DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ Codi 11081106
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Adreça electrònica patricia.terradellas@urv.cat
Professors/es
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant -

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d´actuació.
A9 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació
A10 Identificar i diagnosticar els factors de risc social i els factors de conflicte personal i sociofamiliar.
A11 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l´anàlisi de la realitat social.
A12 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a la detecció de necessitats socioculturals.
A13 Dissenyar programes d´intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B17 Presa de desicions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els fonaments del Diagnòstic en Educació, les fases del procés diagnòstic i els objectius específics de cada una d'elles. A3
B1
- Estudiar, analitzar i comparar diferents estratègies educatives que permetin intervenir en diferents problemàtiques. A9
A11
B3
C3
- Dissenyar, elaborar, aplicar i interpretar correctament proves i instruments utilitzats en el procés diagnòstic. A10
A11
A12
B5
B6
- Elaborar d'informes diagnòstics. A10
B2
C5
- Orientar específicament segons els resultats extrets de diferents diagnòstics. A11
A13
B6
B17
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Teoria del diagnòstic educatiu. - Concepte. Evolució històrica.
- Objectius. Funcions.
- Diagnòstic educatiu versus avaluació.
- Àmbits del diagnòstic en educació.
- El Diagnòstic en educació en el context actual.
- L'actitud del professional de l'educació davant el diagnòstic.
2. Disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic. - Fase prèvia: anàlisi de la demanda, planificació, recollida de dades inicials, camps d'observació, anamnesi, elaboració d'hipòtesis.
- Fase central: instruments i tècniques d'avaluació: observació, qüestionari, entrevista, bateries o tests (sociograma, tests projectius - PN, test de la família, test de l'arbre, test de la figura humana -, qüestionaris de personalitat - HSPQ, 16-PF -,tests d'intel·ligència - Raven, WISC, McCarthy -, tests d'aptituds - TEA, DAT - i proves pedagògiques.
- Fase final: aplicació del diagnòstic educatiu.
3. Aplicació del diagnòstic educatiu. - Camps d'observació.
- Procediments d'aplicació. Clima de passació.
- Anàlisi del diagnòstic. Interpretació de la informació.
- Orientació i assessorament derivades de l'anàlisi,
- Informe diagnòstic. Elaboració. Protocol.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Supòsits pràctics/ estudi de casos
17 0 17
Seminaris
14 0 14
Treballs
14 0 14
Treballs
10 0 10
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teòriques.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi i discussió de casos.
Seminaris Tècnica de role-playing.
Treballs Realització de supòsits pràctics.
Treballs Lectura de llibres relacionats amb la temàtica.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Horari d'atenció als alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Dossier que inclogui els casos pràctics treballats a classe. 20%
Treballs Treball de camp. 40%
Treballs Lectura de llibres relacionats amb la temàtica. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà bibliografia per cada tema.

Complementària

Es facilitarà bibliografia per cada tema.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent