DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIDÀCTICA DEL CÀLCUL Codi 11131101
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tractarà els aspectes fonamentals de la didàctica de la matemàtica en els cursos més elevats de Primària ( 4r-6è). Es una continuació de Matemàtiques i la seva didàctica II de 2n curs. Objectius: -Conèixer en profunditat el treball matemàtic en els últims cursos de Primària. Fer una anàlisi des d'una perspectiva cognitiva. -Conèixer recursos diferents per tractar les diferents temàtiques. -Tenir eines d'avaluació i diagnòstic per les classes d'aquests nivells.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
1.Les relacions multiplicatives amb nombres enters El càlcul mental multiplicatiu. Estratègies
Aproximació i control de l'error.Productes de potències de deu i valor posicional. Els múltiples d'un nombre.
La divisió numèrica. Els sentits de la divisió.
El càlcul de la divisió. Els resultats possibles del residu. Càlcul mental de divisió. Els divisors d'un nombre.
Recursos específics per aquesta temàtica.
2.Fraccions i decimals Les nocions de fracció a afiançar en aquests nivells. Equivalència. Comparació i ordenació de fraccions. Cap a la noció de nombre racional.
Fraccions decimals i escriptura decimal d'un nombre racional. Aproximació.
Operacions amb decimals. Sentits que els alumnes poden assolir.

Operacions amb fraccions. La necessitat de múltiples i divisors comuns.

Els recursos per treballar aquesta temàtica a Primària.
3.La resolució de problemes Problemes i exercicis.
Variables que intervenen en la resolució de problemes.

Problemes d'aplicació. Els problemes de propocionalitat.
Problemes de recerca. Investigacions

Valor cognitiu d'aquestes activitats.
4.Els aspectes geomètrics en aquests nivells Activitats de visualització espacial.

Les formes geomètriques i les seves representacions.
Moviments al pla. Simetria
5.La mesura en aquests nivells Mesura directa. Estimació. Utilització de diferents unitats. Equivalències. Sistemes de mesura i sistema de numeració:relacions.
Els altres sistemes de mesura. dificultats específiques a l'aula.

Mesura directa de superficies i càlcul d'àrees.

Cap a la noció de càlcul volum. Relació entre el volum i la capacitat.
6.Tractament de la informació Taules de dades i gràfics estadístics.

Problemes relacionats amb l'escala.

Paràmetres estadístics.

Noció d'atzar i càlcul de probabilitat en situacions senzilles.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica C. Chamorro y otros, Didáctica de la Matemáticas, Ed. Pearson, 2003
Dickson y otros, El aprendizaje de las Matemáticas, Labor-Mec, 1991
N.C.T.M., Estandares curriculares y de evaluación, Thales, 2004
L. Girondo i altres, LLibres Prisma, Ed. Casals, 2000-06
, www.fi.uu.nl/rekenweb, ,
, www.matti.usu.edu, ,
, www.xtec.cat, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA I/11131008
MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA II/11131021
 
Altres comentaris
Es difícil seguir l'assignatura sense assistir a les classes. Es imprescindible portar l'assigantura al dia, ja que compta amb una part important d'avaluació continua.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent