV, 2007
Tirole, J, La Teoría de la Organización Industrial, Barcelona: Ariel, 1990
|
|
Complementària |
Cabral, L, Economía Industrial, Madrid: McGraw Hill, 1996
Fernández de Castro, J; Duch, N, Economía Industrial: un enfoque estratégico, Madrid: McGraw-Hill, 2003
Gravelle, H; Rees, R, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall, 3 ed., 2005
Milgron, P; Roberts, J, Economía, Organización y Gestión de la Empresa, Barcelona: Ariel, 1992
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
POLÍTICA INDUSTRIAL/16062020 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI MATEMÀTICA II/16061014 | MICROECONOMIA II/16061016 |
|
|