DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) EXPRESSIÓ PLÀSTICA I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11131023
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar una introducció al mon de l’educació visual i plàstica i les seves possibilitats educatives i formatives a l’ensenyament primari; tant pel que fa al coneixement dels continguts de didàctica de les arts visuals com a la posta en pràctica d’activitats artístiques.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
0. L’ Educació visual i plàstica a l’ Ensenyament Primari. La pràctica a les escoles i les demandes de l’ Administració. Anàlisi del Currículum en l’ àrea d’ Educació Visual i Plàstica. l’ Estructuració curricular de l’ àrea: problemes específics.
1. les arts visuals com a representació de móns socials i culturals Art i identitat col.lectiva. l'art i l'univers de les imatges a l'escola. Les imatges artístiques com a representació de valors socials, culturals, polítics, de gènere. Elements per a una aproximació a la cultura visual des del context escolar.
2. El llenguatge plàstic: elements i articulació. El traç i la línia: variables i possibilitats expressives. Experiències d’aprenentatge als diversos nivells d’ Educació Primària. Color. Mescles i relacions. Gamma i contrast. Variables del color: to, saturació i valor. Experiències d’ aprenentatge. Forma bidimensional. Tipus de formes i interrelacions al pla. Experiències d’ aprenentatge.
3. L’ apreciació estètica. Les arts visuals a l’ escola Emmarcament teòric: apunts per a una anàlisi de la recepció. Percepció, creativitat, multiconexionalitat. Desenvolupament del criteri estètic: etapes en la comprensió de l’ art. Àmbits d’ anàlisi de l’art a l’ escola: Experiències, formes, simbologia, material, context.
4. L’ evolució espontània de l’ expressió gràfica en el nen a l’ etapa d’ Educació Primària. Dels gargots al preesquema.Del realisme esquemàtic al realisme visual. L’activitat gràfica dels nens i nenes com a activitat multidimensional: interrelacions del llenguatge visual amb altres modes expressius.

Atenció personalitzada
Descripció
Entrevista Conversa individual o en petit grup amb l'alumne per a ampliar aspectes de l'assignatura o resoldre dubtes. Consulta via xarxa Respondre a les consultes dels alumnes sobre qüestions específiques de contingut o sobre el funcionament del curs a través de Moodle o correu electrònic

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

Bibliografia

AGUIRRE, I. (2000): Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona,                                                                               Universidad Pública de Navarra.

BALADA, M., i JUANOLA, R. (1984): L’Educació visual a L’escola. Barcelona,     Edicions 62.

BOSCH, E. (1998): El plaer de mirar. Barcelona, Actar.

EFLAND, A. D. (2002): Una historia de la educación del arte. Paidós, Barcelona.

EFLAND, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

EISNER, E. W. (1995): Educar la visión artística. Paidós, Barcelona.

EISNER, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

GARDNER, H. (1994): Educación artística y desarrollo humano. Paidós, Barcelona.

HARGREAVES, D. J. (dir.) (1991): infancia y educación artística. Morata, Madrid.

HERNANDEZ, F. (2000): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

HERNÁNDEZ, F., JODAR, A., i MARÍN, R. (eds.) (1991): ¿Que es la educación artística? Barcelona, Sendai.

IRRSAE piemont (1994a): Educació Artística. Actualització científica. Vic, Eumo.

IRRSAE piemont (1994b): Educació Artística. Propostes didàctiques. Vic, Eumo.

LOWENFELD, V., i BRITTAIN, L. (1977): Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires, Kapelusz.

MARÍN, R.  (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Pearson, Madrid.

MATHEWS, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Paidós, Barcelona.

PARSONS, M. J. (2003): Cómo entendemos el arte. Paidós, Barcelona.

WILSON, B., HURWITZ, A., i WILSON, M. (2004): La enseñanza del dibujo a partir del arte. Barcelona, Paidós.

 

www.mnac.es

www.mamt.altanet.org

www.mupai.es

www.fjmiro.com

www.fundacio.lacaixa.es

www.masdearte.es

www.macba.es

www.artshow.com/resources

 

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent