Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A5 |
Capacitat per qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament un ventall d’informació i fonts de dades que facilitin la decisió els pacient. |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
A13 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar teories d’infermeria i pràctica infermera |
A15 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències socials, del comportament i de la salut. |
A16 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar ciències bàsiques i de la vida. |
A17 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar principis d’investigació i informació. |
A18 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar tecnologies i informàtica a les cures de salut. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B13 |
Capacitat per adonar-se'n que el benestar del pacient s'assoleix a través de la combinació de recursos i accions dels membres de l'equip socio-econòmic de cuidatges. |
B15 |
Capacitat per valorar el risc i promocionar activament el benestar i seguretat de tota la gent de l'entorn de treball (inclosa/os ella/s mateixa/os). |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Comprendre els factors que intervenen en l'evolució del concepte salut-malaltia i l'atenció sanitària |
A15
|
B8 B13
|
C3 C5
|
2. Analitzar els determinants de la salut i els efectes de l'entorn sobre el procès salut-malaltia |
A17
|
B5 B13
|
C5
|
3. Prendre consciència de la importància de la higiene i altres mesures preventives en relació a la infecció nosocomial |
A8
|
B13 B15
|
C5
|
4. Comprendre les eines estadístiques per quantificar els problemes de salut-malaltia |
A16 A17
|
|
C1 C2 C5
|
5. Utilitzar la metodologia estadística en l'àmbit de la recerca |
A18
|
B2 B3 B4
|
C1 C2 C5
|
6. Conèixer els diferents procediments utilitzats en el diagnòstic microbiològic |
A5 A8 A12
|
|
C5
|
7. Aplicar els coneixements adquirits sobre la presa de mostres biològiques humanes, la seva conservació i el seu transport al laboratori. |
A13
|
|
C5
|
8. Identificar els principals microorganismes causants de malalties infeccioses a partir de les seves característiques morfològiques i bioquímiques |
A1 A5
|
|
|
Tema |
Subtema |
TEMARI SALÚT PÚBLICA |
TEMA I
Introducció
Concepte de Salut-malaltia
Determinants de la salut
TEMA II
Ecologia humana i Salut
TEMA III
Medi ambient i Salut
TEMA IV
L’atmosfera
TEMA V
L’aigua
TEMA VI
Aigües residuals
TEMA VII
El sòl
TEMA VIII
Contaminants físics. El soroll
TEMA IX
Control d’insectes
TEMA X
Habitat humà
TEMA XI
Salut Pública: Concepte
TEMA XII
Sistemes Sanitaris: Atenció de Salut
TEMA XIII
Higiene hospitalària
TEMA XIV
Neteja i Desinfecció del medi hospitalari.
TEMA XV
Antisèptics i desinfectants
TEMA XVI
Esterilització
TEMA XVII
Programa de control de la infecció hospitalària
|
TEMARI MICROBIOLOGÍA |
TEMA 1
Introducció a la Microbiologia. Agents productors de malalties infeccioses.
TEMA 2
Bactèries. Morfologia. Genètica. Classificació bacteriana.
TEMA 3
Mecanismes de la Malaltia Infecciosa. Factors d’ acció patògena.
TEMA 4
Procediment general per a la identificació d’un microorganisme a partir d’ una mostra clínica
TEMA 5
Diagnòstic serològic. Reaccions Antígen – Anticos.
TEMA 6
Cocs aerobis i anaerobis facultatius
TEMA 7
Bacils Gram Negatius. Enterobactèries.
TEMA 8
Bacils Gram Negatius. Enterobactèries patògenes intestinals
TEMA 9
Bacils Gram Negatius aerobis.
TEMA 10
Bacils i cocobacils aerobis i anaerobis facultatius
TEMA 11
Gèneres Brucella, Pasteurella, Francisella.
TEMA 12
Micobactèries
TEMA 13
Bactèries anaeròbies
TEMA 14
Espiroquetes
TEMA 15
Bacils Gram positius
TEMA 16
Microorganismes causants de Neumoníes atípiques
TEMA 17
Fongs.
TEMA 18
Virus
TEMA 19
Paràsits. Classificació.
TEMA 20
Infeccions Hospitalàries o Nosocomials.
TEMA 21
Mostres biològiques humanes per a anàlisi microbiològic
TEMA 22
Antibiòtics. Classificació. Mecanismes d’acció. Resistència als antibiòtics. Antibiograma.
|
TEMARI BIOESTADÍSTICA |
TEMA I
Mètodo estadístic, conceptes preliminars
TEMA II
Tabulació i representació gràfica d’un caràcter qualitatiu i d’un caràcter
quantitatiu
TEMA III
Descripció d’una distribució mitjançant percentils
TEMA IV
Mesures de tendència central
TEMA V
Mesures de dispersió
TEMA VI
Concepte de proporcions. Introducció a la teoria de l’estimació
TEMA VII
Introducció a la teoria de la decisió estadística
TEMA VIII
Relació entre dos caràcters qualitatius
TEMA IX
Caràcter quantitatiu: distribució de probabilitat.
TEMA XI
Relació entre un caràcter quantitatiu i un caràcter qualitatiu.
TEMA XII
Caràcter quantitatiu: correlació i regressió
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
52 |
104 |
156 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
13.5 |
18.5 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l’assignatura |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Visites a centres d’interès relacionats amb l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Posar en pràctica els coneixements adquirits resolent problemes |
Debats |
Lectura d’articles d’interès relacionats amb el contingut de l’assignatura amb debat posterior |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució de dubtes dels alumnes |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Examens de resposta múltiple. N'hi ha 2:
- Prova objectiva tipus test de Microbiologia
- Prova objectiva tipus test de Salut Pública |
1/3 + 1/3 |
Proves pràctiques |
Prova pràctica de resolució de problemes d’Estadística: L’alumne/a ha de donar resposta al problema plantejat, plasmant de manera pràctica els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura |
1/3 de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal tenir aprovades les tres parts (Salut Pública, Microbiologia i Estadística) per aprovar l'assignatura i fer la Mitjana. Cal realitzar les visites als centres d'interès. |
Bàsica |
|
-
San Martín H. - SALUD Y ENFERMEDAD. 4ª Ed. Ed. , La Prensa Médica Mexicana. México, 1984
-
Vaquero Puerta J.L. - MANUAL DE MEDICINA PREVENTIVA Y SALUD PÚBLICA. Ed. Pirámide. Madrid, 1992
-
Kiswerman N. SALUD PÚBLICA Y TRABAJO SOCIAL. Ed. Humanitas.
-
San Martin H. LA CRISIS MUNDIAL DE LA SALUD. Ed. Karpos, Madrid 1982.
-
San Martin H. - ECOLOGIA HUMANA Y SALUD. Ed. La Prensa Méxicana S.A., 2ª Ed. 1983.
-
Departament de Sanitat i Seguretat Social- RECOMANACIONS PER A LA PREVENCIÓ DE LA INFECCIÓ ALS CENTRES. Edita Generalitat de Catalunya 2ª ed.- Barcelona 1991.
-
U.N.E.D. - SALUD PÚBLICA . Curso de Nivelación.
-
MAZARRASA-GERMAN-SANCHEZ- Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Biblioteca Enfermería Profesional Mc. Graw-Hill. Interamericana de España. Madrid 1996.
-
MARTINEZ NAVARRO, F. ANTÓ J. H. Y Cols. Salud Pública Mc. Graw-Hill. Interamericana de España. Madrid 1999.
-
Girbau Garcia, Rosa. ENFERMERIA COMUNITARIA I SALUD PÚBLICA.Masson. Barcelona 2002.
-
De la Rosa M. ; Prieto Prieto J. Microbiología en Ciencias de la salud. Ed. Elsevier. Madrid 2003.
-
Perea E. Microbiologia Clínica. Ed Doyma. Vol II. Barcelona 1992.
-
Granados Pérez, R. ; Villaverde Peris Mª C. Microbiología. Ed. Paraninfo. 1997.
-
Calvo Lazaro F.; Puig Sendra V. Microbiología. Ed. Ecir. 1992.
-
Gardner P. “Manual de Infecciones bacterianas”. Ed Salvat. Serie “Manuales Espiral”.
-
Generalitat de Catalunya.directiva Marc de l'Aigua de la Unió Europea.
-
Molles, Manuel C. Ecologia: Conceptos y aplicaciones. Mc Graw-Hill Interamericana.
-
Dominguez Garcia, A. Antiseptics i desinfectants. Departament de salut. Generalitat de Catalunya.
-
BIOESTADISTICA. Josep Mª Domenech i Bassous. Edit. Herder.
-
MONOGRAFIAS DE BIOESTADÍSTICA Y PSICOLOGÍA MATEMÁTICA.
-
Herder (Tablas de Estadística).
-
ESTADÍSTICA (Aplicada a la biología) UNED. Curso de nivelación de ATS.
-
INTERPRETACIÓN Y UTILIZACIÓN DE LA ESTADÍSTICA MÉDICA-Bourke/Filrry. Ed. Espax. |
Complementària |
|
-
Serie Manuales de Enfermería. Ed. Masson/Salvat. Barcelona, 1992.
-
Articles i noticies sobre els temes tractats.
Altres recursos:
Pàgina web. |
|
Altres comentaris |
Cal portar calculadora a les classes i a l’examen d’estadística i conèixer el seu funcionament |
|