Codi |
|
A2 |
Conèixer el marc de l´Educació Social i els models desenvolupats en altres països. |
A3 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació. |
A7 |
Conèixer les caracteristiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa. |
A9 |
Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació |
A13 |
Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris) |
A14 |
Utilitzar les estrategies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Mostrar una actitud empàtica i de confiança cap els subjectes de la intervenció educativa. |
B10 |
Mostrar respecte cap a les opcions vitals dels subjectes de la intervenció educativa. |
B14 |
Planificació i organització |
B17 |
Presa de desicions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
1. Definir els principis i valors que fomenten i propicien l´Animació Sociocultural (ASC)
|
A3
|
|
|
2. Conèixer les diferents tendències existents en aquest àmbit |
A2
|
|
|
3. Determinar on s´ubiquen les iniciatives d´ASC avui en dia |
A7
|
|
|
4. Conèixer els elements integrants de la planificació social, des de la vessant de l´ASC |
A9
|
|
|
5. Conèixer i analitzar programes d´ASC que es dissenyen i s´apliquen actualment en diferents àmbits i des de diferents institucions |
A9
|
|
|
6. Iniciar-se en el disseny de programes d´ASC |
A13 A14
|
B2 B3 B5 B14 B17
|
|
7. Entendre les particularitats de l´ASC en funció de les característiques dels diferents grups de població |
|
B9 B10
|
|
8. Utilitzar les TIC de manera efectiva per a comunicar i buscar informació. |
|
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Bases teòriques i històriques de l´ASC |
1.1. L´ASC a Europa i Espanya. Història i situació actual
1.2. Aproximació conceptual a l´ASC.
1.3. Paradigmes i corrents
1.4. Les industries culturals
1.5. La política cultural |
2. L´anàlisi de la realitat sociocultural |
2.1. Les fases de l´anàlisi sociocultural
2.2. Priorització de necessitats socioculturals
2.3. Deficiències més comunes en un anàlisi de realitat sociocultural |
3. Disseny de programes/projectes d´ASC i tipologia de programes/projectes |
3.1. Eixos que configuren els programes
3.2. Nivells de concreció del procés de planificació sociocultural
3.3. Components de la planificació sociocultural
3.4. Fases de la planificació
3.5. El projecte d´ASC com a concreció del procés planificador i com a eina per a la intervenció. |
4. Les tècniques d´intervenció i tipologia d´activitats |
4.1. Les tècniques de grup
4.2. Les activitats d´animació |
5. L´avaluació de programes/projectes d´ASC |
5.1. La problemàtica de l´avaluació en el camp de l´ASC
5.2. El disseny de l´avaluació
5.3. Els indicadors d´avaluació
5.4. Tècniques i instruments per a l´avaluació |
6. Els animadors socioculturals |
6.1. Formació i perfil professional |
7. Particularitats de l´ASC en funció dels destinataris |
7.1. L´ASC dirigida als joves
7.2. L´ASC dirigida als infants
7.3. L´ASC dirigida a la tercer edat
7.4. L´ASC dirigida a la població en conflicte social |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Debats |
|
2 |
4 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Metodologies integrades |
|
6 |
18 |
24 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
20 |
22 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta de fer una presentació general de l´assignatura i de formular al grup-classe una serie de qüestions per a valorar el nivell de coneixements previs sobre la temàtica. |
Sessió Magistral |
Exposició oral, per part de la professora, dels aspectes tèorics més rellevants de l´assignatura. |
Debats |
Es realitzaran dos debats a l´aula centrats en el tema de la Industria cultural i la Industria de l´oci. Cada debat estarà preparat per la meitat dels alumnes de la classe, si bé hi participaran tots. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es realitzaran dos exercicis teòric-pràctics a partir de la lectura i anàlisi de dos documents. Un dels documents es centrarà en temes de diagnòstic comunitàri. L´altre document es centrarà en temes de plans comunitàris. La resolució d´ambdòs excercicis es realitzarà a l´aula, de forma individual. La lectura i anàlisi dels documents l´haurà realitzat previament cada alumne fora de l´aula. |
Metodologies integrades |
Es realitzarà un exercici d´Aprenentatge Basat en Problemes (PBL), a partir d´un tema de l´assignatura. Els alumnes hauràn d´identificar un problema teòric i definir uns objectius d´aprenentatge amb la finalitat de solventar-lo. Posteriorment hauran de realitzar els passos necessaris per a assolir els esmentats objectius i presentar un informe final sobre tota l´experiència. |
Treballs |
Els alumnes han de dissenyar un programa d´ASC. Aquest és un treball grupal a realitzar fora de l´aula. Durant la seva realització és obligatòri passar per tutoria. |
Presentacions / exposicions |
En grups de 5, els alumnes prepararàn una exposició, amb el suport de les TIC. L´exposició es realizarà a l´aula. La temàtica de la mateixa estarà vinculada a un llistat de tòpics relacionats amb l´assignatura. Aquest llistat el proporcionarà la professora a l´inici del quatrimestre. |
Seminaris |
Sessió de treball grupal, guiat, al voltant d´un contingut teòric-pràctic. Tots els membres del grup han de fer les seves aportacions a partir del seu estudi i treball individual i, també, si és possible, a partir de la seva experiència. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Metodologies integrades |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Per a la realització del treball (Disseny d´un programa d´ASC) estan previstes sessions de tutoria obligatòries. En la resta d´activitats, l´atenció personalitzada és opcional. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà la qualitat dels arguments, la capacitat de raonament i la qualitat del discurs escrit. |
10% |
Metodologies integrades |
Es valorarà l´assistència i participació de l´alumne en cadascuna de les sessions de PBL.
Es valorarà la qualitat del treball teòric presentat un cop acabat l´exercici, a partir dels següents aspectes: a) qualitat del discurs, b) utilització del vocabulari específic, c) encert en la definició del problema i en l´assoliment dels objectius d´aprenentatge formulats, i d) fonts documentals utilitzades |
20% |
Treballs |
Es valorarà la coherència interna de la planificació presentada i el grau d´adequació a la situació hipotètica de partida. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la qualitat del contingut de les exposicions, l´actualitat de les fonts documentals utilitzades i el domini de les TIC |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es valorarà el domini dels continguts teòrics de l´assignatura, especialment la precisió conceptual i el domini del vocabulari específic de l´ASC. |
20% |
Proves de desenvolupament |
Es valorarà l´originalitat en el desenvolupament del tema, la qualitat del discurs escrit i la capacitat de relacionar temes. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. Trilla i altres, "Infància, temps lliure i participació social. Informe 2002: La infància i les families als inicis del segle XXI, 2002, CIIMU
X. Úcar, "Medio siglo de animación sociocultural en España"., 2003, Revista Iberoamericana de Educación
J. Escudero, Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural., 2004, Narcea
J. Trilla, Animación sociocultural. Teoría, programas y ámbitos., 1997, Ariel
M.P. Pérez-Campanero, Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa., 1991, Narcea
M. Marchioni, Comunidad y cambio social, 2002, Popular
S. Froufe, Construir la animación sociocultural, 1994, Amarú
A. Calvo, La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación., 2002, Alianza
P. Soler, L´educació social avui: la intervenció socioeducativa a Catalunya., 2005, Universitat de Girona
E. Ander-Egg, Metodología y práctica de la animación sociocultural, 2000, Instituto de Ciencias Sociales Aplicadas
J.V. Merino, Programas de animación sociocultural. Tres instrumentos para su diseño y su evaluación., 1997, Narcea
|
|
Complementària |
|
En aquesta adreça trobareu informació relacionada amb plans comunitaris i democracia participativa. Es tracta de la web de l´Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya. http://www.pangea.org
També us serà d´utilitat el portal de l´Educació Social. http://www.eduso.net
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROJECTES DIDÀCTICS EN INSTITUCIONS EDUCATIVES NO FORMALS/11081208 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EDUCACIÓ PERMANENT/11081004 | DIDÀCTICA GENERAL/11081009 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|