Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A15 |
Ser capaç de desenvolupar en els infants hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A16 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A17 |
Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A18 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A20 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A21 |
Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A23 |
Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social. |
A24 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats. |
A26 |
Ser capaç d’utilitzar l'observació sistemàtica com a principal instrument d'avaluació global, formativa i contínua de les capacitats de l'alumne. |
A27 |
Desenvolupar la funció tutorial, orientant els alumnes i pares i coordinant l'acció educativa referida al grup d'alumnes. |
A28 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A34 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A41 |
Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B10 |
Assumir la dimensió ética del mestre tot fomentant en els alumnes una actitud de ciutadania crítica i responsable |
B11 |
Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral |
B13 |
Tenir capacitat d'organització i planificació |
B17 |
Tenir iniciativa i esprit emprenedor |
B18 |
Estar motivat per la qualitat |
B20 |
Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions. |
B21 |
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer l'escola infantil com a una realitat en la nostra societat.
|
A1 A28
|
|
|
Identificar els elements claus en l'organització de l'etapa d'educació infantil.
|
A1 A2 A18 A24 A26 A27 A28 A41
|
B4 B5 B13 B17 B18
|
C3
|
Prendre consciencia de la importància de les competències compartides família escola, en l'educació dels infants.
|
A1 A15 A17 A18 A20 A27
|
B2 B3 B6 B11
|
C3
|
Prendre consciència de la importància de l'Educació Infantil en la societat actual.
|
A2 A28
|
B6 B10 B17 B18
|
C3 C5
|
Ampliar els coneixements sobre la metodologia de treball a l'escola infantil.
|
A1 A2 A21 A22 A23 A24 A26 A34
|
B1 B5 B11 B13 B18
|
C2
|
Reconèixer la importància de l'aprenentatge significatiu dels hàbits i les activitats d'aprenentatge que ho afavoreixen. |
A1 A15 A16
|
B1 B2 B4 B5 B13
|
|
Conèixer diferents propostes didàctiques que faciliten l'atenció a la diversitat dels infants. |
A1 A2 A17 A18 A20 A26
|
B1 B20 B21
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1.- L'Escola Infantil. Concepte i evolució.
|
-Principals tendències pedagògiques en Educació Infantil.
-L'educació Infantil en Europa i Espanya.
L'Educació Infantil a Catalunya. Marc legislatiu. |
2.- L'etapa d'Educació Infantil. |
-Característiques de l'etapa.
-L'equip directiu. Els educadors.
-El currículum. Els cicles de l'etapa.
-Els aspectes organitzatius.
-La planificació. Capacitats, objectius i continguts.
-L'acció educativa. Els materials.
-Observació i evaluació. |
3.- Les relacions entre família i escola.
|
-Vies de comunicació.
-Competències compartides.
-Dificultats de relació.
-La participació dels pares i les mares. |
4.- Metodologia i pràctica educativa.
|
-L'activitat quotidiana.
-Els hàbits i l'autonomia personal.
-El joc.
-La globalització dels aprenentatges. |
5.- Atenció a la diversitat.
|
-Propostes d'intervenció.
-Els agrupaments d'alumnes.
-Els grups interactius. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
18 |
20 |
38 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
9 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
-En aquesta activitat es dona informació als alumnes sobre els objectius, continguts, metodologia i el sistema d'avaluació de l'assignatura.
També s'especifiquen les activitats pràctiques i els terminis de lliurament i el calendari d'exposicions. |
Sessió Magistral |
-En aquestes sessions, el professor imparteix la materia, amb el suport dels mitjans audiovisuals i dona la possibilitat als alumnes de participar en el debat sobre el tema tractat. |
Presentacions / exposicions |
-Els diferents grups d'alumnes presenten a classe, els materials que han confeccionat, juntament amb la seva justificació pedagògica. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
-Es presenten a classe una sèrie de casos pràctics sobre el contingut de la matèria i els alumnes en grups reduïts, els estudien i proposen la solució.
A continuació es fa una posada en comú i estreuen unes conclusions. |
|
Presentacions / exposicions |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
-Els alumnes han d'assistir com a mínim a una sessió de tutoria durant el quadrimestre.
-Abans de l'exposicions, han de presentar la proposta al professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
-Els alumnes presenten davant la classe el seu treball pràctic. |
10% |
Proves de desenvolupament |
-Els alumnes durant el quadrimestre, realitzaran 3 proves de desenvolupament.
Si no superen una d'aquestes tres proves, poden optar a l'examen en les dues convocatòries de maig i juny.
Tant en la primera com la segona convocatòria es farà un examen presencial. |
65% |
Altres |
-Els alumnes realitzaran 5 exercicis pràctics. -Es tindrà en compte l'assistència a les classes de pràctiques, així com la participació en els debats. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BASEDAS, E., HUGUET, T.,i SOLÉ, I., Aprendre a ensenyar a l'educació infantil, Barcelona: GRAÖ, 2006
ANTON, M. I altres, Planificar l'etapa 0-6, Barcelona: GRAÖ, 2007
DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ, Currículum de Parvualri, Barcelona:GENCAT, 2008
CABRERA, D., FUNES, J. i BRULLET, C., Alumnado famílias i sistema educativo, Barcelona: Octaedro, 2004
GONZALEZ, A., La educación Infantil, Barcelona: Octaedro, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ INFANTIL/11111103 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DIDÀCTICA GENERAL I/11111001 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIDÀCTICA GENERAL II/11111006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|