Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A16 |
Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.). |
A17 |
Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic. |
A18 |
Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social. |
A49 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne |
A50 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes |
A54 |
Participar en projectes de recerca relacionats amb l'ensenyament-aprenentatge, introduint propostes d’innovació dirigides a millorar de la qualitat educativa. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1.- Delimitar què s'entén per una font històrica. |
A16 A17 A18
|
B3
|
|
2.- Identificar classificacions de fonts històriques. |
A17
|
B5
|
|
3.- Aplicar la variabilitat de fonts històriques per l'elaboració d'un treball de recerca. Decisions a prendre. |
A1 A2 A49 A50
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C5
|
4.- Concretar el treball de recerca científic o escolar amb fonts històriques. |
A1 A2 A49
|
B2
|
C5
|
5.- Realitzar un treball de recerca amb estructura de publicabilitat o d'aplicació escolar. |
A1 A49 A50 A54
|
B6
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1.- Les fonts històriques. |
1.1.-Determinació de què es pot entendre per font històrica.
|
2.- Models de classificacions de fonts històriques segons siguin per la ciència històrica o per l'aprenentatge escolar. |
2.1.- Les necessàries relacions. |
3.- El disseny d'un projecte de treball. Fases. |
3.1.- Fase d'elecció i organització.
3.2.- Fase de relació amb la informació.
3.3.- Fase de síntesi i avaluació del procés. |
4.- La realització efectiva d'un treball amb fonts històriques. |
4.1.- Presentació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
0 |
8 |
Seminaris |
|
16 |
0 |
16 |
Fòrums de discussió |
|
15 |
30 |
45 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
2 |
2 |
Avantprojecte |
|
3 |
0 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
2 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció d'idees prèvies. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics. |
Seminaris |
Forma d'abordar els treballs pràctics. |
Fòrums de discussió |
Determinar possibles treballs, planificar esquemes de treball, etc. |
Treballs |
Esquemes definitius, presentació de primers resultats per correccions i nous enfocs; lliurament de treballs definitius. |
Estudis previs |
Concreció bibliogràfica específica per a cada treball. |
Avantprojecte |
Primers esquemes de tempteig. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball pràctic de dubtes, de reformulació de temes, de canvis de rumb, etc. |
|
Seminaris |
Treballs |
Estudis previs |
Avantprojecte |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment de passos de forma individual o en grup de cadascun dels ítems indicats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Lliurament del treball |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
AA.DD., I Jornades de Didàctica de les Ciències Naturals i Socials al Baix Llobregat., 1994, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials, 1996, Graó.
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|