DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ DEL CENTRE ESCOLAR Codi 11141013
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Adreça electrònica juan.fuguet@urv.cat
Professors/es
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria permet adquirir un coneixement ampli sobre l'organització i funcionament del centre escolar i de la legislació que el regula. També permet saber quin ha de ser el perfil professional del mestre i les possibilitats de creixement personal i professional.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B12 Tenir capacitat d'organització i planificació
B13 Ser capaç de prendre decisions
B14 Tenir raonament crític
B15 Ser creatiu
B17 Estar motivat per la qualitat
B18 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Conèixer els conceptes bàsics de l'escola com a organització. A1
-Conèixer i interpretar la normativa escolar. A1
B2
B3
-Resoldre situacions de la vida escolar, d'acord amb la normativa vigent A1
B2
B3
B13
B14
C3
-Elaborar diversos documents administratius, organitzatius i comunicatius. A1
B2
B13
C3
-Incorporar la pràctica reflexiva i la formació com a base del desenvolupament professional. A1
B4
B12
B17
C3
-Entendre la innovació educativa i l'avaluació del processos d'ensenyament-aprenentatge com a base de la acció educativa a l'aula. A1
B3
B5
B12
B17
B18
C2
C3
-Participar activament i de forma cooperativa en la recerca, els debats i els treballs grupals proposats a classe. A1
B5
B14
B15
C2

Continguts
Tema Subtema
Modul 1:

-Conceptes fonamentals de l'organització
-Concepte
-Paradigmes i teories
-Organització escolar i participació
-Organització del currículum
Tema 2:

-Administració i legislació escolar.
-Concepte de legislació escolar.
-La LOE.
-La LEC.
-Desplegament normatiu.
Tema 3:

-Planificació i organització del centre escolar
-Instruments de planificació.
-Tipologia i estructura escolar.
-Els òrgans de govern i participació.
-Organització de l'escola rural.
-Organització del curs.
Tema 4:

-Formació, innovació i desenvolupament professional.
-Formació del professorat
-Programes d'innovació.
-Currículum Professional
-Perfil Professional del Mestre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 45 75
Supòsits pràctics/ estudi de casos
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 6 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -En aquesta activitat es don donar informació als alumnes sobre els objectius, continguts, metodologia i el sistema d'avaluació de l'assignatura.

També s'especifiquen les activitats pràctiques i els terminis de lliurament.
Sessió Magistral -En aquestes sessions, el professor imparteix la materia, amb el suport dels mitjans audiovisuals i dona la possibilitat als alumnes de participar en el debat sobre el tema tractat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos -Es presenten a classe una sèrie de casos pràctics sobre el contingut de la matèria i els alumnes en grups reduïts, els estudien i proposen la solució.

A continuació es fa una posada en comú i estreuen unes conclusions.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
-Els alumnes han d'assistir com a mínim a una sessió de tutoria durant el quadrimestre.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos -Els alumnes durant el quadrimestre han de realitzar entre 9 i 10 pràctiques que consisteixen en la resoluciñó de supòsits pràctics. 30%
Proves de desenvolupament -Elas alumnes durant el quadrimestre, realitzaran 3 proves de desenvolupament.
Si no superen una d'aquestes tres proves, poden optar a l'examen en les dues convocatòries de maig i juny.

Tant en la primera com la segona convocatòria es farà un examen presencial.
60%
Altres

-Es tindrà en compte l'assistència a les classes de pràctiques, així com la participació en els debats.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CANTON MAYO, I., Manual de organización de los centros educativos, Barcelona: Oikos-Tau, 1996
ANTÚNEZ, S i GAIRIN, J, Organización escolar, Barcelona: PPU, 1993
ANTÚNEZ, S i GAIRIN, J , La organización escolar, Barcelona: Ed. GRAÓ, 1996
VERA, J. ,MORA, V. i LAPEÑA A., Dirección i gestión de centros docentes, Barcelona: Ed. GRAÓ, 2006
FERNÁNDEZ, E. i TERREN, E., Repensando la organización escolar, Madrid: Akal, 2008
FULLAM, M. i HARGREAVES, A., ¿Hay algo por lo que merezca la pena seguir luchando en la escuela?, Sevilla: MCEP, 1997

BIBLIOGRAFIA

  • ANTÚNEZ, S. i GAIRIN, J. (1993): Organización Escolar. Barcelona: PPU
  • ANTÚNEZ, S. i GAIRIN, J. (1996): La organización escolar. Barcelona: Ed. Graó
  • VERA, J., MORA, V. I LAPEÑA, A. (2006): Dirección i gestión de centros docentes. Barcelona: Ed. Graó.
  • FERNÁNDEZ, E. i TERRÉN, e. (2008): Repensando la organitzación escolar. Madrid. Ed. Akal.
  • FULLAN, M. i HARGREAVES, A. (1997) ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Sevilla Publicaciones MCEP

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIDÀCTICA GENERAL I/11111001

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIDÀCTICA GENERAL II/11111006

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent