DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) LA DESADAPTACIÓ SOCIAL Codi 11081003
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Adreça electrònica enrique.fuentes@urv.cat
Professors/es
FUENTES GOYANES, ENRIQUE
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Objectius BOE : E l desarrollo de la sociabilidad. Educación y Socialización. Institución familiar e instituciones sociales. Desajustes: ANÁLISIS DE CONTACTO.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Bloc 5 del mòdul: Bases fonamentants de l'Educació Social:

La desadaptació social

1. Factors estructurals en el desenvolupament d’hàbits de conducta familiar i grupal.
2. Desenvolupament de sociabilitat integrada o problemàtica. Drets individuals a la diferencia.
3. Personalitats problemàtiques i gènesi de la desadaptació individual.
4. La desadaptació socials i els processos educatius escolars.
5. Factors de risc per maltractaments familiars .Cultura i gènere
6.
7. Institucions obertes versus tancades. Adopcions. Subcultures assistencials.
8. Pèrdua d’identitat per pertànyer a una minoria.
9. Sociologia de la pobresa endèmica i noves degradacions urbanes.
10. Assistència geriàtrica i malalts crònics. Gestió de les malalties cròniques.
11. De la desadaptació a la subversió.
Sesiónes de seminario/ lección 2h semanales
Dedicación Profesor-Grupo de alumnos ponentes.
Conocer los factores que afectan o desestructuran los procesos socioeducativos y generan la desadaptación social de individuos o grupos. Competencias Tipo A.

1.- Planteamiento : Metodología. Proceso. Actividades y evaluación.
2.- Concepto de desadaptación social, eventual, crónica o coyuntural. La introspección y la empatía como formas de interpretación. El docudrama como interpretación de casos.
3.- Un suceso de gran alarma social: Parricidio.
FONCI, A.(1981): “Reflexiones acerca del parricidio y el filicidio” Ed.Cimp/Paidos. Buenos Aires.
TORRES AGUILAR,J.(1991):”El parricidio: del pasado al presente de un delito”. Ed.Reunidas. Madrid
Films.
BUÑUEL, L. (1970) Tristana
WAINE,I.(1998) 12 Dolares
TECHINE,A.(1998) Alice y Martín
4.- Diferentes tipologías de maltratadores/as.
Un caso especial el Síndrome de Munchaussen
MULLENDER, A.(2000) “La violencia domestica, una nueva visión de un viejo problema”.Ed.Paidos. Buenos Aires.
LOPEZ-LINARES,M.(1986) “Síndrome de Muchausen infantil”. Asociación Española de Pediatria.
Films
RUBEN,J.(1991) Durmiendo con su enemigo
BALAGUER,J.(2001) Sólo mía.
5.- Problemas de autoaceptación: ser feo/a, estar gordo/a, anorexia, bulimia, vigorexia. Ortolexia o la obsesión `por la salud.
GOFFMAN, E. (2001) “La identidad deteriorada”Ed. Amorrortu. Buenos Aires.
Film
HOGAN, P.J.(1994) La boda de Muriel


6.- Distintas formas de desajustes evolutivos en la juventud. Síndrome de Peter Pan
RODRÍGUEZ, F. (2002) “Comunicación y cultura juvenil” Ed.Ariel. Barcelona
URRA, J. (1995) “Adolescentes en conflicto” Ed. Pirámide. Madrid.
Film
KAZAN, E. (1961) Esplendor en la hierba
CLARK,L. (1995) Kids
ARMENDÁRIZ,M. (1994) Historias del kronen
7.- Homosexualidad. La emergencia del colectivo gay. Cultura underground.
MERIDA,R. (2001) “Sexualidades trasgresoras” Ed. Icaria. Barcelona
SORIANO,S (1999) “Como se vive la homosexualidad y el lesbianismo” Ed. Amaru. Salamanca.
MORRISROE,P. (1995) “Robert Mapplethorpe”. Ed. Circe. Barcelona.
Films
EASTWOOD, C. (1997) Medianoche en el jardín del bien y del mal
GAY, C.(2000) Krampack
8.- Las culturas de clubs: Prostitución, alcoholismo, drogadicción. Proxenetas y camellos.
PISANO, I. (2001) “Yo puta, hablan las mujeres” Ed. Plaza y Janes. Barcelona
CELA, C.J. (1984) “Izas, rabizas y colipoterras”. Ed. Lumen. Barcelona
Films
FIGGIS, M. (1995) Living las vegas
SWAIM, B. (1986) La calle de la media luna
9.- El lesbianismo, un feminismo y nuevas culturas de genero.
JEFFREYS, S. (1996) “La herejía lesbiana” Ed. Cátedra . Madrid
FERNÁNDEZ,J.A. (20009 “El gai saber” Ed Llibres Index. Barcelona.
Films
WYLER,W. (1961) La calumnia
ANDERSON, J. (2000) Mujer contra mujer
Herramientas para combatir el bullying homofóbico
Raquel Platero Méndez y Emilio Gómez Ceto
18.04.2007 enviar artículo imprimir página
10.- Enfermos crónicos y gestión familiar de la enfermedad. Hipocondriacos.
BORREL,F. (1989) “El paciente manipulador”. Rev El médico. Nº314-abril
SCHUMAN,R. (1999) “Vivir con una enfermedad crónica”. Ed. Paidos. Barcelona
Film
SAYLES,J. (1992) Pasión Fish
MILLER, G. (1992) El aceite de la vida
11.- Psicópatas leves y asesinos en setie, un fenómeno mas que de cine.
SCHENIDER, K. (1968) “Las personalidades psicopáticas”. Ed. Morata. Barcelona
MORRISON, H. (2004) “Mi vida con los asesinos en serie” Ed. Océano. México
Film
HARROM,M. (2000) American pshyco
RUBEN, J. (1993) El buen hijo
http://www.blogdecine.com/2006/08/23-enfermedades-mentales-en-el-cine-esquizofrenia-y-multiples-personalidades
12.- Psicología de los terroristas. “La buena terrorista” de Doris Lessing
CAMUS, A. (red 2002) “Los justos”. Ed.Alianza. Madrid
CHAVEZ de PAZ, D. (1989) “Juventud y terrorismo”. Ed.IEP. Lima
Films
PAKULA, A. (1997) La sombra del diablo
SHERIDAN, J. (1997) The boxer
13.- El sindrome de bournout y el stres en servicios sociales
PEIRO, J.M. (1993) “Desencadenantes del stres laboral”. Ed Eudema.Madrid
SOLA, A. (1993) “Estrés y calidad de vida” Ed. Folio. Barcelona
Film
NICHOLS, M. (1966) Quien teme a Virginia Wolf
Sesiones 1h semanal. Competencias genéricas. Tipo B.
El profesional de E.S. y las instituciones reformadoras.
Sesión práctica presentada por alumnos/as.
1.- Embarazos prematuros o no deseados. El trauma de la aborción. ADOPCIONES.
AMOROS,P. (1987) “La adopción y el acogimiento familiar” Ed. Narcea. Madrid
CACERES, J. (2002) “Relación de pareja en jóvenes y embarazos no deseados” Ed.Pirámide. Barcelona
Film
LEIGH, M. (2004) El secreto de Vera Drake
BODEGAS, R. (1971) Españolas en Paris
2.- Desajustes emocionales en la pareja. Las Familias desestructuradas.
BRONSTEIN, M.T. (1988) “Terapia de pareja” Ed. Pirámide. Barcelona
FELIU,M.E. (1992) “Relación de pareja.Técnicas para la convivencia” Ed. Martinez Roca. Barcelona
Film
BENTON,R. (1979) Kramer contra Kramer
ZAMBRANO,B. (1999) Solas
3.- Desadaptados escolares. Absentismo, pandillismo, matonismo. Procacidad y pedofilia.
WATKINS, C. (1991) “La disciplina escolar” Ed.Paidos. Barcelona
COHEN, A. (1970) “Delincuentes juveniles, la cultura de las pandillas” Ed.FCE. Méxic
Platero, R. y Gómez, E. (2007). "Herramientas para combatir el bullying homofóbico". Madrid: Talasa.
Film
VAJDA, L. (1958) El cebo
CLAVELL, J. (1967) Rebelión en las aulas
JARECKI, A.(2004) Capturing the Friedmans

4.- Las instituciones de protección a la infancia. LEY DEL MENOR
AAVV (2000) “El modelo de justicia juvenil en Catalunya” Ed Justicia i societat nº21
ALMIRALL,J. (1992) “El educador en los centros de menores” Ed. Estudis Juridics. Barcelona
Film
HALLSTROM, L. (1999) Las normas de la casa de la sidra
GARCIA, S. (2001) El otro barrio
5.- Un caso diferente: Carceles para madres, carceles familiares
CANTERAS,A. (1990) “Delincuencia femenina en España” Ed. Ministerio de justicia. Madrid
JIMÉNEZ MORANGO, J. (1998) “ Niños y madres en prisión”. Ed.Ministerio Trabajo A.S. Madrid
Film
WISE, R. (1958) Quiero vivir
KONSMINSKY, P. (2002) La flor del mal
6.- Sistema Penitenciario. Tipologías y estadísticas
BALLABRIGA, M. (2004) “Notes sobre la situació penitenciaria a Catalunya” Fundació Pi Sunyer. Barcelona
ELEJABARRIETA,F. (2000) “Tratamiento penitenciario por fases” Ed. Centre Est. Juridics i F.E. Barcelona
Films
FRANKENHEIMER, J. (1962) El hombre de Alcatraz
SKOLNICK, B. (2001) Jugar duro


7.- Enfermos terminales. Infancia hospitalizada. Tanatoterapia
CALLE, R. A. (1996) “Aprender a vivir aprender a morir”. Ed Aguilar. Madrid
MITTAG, O.(1996) “Asistencia práctica para enfermos terminales” Ed. Herder. Barcelona
Films
MERCERO, A. (2003) Planta cuarta
AMENAVAR,A.(2004) Mar adentro
TRUMBO, D. (1971) Jonny cogió su fusil
8.- Sociología de la senectud y abandono familiar
BAZO,M.T. (1992) “La ancianidad del futuro2 Ed. Fund Caja Madrid.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS,R. (1996) “Calidad de vida en la vejez” INSERSO. Madrid
Film
RYDELL, M.(1981) En el estanque dorado
COIXET, I(2002) Mi vida sin mi.
9.- Apuntes sobre sociología de la pobreza
CANDEL, F. (1989) “La nova pobresa” Ed.Edicions 62. Barcelona
MONREAL , P. (1996) “Antropología y pobreza urbana” Ed Lib. Catarata. Madrid
Film
TAVERNIER,B. (2001) Hoy empieza todo
ARANOA, F.(2002) Los lunes al sol
10.- Automarginación. Violencia y rebelión. Skins. Ocupas
BATISTA, A. (20009 “Ocupes, la mobilització sorprenen” Ed. Rosa dels vents. Barcelona
VIÑAS,C. (2000) “Skinshead a Catalunya” Ed. Columna. Barcelona.
Film
KAYE, T.(2002) American history X

Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral). Asistencia a clase con participación en seminario y presentación de dos temas. Elaboración de un Tema con material de acompañamiento. Memoria de todas las sesiones con los comentarios y datos profesionalizantes Esta evaluación reune la Preparación del material, la ejecución o presentación del tema correspondiente y el Feedback de las principales criticas y conclusiones. ATENCIÓN A LOS ALUMNOS Los alumnos pueden plantear alternativas en su preparación de temas, como es la presentación en formatos multimedia. Los alumnos se pueden poner en contacto via e-mail con el profesor o revisar contenidos en las web academicas . El profesor dedica dos horas semanales a las tutorias presenciales


Fonts d'informació
Bàsica

La desadaptació social:

 

 

  • BANDURA,A. y WALTERS,r.H.(1974); Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. De Alianza. Madrid.
  • CASAS,F.(1989); Tecnicas de investigación social.EdE PPU.Barcelona.
  • FISAS,V.(2002) El sexo de la violencia. Ed Icaria.Bcn
  • FUENTES,E.(1996), Violencia y rebelión juveniles. Revista CC.Educació TU.Tarragona.
  • GARZON,A.(1990), Psicología y Justicia. Ed.Promolibro. Valencia.
  • GENERALITAT de C. Publicacions dels Departaments de Justicia i de Benestar Social.
  • GUILLOT,E.(1999)Rock en el cine.Lamascara.Valencia
  • HELLINGUER,J.(2001): Ordenes del Amor. Ed Herder Barcelona.
  • MERIDA,R.M.(2002)Sexualidades trasgresoras. Ed. Icaria.Bcn.
  • STAM,R.(2001) Teorías del Cine. Paidos. Barcelona.
  • Filmografia basica per temes.

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent