DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) CIÈNCIES SOCIALS I LA SEVA DIDÀCTICA I Codi 11131011
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.pons@urv.cat
Professors/es
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant El coneixement social enfront d'altres tipus de coneixement. L'estudi de la societat a primària. Els conceptes clau en un currículum crític de ciències socials, el temps i l'espai. L'estudi del passat, del present i la construcció del futur.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials 1.1. La comprensió de la realitat des de l'escola primària
1.2. La formació del pensament social: crític i creatiu
1.3. La intervenció social
2. Les característiques específiques del coneixement social 2.1. Les diferències entre el coneixement social i altres tipus de coneixement
2.2. La Didàctica de les Ciències Socials
2.3. La Didàctica de les Ciències Socials des d'una perspectiva crítica
3. Les ciències socials a l'escola 3.1. Història, Història de l'Art i Geografia
3.2. Sociologia i Antropologia
3.3. Política, Dret i Economia
3.4. La selecció de continguts per a l'ensenyament de les ciències socials
3.5. Els conceptes clau
4. Els continguts en l'ensenyament de les ciències socials 4.1. La diferència entre fets i conceptes socials, i el seu ensenyament
4.2. Procediments de tractament de la informació social i per a situar-nos en el temps i l'espai
4.3. Els valors socials en una societat democràtica, les normes i les actituds de les persones
5. De l'espai personal a l'espai geogràfic 5.1. L'espai i el seu procés d'aprenentatge
5.2. La representació i la conceptualització de l'espai social i geogràfic
6. Del temps viscut al temps concebut i al temps històric 6.1. El temps i el seu procés d'aprenentatge
6.2. Les línees temporals
6.3. La cronologia i la periodització
6.3. Conceptes temporals i comprensió de la història
7. Les ciències socials al currículum de l'escola primària 7.1. Partir dels problemes socials
7.2. Tenir en compte els coneixements de l'alumnat sobre la societat
7.3. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
7.4. Els materials curriculars
7.5. La intervenció didàctica i el paper del professorat
7.6. L'avaluació formativa en l'ensenyament de les ciències socials

Atenció personalitzada
Descripció
Planificació, recerca de materials i bibliografia, estructuració i redacció formal dels treballs. Atenció a les problemàtiques específiques de l'alumnat.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica Pagès, J., Educación cívica, formación política y enseñanza de las ciencias sociales, de la geografía y de la historia, 2005, Íber, 44. 45-55
Batllori, R.; Pagès, J., EL disseny curricular en ciències socials. Estat de la qüestió, 1988, Burgaya, J. et.al. Actes del Primer Sympòsium sobr
Benejam, P., Els valors en l’ensenyament de les Ciències Socials, 1995, Vela Major, 2. 49-55.
Santisteban, A., Investigar la comarca: aventuras de lo cotidiano, 1992, Apuntes de Educación, 4. 6-9
Cavinato, G., Laboratori de la memòria (memòria, memòries, història oral), 1989, Perspectiva Escolar, 139. 23-29
Benejam, P., Los contenidos de ciencias sociales, 1989, Cuadernos de Pedagogía, 168
Pagès, J., Situar-se en el temps, situar-se en la història, 1988, Guix, 124
Batllori, R., Una didàctica de l'espai, 1995, Guix, 208. 5-11

Complementària MEC, Área de Conocimiento del Medio. Primaria, 1992, Madrid: MEC
Aisenberg, B.; Alderoqui, S. (comps.), Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones, 1994, Barcelona: Paidós
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, 2003, Madrid: Síntesis
Pluckrose, H., Enseñanza y aprendizaje de la historia, 1993, Madrid: Morata/MEC
Travé, G., Una propuesta de selección de contenidos de las nociones económicas. Área de Conocimiento del Medio en la Educación primaria, 1995, Íber, 5. 17-26

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent