DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA SOCIAL Codi 11081001
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Adreça electrònica jaime.vallverdu@urv.cat
Professors/es
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit de l'assignatura és introduir l'alumne als conceptes bàsics i a les tècniques d'investigació principals de l'Antropologia social i la Sociologia, com a disciplines especialitzades en l'estudi de les diverses formes i manifestacions de la realitat humana, social i cultural. Amb aquest fi, es tracta que l'estudiant comprengui i analitzi alguns coneixements teòrics i metodològics fonamentals i pugui aplicar-los parcialment en el context de les pràctiques del curs.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc 4 del mòdul: Bases Fonamentants de l'Educació Social:

Sociologia i antropologia social
1. Nocions bàsiques de sociologia i antropologia social.
2. Valors socials i jurídico-polítics.
3. Grups ètnics i culturals a Espanya.
4. Marginació social.
Bloc temàtic I: L'antropologia social i la sociologia. Conceptes generals.
1) L'objecte d'estudi de l'antropologia. L'Antropologia Social en el context de les Ciències Socials. Les diferents formes de descobrir i entendre els "altres". Etnocentrisme, racismei relativisme cultural. Alguns conceptes fonamentals de la disciplina: cultura i societat, enculturació i aculturació, etnocentrisme i relativisme cultural. Etnografia, etnologia i antropologia. L'antropologia de les societats complexes.
2) L'objecte d'estudi de la Sociologia. La Sociologia en el context de les Ciències Socials. L'acció social: definicions, fonaments normatius i fonaments ideals i simbòlics. Interacció social i vida quotidiana. Cultura, civilització i ideologia. Socialització, conformitat i desviació. L'anàlisi sociològica de la realitat contemporània.
Bloc temàtic II: Aproximació als mètodes i a les tècniques d'investigació social en antropologia i sociologia. 1) Antropologia i investigació. Les perspectives emic i etic. Les metodologies qualitativa i quantitativa d'investigació en Antropologia social. El treball de camp i l'observació participant. Les entrevistes etnogràfiques en profunditat i les històries de vida. El mètode comparatiu. Problemes i dificultats en el procés d'investigació antropològica.
2) Sociologia i investigació. Les metodologies qualitativa i quantitativa en Sociologia. El treball de camp, les enquestes, les biografies i l'anàlisi històrica. La combinació de la investigació comparativa i històrica. Problemes i dificultats en el procés d'investigació sociològica.
3) Aproximació teòrica i metodològica aplicada a l'estudi dels problemes socials, de la marginació i de l'etnicitat. Minories, pobresa i exclusió. Les noves dinàmiques socials i els nous reptes de la interculturalitat.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: a) Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. b) Intercanviar informació, opinió i coneixements. c) Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. d) Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. e) Assessorar en la recerca d’informació. Etc.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació, tal com han estat fixats amb antelació, poden variar d'un curs per l'altre en funció dels resultats i de la valoració general del procés d'ensenyança-aprenentatge. Així, per exemple, una possibilitat alternativa és la realització sense variacions de les dues practiques i els dos treballs corresponents (amb un valor de 40%) i d'un treball més complet sobre una de les monografies esmentades o una altra (amb un valor de 60%), que inclogui no només la síntesi i valoració del contingut sino també una aportació teòrica per part de l'alumne a partir de les lectures recomanades (bàsiques de cada bloc temàtic) i complementàries (dossier de lectures).


Fonts d'informació
Bàsica

CARDÚS, S. (coord.) (1989), La mirada del sociòleg. Barcelona, UOC / Pòrtic.

COMAS, Dolors; PUJADAS, Joan J.; ROCA, Jordi (2004), Etnografia. Barcelona: Editorial UOC.

EMBER, C. R. i EMBER, M. (1997), Antropología cultural. Madrid, Prentice Hall.

GIDDENS, A. (1998), Sociología. Madrid, Alianza.

HARRIS, M. (1997), Nuestra especie. Madrid: Alianza.

HARRIS, M. (1998), Introducción a la Antropología general. Madrid: Alianza.

KOTTAK, C. P. (1999), Antropología. Una exploración de la diversidad humana con temas de la cultura hispánica. Madrid, MacGraw Hill.

LLOBERA, J. R. (1999), Manual d’antropologia social. Estructura i evolució de les societats humanes. Barcelona, UOC / Pòrtic.

MACIONS, J. J. i PLUMER, K. (1999), Sociología. Madrid, México..., Prentice Hall.

Complementària

ÁLVAREZ-URÍA, F.; ALONSO, L. E. [et. al.] (1995), Desigualdad y pobreza hoy. Madrid, Talasa.

ANDER-EGG, E. (1990), Técnicas de investigación social. México, El Ateneo.

ANGUERA, M. T. (1985), Metodología de la observación en las Ciencias Humanas. Madrid, Cátedra.

BARTH, F. (comp.) (1976), Los grupos étnicos y sus fronteras. México, F.C.E.

BARTOLOMÉ, M. A. (1997), Gente de costumbre y gente de razón. Las identidades étnicas en México. México, Siglo XXI.

BEALS, A. (1987), Antropologia cultural. México, Pax-México.

BEATTIE, J. (1974), Otras culturas. México, F.C.E.

BECKER, H. S. (1964), Los extraños. Sociología de la desviación. Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

BELTRÁN, M. (1991), La realidad social. Madrid, Tecnos.

BERGER, P. (1986), Invitació a la Sociologia. Barcelona, Herder.

BERGER, P. i LUCKMANN, Th. (1988), La construcció social de la realitat. Barcelona, Herder.

BESTARD, J. i CONTRERAS, J. (1987), Bárbaros, paganos, salvajes y primitivos. Una introducción a la Antropología. Barcelona, Barcanova.

BOHANNAN, P. i GLAZER, M. (1993), Antropología. Lecturas. Madrid, McGraw-Hill.

BOUTHOUL, G. Historia de la sociología. Barcelona, Oikos-tau.

BRETON, R. (1983), Las etnias. Barcelona, Oikos-Tau.

BRIONGOS, M.; HERNÀNDEZ, F. i MERCADÉ, F. (1983), Sociologia d’avui. Barcelona, Teide.

CEINOS, P. (coord.) (1990), Minorías étnicas. Barcelona, Integral.

CHINOY, E. (1980), Introducción a la sociología. Barcelona, Paidós.

CORCUFF, Ph. (1998), Las nuevas sociologías. Madrid, Alianza.

CRESSWELL, R. i GODELIER, M. (1981), Útiles de encuesta y de análisis antropológicos. Madrid, Fundamentos.

FICHTER, J. H. (1982), Sociología. Barcelona, Herder.

FREILICH, M.; RAIBECK, D. i SAVISHINSKY, J. (1991), Deviance. Anthropological Perspectives. New York / Westport, Connecticut / London, Bergin and Garvey.

FRIGOLÉ, J.; NAROTZKY, S. [et. al.] (1983), Antropologia d’avui. Barcelona, Teide.

FRIGOLÉ, J.; ROIGÉ, X. [et. al.] (1995), Antropología Social. Barcelona, Proa.

GABARRÓN, L. i HERNÁNDEZ, L. (1994), Investigación participativa. Madrid, C.I.S.

GARCÍA FERRANDO, M.; IBAÑEZ, J. i ALVIRA, F. (comp.) (1989), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza.

GARVÍA, R. (1998), Conceptos fundamentales de Sociología. Madrid, Alianza.

GEERTZ, C. (1989), La interpretación de las culturas. Barcelona, Gedisa.

GINER, S. (1989), Sociología. Barcelona, Península.

GODELIER, M. (1990), Lo ideal y lo material. Madrid, Taurus.

GUASCH, O. (1997), Observación participante. Madrid, C.I.S.

HAMERSLEY, M. i ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.

HANNERZ, U. (1986), Exploración de la ciudad. México, F.C.E.

HARRIS, M. (1987), El desarrollo de la teoría antropológica. Madrid, Siglo XXI.

IANNI, O. (1998),

Teorías de la globalización.

México, Siglo XXI, pàgs. 59-73 i 135-173.

LEWIS, O. (1985), Antropología de la pobreza. México, F.C.E.

LIENHARDT, G. (1966), Antropología Social. México, F.C.E.

LOMNITZ, L. (1985), Cómo sobreviven los marginados. México, Siglo XXI.

LOWRY, R. P. (1974), Social Problems. A Critical Analysis of Theories and Public Policy. Lexington, Massachusetts, Toronto, London, C. Heath and Co.

LLOBERA, J. R. (ed.) (1988), La Antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama.

LLOBERA, J. R. (1990), La identidad de la antropología. Barcelona, Anagrama.

MAESTRE, J. (1976), La investigación en Antropología social. Madrid, Akal.

MAIR, L. (1994), Introducción a la antropología social. Madrid, Alianza.

MATZA, D. (1981), El proceso de desviación. Madrid, Taurus.

MAUSS, M. (1991), Sociología y antropología. Madrid, Tecnos.

MERCIER, P. (1976), Historia de la Antropología. Barcelona, Península.

MILLS, C. W. (1997), La imaginación sociológica. México, F.C.E.

MONREAL, P. (1996), Antropología y pobreza urbana. Madrid, Los libros de la Catarata.

MORALES, J. i ABAD, L. V. (1997), Introducción a la Sociología. Madrid, Tecnos.

PARSONS, T. (1982), El sistema social. Madrid, Alianza.

PRAT, J. i MARTÍNEZ, U. (1996), Antropología de los pueblos de España. Madrid, Taurus.

PRAT, J. i MARTÍNEZ, A. (eds.) (1996), Ensayos de Antropología cultural. Homenaje a Claudio Esteva-Fabregat. Barcelona, Ariel.

PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, C.I.S.

PUJADAS, J. J. (1993), Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Madrid, Eudema.

PUJADAS, J. J. (coord); COMAS, D.; ROCA, J. (2004), Etnografía. Barcelona, Editorial UOC.

RADCLIFFE-BROWN, A. R. (1975), El método de la Antropología Social. Barcelona, Anagrama.

ROSSI, I. i O’HIGGINS, E. (1981), Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona, Anagrama.

ROCHER, G. (1976), Introducción a la Sociología general. Barcelona, Herder.

SAN MARTÍN, J. (1992), La antropología. Ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona, Montesinos.

SAN ROMÁN, T. (1989), Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions.

SAN ROMÁN, T. (1994), La diferència inquietant. Velles i noves estratègies culturals dels gitanos. Barcelona, Serveis de Cultura Popular / Altafulla.

SCARDUELLI, P. (1977), Introducción a la Antropología Cultural. Madrid, Villalar.

SCWARTZ, H. i JACOBS, J. (1984), Sociología cualitativa. México, Trillas.

SHALINS, M. (1984), Las sociedades tribales. Barcelona, Labor.

SHAPIRO, L. (ed.), (1975), Hombre, cultura y sociedad. México, F.C.E.

SMELSER, N. J. i WARNER, R. S. (1990), Teoría Sociológica. Análisis histórico y formal. Madrid, Espasa-Calpe.

TYLOR, S. J. i BODGAN, S. J. (1992), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

ULIN, R. C. (1990), Antropología y teoría social. México, Siglo XXI.

WOLF, E.; MITCHELL, C. [et. al.] (1990), Antropología social de las sociedades complejas. Madrid, Alianza.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent