Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A15 |
Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric. |
A16 |
Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.). |
A17 |
Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic. |
A18 |
Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social. |
A20 |
Entendre i valorar l’experiència que les arts plàstiques aporten al procés educatiu i en la formació integral del ésser humà. |
A24 |
Conèixer els fonaments de la cultura popular, amb especial referència al folklore propi de la localitat i la comunitat autònoma. |
A44 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A46 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa |
A47 |
Guiar-se per principis interdisciplinars a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 6 a 12 anys. |
A48 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A49 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne |
A50 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes |
A52 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A53 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn. |
A54 |
Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa. |
A58 |
Gestionar els conflictes i resoldre'ls. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Definir les funcions de l'ensenyament de les ciències socials a partir dels canvis i les problemàtiques socials |
A1 A15
|
B6
|
C3
|
Analitzar les aportacions de la geografia a l'ensenyament i les etapes en la construcció de l'espai |
A1 A2 A16 A17 A52
|
B3
|
C4
|
Analitzar les aportacions de la història a l'ensenyament i el procés d'aprenentatge del temps històric |
A1 A2 A15 A16 A17
|
B3
|
|
Descriure les aportacions d'altres ciències socials a l'ensenyament dels valors democràtics |
A1 A2 A18 A20 A24 A46 A47 A52 A58
|
B2 B3 B5
|
C5
|
Seleccionar i seqüenciar els continguts adequats a l'escola primària en funció d'un context |
A1 A52
|
B1 B6 B8
|
C5
|
Conèixer la diversitat de mètodes, recursos i materials curriculars en l'ensenyament de les ciències socials |
A1 A44 A46 A47 A48 A49 A50
|
B1 B2 B4 B5
|
C2
|
Conèixer i comparar els currículums de ciències socials de Catalunya i altres |
A1 A15 A18 A46 A48
|
B1 B6 B8
|
C2 C3 C4
|
Diferenciar tipologies i mètodes d'investigació en didàctica de les ciències socials |
A1 A17 A49 A50 A53 A54
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Problemàtiques de l'estudi de la societat |
1.1. L'evolució de les funcions de l'ensenyament de les ciències socials
1.2. Els canvis socials des d'una perspectiva crítica
1.3. La formació democràtica de la ciutadania |
5. Què s'ha d'ensenyar de ciències socials? |
5.1. Selecció i seqüenciació dels continguts
5.2. Els conceptes i la representació social
5.3. La formació del pensament i l'aprenentatge de procediments
5.4. Valors socials i valors democràtics: socialització i contrasocialització |
6. Com s'ha d'ensenyar el coneixement social? |
6.1. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
6.2. Recursos i materials curriculars, i llibres de text
6.3. L'avaluació en el procés d'ensenyament de les ciències socials |
2. La geografia i el seu ensenyament |
2.1. Escoles geogràfiques i ensenyament de la geografia
2.2. Escales territorials en l'ensenyament de la geografia
2.3. La construcció de la coordenada i del concepte espai |
3. La història i el seu ensenyament |
3.1. Aportacions de la història a la didàctica de la història
3.2. Models didàctics per a l'ensenyament de la història
3.3. Les representacions del temps històric |
4. Altres ciències socials |
4.1. Experiències d'ensenyamentde la història de l'art a la infància
4.2. Sociologia i antropologia de la cultura i de les cultures
4.3. Economia: consum responsable i creixement sostenible
4.4. Dret i política: l'aprenentatge dels valors democràtics |
7. El currículum de ciències socials al nostre entorn i al món |
7.1. Evolució del currículum dels estudis socials
7.2. Currículum tècnic, pràctic i crític
7.3. Com hauria de ser una unitat didàctica de ciències socials a l'escola primària? |
8. La innovació i la investigació en didàctica de les ciències socials |
8.1. Innovació, cooperació i comunicació
8.2. Investigació en didàctica de les ciències socials: evolució
8.3. Tipologies: professorat, alumnat i coneixements/materials |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
0 |
12 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
8 |
8 |
16 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
0 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
6 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de les problemàtiques teòriques i organització dels aprenentatges |
Sessió Magistral |
Aspectes fonamentals teòrics i descripció d'elements pràctics d'aula sobre els diferents apartats del programa |
Debats |
Debats sobre problemàtiques socials i la seva presència a l'escola primària |
Presentacions / exposicions |
Presentació dels treballs a classe |
Treballs |
Escrit individual d'una problemàtica social i el seu tractament a l'escola.
Treball en grup sobre un projecte d'investigació |
Pràctiques a través de TIC |
Sobre programes que s'utilitzen a l'escola per a l'ensenyament de la història i la geografia |
Pràctiques de camp/sortides |
Anàlisi de la realitat de l'escola avui dia quant al coneixement social |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Relació del que fem a l'aula universitària amb propostes que es presenten en el context de la renovació educativa |
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisi de recursos alternatius i experimentació: jocs de simulació, fonts documentals, etc. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Planificació, recerca de materials i bibliografia, estructuració i redacció formal dels treballs.
Atenció a les problemàtiques específiques de l'alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Treball individual i en grup |
10% |
Treballs |
Treball individual sobre una problemàtica social i el seu tractament a l'escola.
Treball en grup sobre un projecte d'investigació |
20% |
Pràctiques a través de TIC |
Presentació de la recerca realitzada |
10% |
Proves de desenvolupament |
Una prova de control del temari |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Novak, J. y Gowin, B., Aprendiendo a aprender, NOVAK, J. y GOWIN, B.Barcelona, Martínez Roca., 1988
Cooper, H., Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Madrid: MOrata/MEC, 2002
Vera, I.; Pérez, D. (eds.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas, AUPDCS/ U.Alacant, 2004
Benejam, P.; Quinquer, D., La construcció del coneixement social i les habilitats cognitivolingüístiques, Jorba, J. (et.al.eds.): Parlar i escriure per aprendre234-254, 1998
Benejam, P., Las finalidades de la Educación Social, Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la, 1997
AUPDCS, Un currículum de Ciencias Sociales para el siglo XXI: qué contenidos y para qué, Sevilla: Díada/Universidad de La Rioja/AUPDCS, 1999
|
|
Complementària |
Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.), Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria, Barcelona, Horsori, 1997
Cañal, P. et.al, Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa, Sevilla, Díada, 1997
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|