Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A7 |
Capacitat per mantenir la dignitat, privacitat i confidencialitat del pacient (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència (utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d’una manera “holística”, tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjos dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Desenvolupar la capacitat d’aplicar i extrapolar els continguts i procediments apresos a les diferents situacions de la pràctica. |
A1 A13
|
B1 B8 B22
|
C5
|
2. Comprendre els processos de presa de decisions i de construcció de cuidatges segons la complexitat de la situació. |
A12
|
B2 B3
|
C3
|
3. Adquirir recursos per realitzar els actes de cures tenint en compte la seguretat, el benestar i la dignitat de la persona, la família i la comunitat. |
A6 A7 A8
|
B2 B9 B13
|
C3
|
4. Desenvolupar les actituds de relació mantenint un compromís professional en l'acte de les cures. |
A7 A9
|
B20
|
C3 C5
|
5. Construir coneixements a partir de l’anàlisi i de la reflexió des de l’acció. |
A12 A13
|
B1 B2 B3
|
C5
|
Procediments |
Creació d’un entorn de suport. Conceptes a treballar: Sensibilitat envers un mateix i cap a altres; relació d’ajut i de confiança.
Actituds a desenvolupar: Autenticitat, empatia, acceptació, congruència, proximitat, presència, escolta, dignitat, integritat.
Principi que orienta la pràctica: DEMOSTRA RESPECTE PER LES PERSONES / FAMÍLIA I ENTORN.
Creació d’un entorn de protecció i seguretat. Conceptes a treballar: Factors interns i externs d’amenaça, mecanismes biològics de defensa, risc d’infecció, risc de lesió, risc de caigudes.
Actituds a desenvolupar: Observació i reflexió sobre les mesures que afavoreixen la prevenció dels riscos que té la persona relacionats amb la seva situació (edat, orientació, sentits, malaltia i tractaments) i per l’aplicació de procediments.
Principi que orienta la pràctica: PROTEGEIX I GARANTEIX LA SEGURETAT
Aplicació del procés de resolució de problemes en l’ajuda a la cobertura de les necessitats bàsiques. Conceptes a treballar: Valoració de necessitats (motivació, grau de satisfacció, significat). Diagnòstics, decisions clíniques, planificació, implementació, avaluació, taxonomies.
Actituds a desenvolupar: Raonament clínic reflexiu i metodologia de registre.
Principi que orienta la pràctica: FONAMENTA LES INTERVENCIONS QUE REALITZA.
Desenvolupament de l’aprenentatgeConceptes a treballar: objectius, evidències, guies d’aprenentatge.
Actituds a desenvolupar: Responsabilitat, capacitat d’adaptació al context, iniciativa, motivació en l’aprenentatge, disponibilitat.
Principi que orienta la pràctica: INTERIORITZACIÓ DE LA RESPONSABILITAT EN EL SEU APRENENTATGE.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
2 |
0 |
2 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
2 |
0 |
2 |
Selecció de posició de pràctiques |
1 |
0 |
1 |
Estada / execució de pràctiques |
180 |
0 |
180 |
Treballs |
14 |
28 |
42 |
Mecanismes de coordinació i seguiment |
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
2 |
0 |
2 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS:
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors. |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
L’estudiant tindrà assignat un tutor on realitza les pràctiques clíniques. Participa en el pla de treball del estudiant, seguiment de les pràctiques i participa en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
|
Selecció de posició de pràctiques |
Selecció del centre de pràctiques |
Estada / execució de pràctiques |
L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent i realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques L’horari de pràctiques anirà en relació amb el de la infermera tutora (TP) |
Treballs |
Portafoli: Plantejament d’ objectius i pla de treball Diari de camp i cicles reflexius; estudi de casos i observacions clíniques; Guies d’aprenentatge: valoració del dolor, historia clínica,... |
Mecanismes de coordinació i seguiment |
Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (TA) i del tutor de pràctiques (TP) .
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
Presentacions / exposicions |
L'alumne exposa el treball realitzat, estudi de casos, incidents crítics en les sessions clíniques. |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge observacional i la reflexió en acció per part del tutor de pràctiques (TP) mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Selecció de posició de pràctiques |
Mecanismes de coordinació i seguiment |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
Treballs |
Estada / execució de pràctiques |
|
Descripció |
Es realitzarà la coordinació i seguiment de l’alumnat a través del tutor acadèmic (TA) i del tutor de pràctiques (TP) .
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.
És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball.
El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Estada / execució de pràctiques |
Capacitat d’aprendre (presta atenció i dóna significat) Habilitats interpersonals (ajust social entre iguals i amb el tutor (TP)). Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica (què sap i pot reproduir) Resolució de problemes (aplica raonament crític) Comunicació (aplicació de la relació d’ajuda). Compromís ètic ( respecta la intimitat, dignitat i privacitat.
|
50%
|
Treballs |
Recollida de dades: observacions clíniques, cicles reflexius, histories, guies de valoració... Capacitat d’anàlisis i síntesis de les dades recollides (expressió escrita). Capacitat de planificar cuidatges en relació a les hipòtesis plantejades.
|
25% |
Mecanismes de coordinació i seguiment |
Responsabilitat, serietat i compliment en la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions cíniques, presentació periòdica del portafoli complimentat Tolerància a les suggerències. |
10% |
Presentacions / exposicions |
PRESENTACIÓ DEL TREBALL PERSONAL I PARTICIPACIÓ EN EL GRUP DE TREBALL Fonamentació del treball Evidències aportades Capacitat de anàlisis i síntesis (expressió oral). Suggerències i aportació al grup.
|
15% |
Altres |
Aportacions del alumne en els cicles reflexius o aportacions de materials per ampliació de continguts |
Fins el 10% i és opcional per millorar la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Observacions: L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'autoavaluació de l'alumne i la del tutor. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats. |
Bàsica |
|
-
Brunner y Suddarth ; S Smeltzer, B´G. Bare. Enfermería medicoquirúrgica: McGraw-Hill Interamericana, 2005 10ª ed.
-
Lewis S.M. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion Y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier; 2004
-
Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería Medicoquirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
-
Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid, Ediciones Dae 2001
Complementària
- Acebedo S; Ferrater M. Gestió De Cuidatges Infermers. Pràctiques de Casos Clínics en Seminari. Servei de Publicacions de la URV, 2003
- Benner, P. Practica de Enfermería Progresiva Grijalbo 1987 Barcelona (versión original en ingles Benner, P. From Novice To Expert: Promoting Excellence And Power In ClinicalNursing Practice).
- Burns S; Bulman C Reflective Practice In Nursing Blackwell Science 2000
- Chalifour, J. La Relación De Ayuda En Cuidados De Enfermería: Una Perspectiva Holística Y Humanista. S.G. Editores S.A. Barcelona, 1994.
- Johnson M. Et Al. Diagnósticos Enfermeros, Resultados e Intervenciones. Madrid: Harcourt; 2002
- Marriner A; Raile M (2007) Modelos y teorias en enfermeria. Elsevier. Madrid
- Mccloskey, J. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (Cie).3ª Edit Harcourt/Mosby Madrid 2001.
- Pesut D.J. ; Herman J.- Clinical Reasoning: The Art And Science Of Critical And Creative Thinking. London: Delmar, 1999
- Rubenfeld M.G.; Schefer B.K. Raisonnement Critique en Soins Infermiers. Bruxelles: De Boeck, 1999
- Watson J. Le Caring: Philosophie et Science des Soins Infirmiers. Paris:Éditions Seli Arslan; 1998.
|
Complementària |
|
Bibliografia específica la trobarà l’alumne en les guies didàctiques de Infermeria Medicoquirurgica
. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA MATERNOINFANTIL/18031008 | INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA I/18031011 | FARMACOLOGÍA/18031017 | NUTRICIÓ I DIETÈTICA EN INFERMERIA/18031018 | CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES II/18031021 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18031010 | FONAMENTS D'INFERMERIA/18031019 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanable que l’alumne tingui aprovada la Introducció a la Infermeria Medicoquirúrgica i Fonaments d’ Infermeria. Tanmateix, si no s’han assolit els objectius de les pràctiques introductòries no es poden programar objectius de nivell més elevat. |
|