DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DEL PENSAMENT MATEMÀTIC I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11111018
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4 2 Troncal Segon Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica jordi.valles@urv.cat
Professors/es
VALLÉS GENÉ, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén desenvolupar tots els àmbits de les matemàtiques, és a dir, les relacions lògiques com a element que contribueix al desemvolupament del raonament, el coneixement dels nombres i la introducció del càlcul, les mesures com a aproximació quantitativa de la realitat i la geometria com a representació mental de l'espai.

Competències
Codi  
A10 Conèixer les estratègies metodològiques per desenvolupar nocions espacials, geomètriques i numèriques.
A11 Ser capaç de promoure el desenvolupament del pensament lògic-matemàtic-geomètric.
A22 Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A26 Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne.
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Interpretar el Currículum d'Educació Infantil. A11
A24
A26
A28
B1
2. Aprofundir en l'estudi teòric dels continguts de didàctica de les matemàtiques a través de la lectura de diferents autors, principalment dels llibres llegits i dels articles exposats a classe. A10
A11
A28
B1
3. Conèixer les característiques dels materials didàctics de matemàtiques i elaborar guions per a la utilització d'aquests materials a l'aula. A10
A11
A22
A24
B4
C2
4. Relacionar amb coherència els diferents elements que intervenen en el tractament de les matemàtiques a l'Educació Infantil A10
A11
A24
A26
A28
B3
B4
C3
C5
5. Reunir informació organitzada dels recursos didàctics necessaris per al tractament dels diferents blocs temàtics. A10
A11
B1
C2

Continguts
Tema Subtema
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS

Formació de l’estructura del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys:
Llenguatge matemàtic:
Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Funcions. La formació dels conceptes. Objectius globals de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Fonaments i bases psicopedagògiques del currículum. Criteris metodològics i d’avaluació. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. Nivells de concreció.
2. RELACIONS I CANVI Qualitat dels objectes:
Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Conjunció i disjunció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius.

Relacions:
Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives.

Resolució de problemes.
3. NUMERACIÓ I CÀLCUL Noció de quantitat i introducció al nombre:
Aspectes teòrics. Els dos nivells del tractament del nombre. Plantejaments de Canals, Piaget, Kamii, Baroody, Brissiaud, Dickson, Brown, Gibson i d'altres.
Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre.

Càlcul:
Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -.
4. ESPAI I FORMA Domini de l’espai:
Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules.

Coneixement de les figures:
Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia.
Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals.
Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria.
5. MESURA Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura.

Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Treballs
0 20 20
Presentacions / exposicions
10 0 10
Sessió Magistral
15 0 15
Pràctiques a través de TIC
5 0 5
Pràctiques a laboratoris
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 5 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
1 0 1
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg.
Treballs Treballs per al curs 2009-2010:
Treball en grup de 2 o 3 alumnes:
LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA…
Aspectes a tenir en compte:
- Articles de revistes, aportacions extretes d’internet, comunicacions o ponències de congressos, jornades etc. que facin referència preferentment a la didàctica de les matemàtiques a l'educació infantil i/o cicle inicial de primària.

- Exposicó oral davant la classe seguint el calendari establert. Hi participaran de manera proporcional els 2 o 3 components del grup.

- Presentació escrita del treball amb una extensió de 3 pàgines, lletra Arial de 12 a 1.5 espais.
- Síntesi de l'article, comunicació, ponència....
- Comentari subjectiu de cada membre del grup.
- Annex: Fotocòpia de l'article, comunicació, ponència...

Treball en grup d’un màxim de 5 alumnes:
PROGRAMACIÓ D’UNA O DUES SESSIONS
Aquest treball consisteix en confeccionar una uitat de programació (UP) entorn a una temàtica global encara que cal centrar-la només en continguts de matemàtiques.

Apartats de la unitat de programació:

- Introducció (Nivell, temàtica globalitzada…)
- Capacitats que es desenvolupen a través de les activitats (Veure currículum segon cicle d’educació infantil. Article 6 del DOGC Núm. 5216 – 16.9.2008. )
- Objectius que cal assolir a la UP.
- Continguts que s’han de desenvolupar.
- Activitats d’una o dues sessions a experimentar amb nens o nenes d’educació infantil.
- Observacions recollides en la pràctica: avaluació de l’alumnat i de la UP.
- Material didàctic elaborat.
Treball individual:
1. LECTURA DE DOS LLIBRES (per concretar)

1.1 Fer un treball d'entre una pàgina i mitja i dues, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. El contingut d'aquest treball ha de fer referència a textos concrets de l'obra que es considerin interessants de comentar i un apartat final que resumeixi l'opinió personal sobre el contingut del llibre.
Els textos seleccionats per fer el comentari s'han de copiar fins un màxim de 4 línies i fer referència al número de la pàgina del llibre.


Presentacions / exposicions L'activitat específica de presentacions / exposicions és la que s'ha fet referència a l'apartat anterior. Veure lectura i exposició d'un article.
Sessió Magistral Per cada apartat i/o tema de la programació l'alumnat disposa d'un dossier amb una selecció de textos i propostes didàctiques.
Els espais expositius per part del professor consisteixen en comentar i ampliar la informació dels dossiers esmentats.
Pràctiques a través de TIC Es programen sessions a l'aula d'ordinadors per a conèixer els materials i propostes didàctiques que es poden trobar a diferents webs nacionals i internacionals.
Pràctiques a laboratoris Per a cada apartat de la programació l'alumnat fa una manipulació dels materials didàctics i jocs del laboratori de Didàctica de les Matemàtiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Situacions de resolució de problemes i/o pràctica d'exercicis a l'aula ordinària:
- Durant la sessió magistral el professor provoca situacions a partir de les quals l'alumnat ha de descobrir els continguts , estratègies, procediments, etc. que hi estiguin relacionats.
- A les sessions de laboratori es plantegen situacions de didàctica de les matemàtiques perquè les resolgui l'alumnat adoptant el paper d'alumne escolar.
- S'exerciten activitats i/o jocs del laboratori i es relacionen amb els continguts que s'hi desenvolupen

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de desenvolupament
Descripció
L'atenció individualitzada es desenvolupa en dos espais: - Al despatx a les hores d'atenció a l'alumnat,. - A les sessions pràctiques del laboratori.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg. Es fa un seguiment però no hi ha qualificació
Treballs Treball en grup de 2 o 3 alumnes:
LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA

Treball en grup de 3 o 4 alumnes:
UNITAT DE PROGRAMACIÓ

Treball individual:
1 LECTURA DE DOS LLIBRES
40 %
Atenció personalitzada Es dóna l'oportunitat a l'alumnat perquè revisi les valoracions que fa el professorat, tant el que es refereix als treballs com als exàmens.
Es considera d'una gran importància que l'alumnat conegui els encerts i els errors de les actuacions que fa.
Proves de desenvolupament CRITERIS D'AVALUACIÓ
- Valoració dels objectius reflectits en aquets programa.
- A totes les convocatòries d’examen es distribuirà el temps de dues hores, segons la tipologia de la prova:
- Prova teòrica: Mitja hora per desenvolupar una temàtica sense utilitzar material de consulta.
- Prova pràctica: Una hora i mitja amb la possibilitat d’utilitzar material de consulta: apunts, llibres, articles, etc.
- Les proves tenen caràcter eliminatori.
- Les preguntes seran sobre una temàtica del programa i/o global.
- Cal superar cadascuna de les proves: teòrica i pràctica


60 % Examen (40 % prova pràctica i 20 % prova teòrica)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible presentar tots els treballs. En el cas de suspendre l'assignatura caldrà recuperar les proves pendents a les diferents convocatòries. Es valorarà el nivell d'organització en l'acompliment del calendari i la correcta utilització d'aquest programa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BIBLIOGRAFIA

- Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.

- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat. Barcelona.

- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.

(1) - Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona

- Boule F. (1985), Manipular, organizar i representar. Ed Narcea. Madrid.

- Vallès J. (1992) Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial. Dossiers Rosa Sensat.

- Grup Almosta (1988) Més de 7 materials per a l'aprenentatge de la Matemàtica. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona

(1) - Kamii C (1995), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.

- Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.

- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor

(1) - Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.

- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide

- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.

- Gallego C (2000), Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.

- Saá, M. D. (2002), Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Ed. EOS. Madrid.

- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.

- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a 7 anys. Ed. CIMS. Barcelona.

- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques. Ed. Columna. Barcelona.

- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a 6 años. Ed. Narcea. Madrid.

(1)- National Council of teacher of Mathematics (2004), Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. Granada.

- Parra, C (1994) Didàctica de la matemática. Aportes y reflexiones. Buenos Aires. Paidós educador

(1)- Alsina, A. (2004) Com desenvolupar el pensament matemàtic de 0 a 6 anys. Propostes didàctiques. Ed. Eumo. Vic

- Fernández Bravo, J.A. (2006) Didáctica de la matemática en Educación Infantil, Grupo Mayéutica. Madrid.

- Carme Barba Uriach. De les estratègies informals a les eficients pel càlcul. Educació infantil. Llicència d’estudis editada a: http://www.xtec.cat/

- Chamorro, M. C., Belmonte, J.M., Ruiz, M. L., Vecino, F. (2005) Didàctica de las matemáticas para infantil. Pearson Prentice Hall. Madrid.

(1) Llibres de consulta recomanats.

Webs:

http://www.xtec.cat/

http://gamar.udg.es

http://www.xtec.net/sgfp/llicenc/index.htm

http://www.xtec.es/~ccols/

http://www.nctm.org/standards/

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
CALENDARI 22/09/09 Abans d'aquesta data anotar a la graella de la cartellera l'article escollit i la data d'exposició. Una sola exposició per cada sessió. Setembre a Desembre En aquest període realitzar l'exposició de l'article i entregar el treball segons data compromesa prèviament. 8/10/09 Presentació del treball del primer llibre 1211/09 Presentació del treball del segon llibre: 17/12/09 Abans d’aquesta data o al mateix dia, presentar la programació. ATENCIÓ ALUMNAT Despatx 5.3 VG: Dilluns, de 15 a 16 hores Bústia núm 61 VG. e-mail: jvalles2@xtec.cat
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent