DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA I Codi 11151002
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Adreça electrònica aitor.gomez@urv.cat
Professors/es
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació educativa. Metodologia quantitativa i qualitativa. Principals models i dissenys aplicables a la investigació educativa.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
A.1.Introducció
A.1.1.Què vol dir bases metodològiques de la investigació en educació?
A.2.La ciència, el coneixement i la investigació educativa. A.2.1.Coneixement vulgar i coneixement científic.
A.2.2.El mètode científic: fases, potencialitats i limitacions.
A.2.3.La investigació educativa.
A.3.Els paradigmes i els enfocaments d'investigació. A.3.1.El paradigma positivista.
A.3.2.El paradigma interpretatiu.
A.3.3.El paradigma crític.
A.3.4.Enfocaments quantitatiu i qualitatiu.



A.4.El problema i les fonts documentals. A.4.1.El plantejament del problema.
A.4.2.Les fonts documentals: primàries, secundàries i terciàries.

A.5.El disseny de la investigació. A.5.1.El pla estratègic de la investigació

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova i seguiment de pràctiques) per aprovar.


Fonts d'informació
Bàsica

- Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Ceac.

- Latorrre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Gràfiques 92.

Complementària

- Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A. ( 1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.

- Bartolomé, M. (1997). "Metodologia cualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions" en Mateo, J. i Vidal, M. C.: Enfocaments, mètodes i àmbits de la investigació psicopedagògica. Barcelona: UOC.

- Bernal, A. i Velázquez, M. (1988). Técnicas de investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- Best, J. W. (1978). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.

- Buendía, L.; Colás, P. i Hernández, F. (1997): Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw Hill.

- Cohen, L. i Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

- Cook, T. D. i Reichard, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

- Colás, P. i Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- De Ketele, J. M. i Roegiers, X. (1995). Metodología para la recogida de la información. Madrid: La Muralla.

- Del Rincón, D. i altres (1995). Técnicas de investigación en CC.SS. Madrid: Dykinson.

- Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

- Eisner, E. W. (1990). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la pràctica educativa. Barcelona: Paidós Ibérica.

- García Hoz, V. (coord.) (1994). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp.

- León, O. G. i Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Madrid: McGraw-Hill.

- Marcelo, C. (1995). "Estrategias de análisis de datos en investigación evaluativa" en VILLAR, L. M. i MEDINA, A. (coords.): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. Barcelona: PPU.

- Martínez, A.; Musitu, J. i altres (2000). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. Madrid: Narcea.

- Pérez Serrano, G. (coord.) (2000). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.

- Rodríguez, G. i altres (1995). "El tratamiento de la información en la investigación educativa (una propuesta informatizada en entorno PC)" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 5, pp. 55-73.

- Rodríguez, G.; García, E. i Gil, J. (1996). "Recursos tecnológicos en la investigación educativa" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 6, pp. 55-75.

- Rodríguez, G.; Gil, J. i García, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

- Ruiz, J. I. (1997). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

- Tejada, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació "La Caixa".

- Van Dalen, D. B. i Meyer, W. J. (1978): Manual de técnica de la investigación educacional. Buenos Aires: Paidós.

- Varis (1999). L’avaluació com a eina de millora en l’educació formal i no formal. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

- Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza. (3 vols.) Barcelona: Paidós.

Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/

Adreces d’internet adients per a cada temàtica.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent