Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera. |
|
AC9 |
Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
1. Conceptualitzar i contextualitzar la violència des d’una perspectiva històrica, social i cultural. |
AC3
|
|
|
2. Analitzar les formes institucionalitzades de la violència i les formes de violència simbòlica. |
AC3
|
|
|
3. Estudiar la violència en relació amb els processos de marginació i exclusió social i amb els maltractaments intrafamiliars. |
AC9
|
|
|
4. Reflexionar críticament sobre l'aprenentatge, l'expressió i la reproducció de la violència com a part de la cultura i en les seves diferents formes. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic I: Conceptualització i manifestacions de la violència. |
Significat, funcions i variants de la violència.
La violència en el procés històric.
Conflicte i cultura.
|
Bloc temàtic II: Violència institucional i violència simbòlica. |
Estructures, relacions i mecanismes de poder, dominació i control social.
El concepte de violència simbòlica i la construcció dels discursos i les imatges culturals.
|
Bloc temàtic III: La violència com a problema social i de salut pública. |
La violència en l'àmbit de la marginació i l'exclusió social.
Violència de gènere, violència intrafamiliar.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
15 |
18 |
Debats |
|
3 |
4 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació general de l'assignatura i dels continguts, segons es distribueixen en els diferents blocs temàtics. Explicació del pla de treball i del desenvolupament del curs. Lliurament de tots els materials bàsics de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Consistirà en l’exposició dels continguts teòrics de l'assignatura i en l’aportació simultània de materials de suport (articles, retalls de premsa, etc.) per a la seva anàlisi i discussió. |
Treballs |
a) Elaboració de dos comentaris breus de lectures específiques, basats en l'anàlisi i la reflexió personals.
b) Elaboració d’una ressenya. |
Resolució de problemes, exercicis |
Els comentaris sobre les lectures a realitzar connecten amb els continguts exposats a classe, i cal que l'alumne aporti la seva pròpia visió en relació a les diferents dimensions de la violència que en ells hi apareixen.
|
Debats |
Es proposa un debat on line a partir de la lectura d'un text concret sobre violència i l'alumne haurà d'aportar la seva opinió.
|
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
a) Treballs:
Assessorament de professor sobre l’estructura i forma d'elaboració de la ressenya. Orientació cap a l’anàlisi. Recomanació de lectures complementàries.
b) Resolució de problemes, exercicis:
Orientació cap a la reflexió sobre els textos i bibliografia de suport.
c) Atenció personalitzada:
Consultes al professor per correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Consistirà en l’elaboració de la ressenya d'un llibre (al voltant de les 10 pàgines). |
60% |
Resolució de problemes, exercicis |
Els estudiants hauran de presentar dos comentaris breus (màxim 5 pàgines) de lectures específiques basats en l'anàlisi i la reflexió personals. |
30% |
Debats |
Es valorarà la participació activa de l’estudiant en el debat on line proposat pel professor. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
ARENDT, Hanna (1970) On violence. San Diego, New York, London: Harvest Book, Harcourt Brace & Co.
GOLDHAGEN, Daniel J. (1997) Los verdugos voluntarios de Hitler. Madrid: Taurus.
KEANE, John (2000) Reflexiones sobre la violencia. Madrid: Alianza.
SANMARTIN, José (2000) La violencia y sus claves. Barcelona: Ariel.
SCHEPER-HUGUES, Nancy (1997) La muerte sin llanto. Violencia y vida cotidiana en Brasil. Barcelona: Ariel. |
Complementària |
|
BOURDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc J. C. (1995) "La violencia simbólica", a Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo. FISAS, Vicenç (ed.) (1998) El sexo de la violencia. Género y cultura de la violencia. Barcelona: Icaria. FOUCAULT, Michel (1981) Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI. GIRARD, René (1998) La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama. NORDSTROM, Carolyn; MARTIN, Joann (1992) Domination, Resistance and Terror. Berkeley, Los Ángeles, Oxford: University of California Press. PROSS, Harry (1989) La violencia de los símbolos sociales. Barcelona: Anthropos. WACQUANT, Loïc (2000) Las cárceles de la miseria. Madrid: Alianza. Altres recursos: Documents gràfics (video/ DVD) |
|